Oké, maar dan ook gelijk maar even een achtergrondverhaaltje.
Ik ben altijd geinteresseerd geweest in de koppeling tussen elektronica en de pc. De digitale techniek had mijn voorkeur en dus was het altijd mieren met de parallelle poort. Het was allemaal niet bijster ingewikkeld, maar het was het gewoon net niet.
Ik heb ook geexperimenteerd met de Universele PC-bus-interface voor de ISA bus uit Het PC-I/O-Boek (steekkaarten voor de pc) van G.H.K. Dam, maar dit zelfgemaakte spul in een (dure) computer steken daar had ik ook niet altijd zo'n goed gevoel bij. Daar komt nu nog bij dat dit met de moderne computers niet meer is te doen.
Maar!
Met het verschijnen van de
Elektor November 2007 ging een lang gekoesterde wens in vervulling. Eindelijk een (usb-) interface tussen computer en elektronica wat helemaal naar eigen hand is te zetten. Oftewel de
USB data-acquisitiekaart.
Met dit project is alles in eigen hand te houden, van firmware t/m pc software. Geweldig! Alsof alle stukjes bij elkaar kwamen.
Ik had niet zolang daarvoor al geexperimenteerd met de PIC controllers en op het werk al enige tijd ervaring opgedaan met C++ en C#.
Ik heb op basis van de acquisitiekaart al eerder een
experimenteerprint en een
toerenteller gemaakt, maar nu was het dan eindelijk tijd geworden om een mooie experimenteeromgeving te maken.
How did he do it?
De plank is een stuk multiplex van 21x30 cm (A4) met een dikte van 12 mm. Het opstaand stukje voor het lcd display (2 regels 40 karakters) is 5 cm hoog, maar op 30° afgeschuind en vastzet met houtlijm en 2 schroeven. Om krassen op de tafel te voorkomen is aan de onderkant op de hoeken wat vilt geplakt. De printjes worden er op geschroefd met parkers van 2,9x16 mm en er zijn afstandsbusjes van 5 mm gebruikt.
Het breadbord gedeelte is een dubbele uitvoering. De onderzijde is al voorzien van dubbelzijdige tape, dus gewoon er op plakken. De kleine jumpers maak ik van nietjes (gewoon op maat buigen) en de langere draden maak ik van telefoondraad. In de voedingslijnen heb ik al een paar c-tjes van 100n geplaatst voor de vaak broodnodige ontkoppeling.
Rechtsboven een stuk gaatjesprint met doorlopende koperbanen (waar nodig wel zelf onderbroken).
Aan de rechterkant zijn een aantal kroonstenen geplaatst zodat makkelijk van de dunne draad overgegaan kan worden naar dikker draad.
Aan de linker kant is een eenvoudige voeding opgezet rond een 7805. Met de rode jumper kan geselecteerd worden of de 5 volt voeding van de 7805 moet komen of van het aangesloten usb bordje.
De draadjes die van het usb bordje naar het experimenteer bordje lopen komen uit een stuk 30 aderige multicore kabel. Het mooie hiervan is dat elke ader zijn eigen kleurschakering heeft en dus goed is te onderscheiden.
Ik heb ze per 2 gebundeld en voorzien van een connector. De aders zijn aan de andere kant een stukje gestript en vertint.
De printplaatjes van de 2 acquisitiebordjes komen bij Elektor vandaan. Lekker compact en een mooie gelegenheid om eens
smd te solderen.
Aan de kopse kant heb ik een extra drukknop toegevoegd om van de bootloader functionaliteit (zie ook
Goedkope USB-Demoprint) gebruik te kunnen maken (dit is aangepaste firmware). Aan de onderkant zijn hiervoor nog een draadje en 2 weerstanden (470 ohm en 10k) gesoldeerd.
Nu worden op het printje niet alle signalen via een connector naar buiten gevoerd. Zonde! Daarom met draadjes RC0 (15), RC6 (25), RC7 (26) en RA4 (6) ook op K4 aangesloten. Respectievelijk op de pinnen 3, 5, 6 en 4. De functies van deze pinnen kunnen (met aangepaste firmware) nu ook gebruikt worden.
Voor de toekomst.
Naast de 2 usb printjes is nog ruimte voor een apart printje. Mijn idee is om daar een interface printje te maken voor het lcd display, een toetsenbord en een infrarood sensor om met afstandsbedieningen te kunnen werken. Het printje gaat (denk ik) via SPI op een van de usb printjes aangesloten worden.
Als dat allemaal leuk werkt dan wordt het tijd om met SD-cards en file-opslag te gaan stoeien. Vervolgens ligt er ook al een ethernet module klaar zodat ik hopelijk t.z.t. ook over een netwerk bij het acquisitiekaartje kan komen.
Hier de
link naar het forum over het aqcuisitiekaartje waar firmware, pc-software en andere tips en tricks gevonden kunnen worden.