|
Onderwerp: Meten met PIC
|
| Author |
Post |
|
Anneo
1350 berichten
 Expert¹
|
03-04-2010 21:22
'tIs hier de laatste tijd nogal kalm dus misschien tijd om 's wat voor te stellen.Al een hele tijd zit ik te broeden op het idee om met een zo goed als kale PIC onderdelen te meten.
Toen Staf vond,bij opruimen SMD(noem die OMO,opp.montage onderdelen,"schoner"niet?)dat het lastig is om ze uit elkaar te houden omdat er meestal niets opstaat,en daar bovenop Elektor ook nog is gekomen met van die metertjes te testen,werd het hoog tijd dat ontwerp af te werken.
Zoals ik al eerder heb verteld ben ik niet in de mogelijkheid om het uit te testen dan met MPLab,de analoge kant blijft onzeker.
Benieuwd of iemand er zich aan wil wagen,veel hoeft het niet te kosten.De controller staat bij Farnell voor rond 1euro50.
Anne
neem liever versie C iets verderop
TesterB.rar
Bericht bewerkt door Anneo
op 04-04-2010 19:03 Bericht bewerkt door Anneo
op 23-04-2010 23:12
|
|

Arjen H.
1159 berichten
 Expert¹
|
03-04-2010 23:43
Gezien recente discussies over de voedingspinnen van de lcd-displays is de jumper voor de voedingslijnen voor de lcd zeker handig!
|
|

Arjen H.
1159 berichten
 Expert¹
|
04-04-2010 12:13
Bestellen bij Farnell is lastig voor particulieren door een relatief hoog minimum bestelbedrag (50 euro geloof ik).
De 16F628 is misschien ietsje duurder, maar wel makkelijker verkrijgbaar, bijvoorbeeld bij Dick Best.... klik.
|
|
Schueler
1425 berichten
 Expert¹
|
04-04-2010 13:05
rs-online of dick best kan uiteraard ook....
Ben
edit: had reactie van arjen nog niet gelezen....
Bericht bewerkt door Schueler
op 04-04-2010 13:06
|
|
Anneo
1350 berichten
 Expert¹
|
04-04-2010 19:14
Een 16F628?,zal eens kijken of het daar ook,mee zou gaan.
Ondertussen de eerste versie vervangen,er staat nu versie B,
want het schijnt dat poort A zich niet altijd netjes gedraagt,en ook nog een verkeerde pin aangestuurd.Hopelijk nu goed.
Volgens de data kan bij bitveranderen van de poort wel eens meer dan die ene bit anders worden.Er omheen gewerkt door,waar kwalijk,een hele byte naar de poort te schrijven.Dus vorige versie in de bak.Op naar die andere pross.
Anne
|
|

Arjen H.
1159 berichten
 Expert¹
|
05-04-2010 22:20
Electronica-componenten.nl kan de pic's ook voordelig leveren (die ze hebben dan...).
16F628 = 1,85 euro
18F4550 = 5,50 euro
|
|
Anneo
1350 berichten
 Expert¹
|
05-04-2010 22:51
Ondertussen niet stil gezeten.De 16F628 is niet te gebruiken,mist enkele belangrijke mogelijkheden.Wat de 610 wel en de 628 niet heeft:een interne osc op 8MHz (pross op 2MHz)met de mogelijkheid TMR1 op 8MHz te laten lopen,die timer kan aan en uit door de uitgang van COMP2.
Een langzame klok beperkt het meetbereik aan de kleine kant.
Qe timer aan/uit afhankelijk van COMPuit kan in soft,maar duurt dan veel langer,gevolg compesatie bijtellen en meetbereik aan de grote kant krimpt.
Met de 610 kan het in stapjes van 125ns en rechtstreeks starten en stoppen op het spanningsniveau.
Maar niet getreurd,bij VOTI.nl hebben ze een 16F616 voor 1euro79, daar gaat het ook mee.Aangepaste verie hieronder.
Anne
Het RAR bundeltje vervangen,was een paar mintekens vergeten,
werkt dan wel maar veel te traag.
PICtesterC.rar
Bericht bewerkt door Anneo
op 12-04-2010 15:30
|
|
Jeroen3
105 berichten
 Stamgast
|
23-04-2010 15:49
Hallo Anne,
Ik heb de meter bekeken (de rar) en hij ziet er erg leuk uit! Heb je hem al een keer opgebouwd en getest??? Zijn de meetresultaten een beetje nauwkeurig?
Als ik het goed begrijp werkt hij volgens het volgende principe (ik ben alleen in L en C geinteresseerd):
- de onbekende component wordt eerst geheel ontladen
- de onbekende component wordt via een weerstand geladen
> spanning stijgt: C
> spanning daalt: L
- weer ontladen
- laadtijd meten tot 1/2 Vdd:
> t = 0,7*C*R
> t = 0,7*L/R
Klopt dit een beetje?
Met vriendelijke groeten,
Jeroen
Bericht bewerkt door Jeroen3
op 23-04-2010 15:50
|
|
Anneo
1350 berichten
 Expert¹
|
23-04-2010 23:05
Niks uitgetest,zit op bed in een rusthuis,niet veel mogelijk(hopelijk vind ik er nog wel eens iets op).
'tIs een voorstel waar ik flink op gepuzzeld heb en met MPlab gekeken of het rekenwerk goed gaat.
Klopt wel zoals je het uitlegt,een condensator laad door twee weerstanden,kwestie van bereik.Met zelfind.maar een bereik,met 500k heb je al een hele dikke nodig om dat kleine stroompje even tegen te houden('t was voor kleine dingen bedoeld).Als de weestand aan een spoel naar + schakeld is eerst de stroom nul en springt de spanning naar 5v en zakt dan naar 2,5v als de stroom stijgt.Wat nauwkeurigheid betreft 10% ? hangt van de PIC af,lek serieweerstand van de poorten.Was ook meer bedoeld als hulp om onderdelen waar niets op staat te sorteren.
Hoeft niet veel te kosten en ook niet veel te monteren dus ik dacht misschien wil iemand er zich aan wagen.
|
|
Jeroen3
105 berichten
 Stamgast
|
24-04-2010 11:08
Hallo Anne,
Ik denk dat ik het een keer ga proberen te maken, maar zonder de weerstandsmeting, want dat kan m'n multimeter al heel goed. Ook zat ik te denken dat het misschien makkelijker is als je bij het meten van de tijd de condensator tot ca. 63,2% van Vdd laadt en de spoel tot ca. 36,8% van Vdd. Dan is de tijd namelijk RC en L/R als ik het goed heb, de verdere berekeningen zijn dan eenvoudiger. Ik weet alleen niet of de interne spanningsreferentie deze waarden kan leveren...
Op het moment heb ik het aardig druk, maar ik denk dat ik na m'n examens er iets mee ga proberen (wel in C... ja ik weet het) met misschien nog andere functies zoals een frequentiemeter ofzo.
Jeroen
|