Home › FORUM › Stel je eigen schakeling voor › Tesla Transformator

FORUM

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

Onderwerp: Tesla Transformator

Author Post

Patric

18 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 18-09-2011 11:35

In de afdeling 'Totaal Nutteloze Schakelingen' deze Tesla transformator:

The making of:

http://www.youtube.com/watch?v=H7nivw7zxNM

The result:

http://www.youtube.com/watch?v=Mp721VgxWQI

jippie

237 berichten

Die hard
Die hard

Read post 18-09-2011 12:01

cool!

tymenyel

190 berichten

Stamgast
Stamgast

Read post 18-09-2011 19:07

Leuk.
Wat is het schema, welke componenten zijn gebruikt, hoeveel windingen heeft de transformator primair en secundair, welke spanningen worden gebruikt, hoeveel verbruikt de tesla, hoe is het draaimolen effect gemaakt?

Sorry een paar vraagjes toen ik die foto's zag van een zo goed als kant en klare tesla-transformator met de text er bij "the making of" in het topic "stel je eigen schakeling voor".

Groeten, Martijn.

PS mooie foto's

Patric

18 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 19-09-2011 18:44

tymenyelLeuk.
Wat is het schema, welke componenten zijn gebruikt, hoeveel windingen heeft de transformator primair en secundair, welke spanningen worden gebruikt, hoeveel verbruikt de tesla, hoe is het draaimolen effect gemaakt?

Groeten, Martijn.

PS mooie foto's

Ik hoop dat je voldoende hebt aan het schema! De hoogspanningswikkeling (secundaire) is gewikkeld op een plastic buis van +/- 8 cm diameter.

tymenyel

190 berichten

Stamgast
Stamgast

Read post 19-09-2011 21:51

Ik denk dat je ook een standaard magnetron transformator kan gebruiken met gelijkricht spul er bij (diode's en condensator) dan krijg je ook het pulserend effect.

Moet ik aleen nog aan een buis zien te komen.

Bedankt voor de informatie Patric .

Groeten, Martijn.

Patric

18 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 20-09-2011 14:30

tymenyelIk denk dat je ook een standaard magnetron transformator kan gebruiken met gelijkricht spul er bij (diode's en condensator) dan krijg je ook het pulserend effect.

Moet ik aleen nog aan een buis zien te komen.

Bedankt voor de informatie Patric .

Groeten, Martijn.

In een Doehetzelfzaak moet het lukken om aan een buis te komen, het steekt ook niet op een centimeter.
Ik gebruik de magnetron transformator op wisselspanning, dus zonder gelijkrichting, omdat anders voor de gebruikte lamp (811A) de dissipatie te groot zou worden.
Dank voor de interesse, maar wees voorzichtig met die transformator, is echt wel dodelijk. De geleverde hoogspanning op de metalen bol is echter redelijk veilig.

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

Payoff

Volg ons ook op:

Direct doen

The School of Electronics

Elektor eVents, vakboeken, cursussen en meer. Kortom, innovatief studie- en onderwijsmateriaal met educatieve content!

Nu in prijs verlaagd

Elektor OSPV1

Tijdelijk € 210,- korting!

Dit zelfbalancerende indoor voertuig is ideaal voor bijvoorbeeld fabriekshal, magazijn of school.