|
fredje68
19 berichten
 Op bezoek
|
03-03-2008 14:03
Ik dacht een oude radio te kopen van Philips. Bij thuiskomst bleek het naar ik veronderstel een kondensator lek meter te zijn gebouwd op een chasis van een oude Philips radio 518HU-12 uit 1936. Wie kan me iets meer vertellen over dit uitzonderlijk apparaat. (bouwjaar, bouwonterp e.d heeft zo iets nog enige waarde) Bij voorbaat dank voor uw reactie.
|
|
minou
2 berichten
 Op bezoek
|
28-08-2010 19:48
Beetje late reactie, maar vooruit ....
Dit is waarschijnlijk een "Philoscope", een apparaat om de waarde van een weerstand of condensator te bepalen. Het is een meetbrug (Wheatstone) waarmee de waarde van de onbekende weerstand kan worden bepaald door die te vergelijken met een ingebouwde standaard of met een andere, bekende, component.
Voor weerstanden gebruik je een gelijkspanning als voeding van de brug, voor condensatoren kan je omschakelen naar wisselspanning.
Het brug evenwicht wordt aangegeven door een "kattenoog".
Ik heb een dergelijk apparaat van na de oorlog, en ik kon indertijd een gebruiksaanwijzing krijgen van de Philips Company Archives, telefoon 040 - 2755017.
Sterkte !
|
|
Anneo
1245 berichten
 Expert¹
|
28-08-2010 21:20
N'avond Minou,Fred,
vermoedelijk heeft dit stuk (fraai !)huisvlijt niks met Philips te maken. De Amroh trafo is niet Philips,hebben er zelf genoeg.
Ik meen een EM84 te herkennen (bandvormig "katteoog") wat een bouwjaar ergen in de 50-er jaren doed vermoeden.
Anne
|