Home › FORUM › Stel je eigen schakeling voor › Hot Plate - inductievuurtje

FORUM

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

vorige    1   2  

Onderwerp: Hot Plate - inductievuurtje

Author Post

StafVG

488 berichten

Expert
Expert

Read post 07-03-2010 11:02

Nee, Anne, je moet deze hotplate niet als soldeerbout gebruiken !
De bedoeling is om eigenlijk extra warmte toe te voegen. Soldeerbout, (soldeer-desoldeerstation van Weller) kan in een aantal gevallen niet voldoende warmte leveren om te solderen of de desolderen.
Wat ik dus doe is de ijzerenblok op ongeveer een 100°C opwarmen, dit doe ik even door inductie wat hoger te zetten. Als het op temperatuur is, zet ik het vuurtje op stand 1 of zet ik het uit want het blok ijzer blijft vrij lang op voldoende hoge temperatuur. Met de soldeerbout kan ik nu op een normale manier zaken solderen of desolderen. Met plastic moet je inderdaad wat uitkijken maar de draadjes bv, of andere componenten komen niet los.
Op de foto is een show lamp te zien met powerLED's. Ik krijg geen service onderdelen vast dus zelf een paar powerled's opgezocht en met dit hulpmiddel is de kapotte led in een fractie vervangen door een nieuwe. Zonder die extra warmte duurt het gewoon veeeeeel langer of lukt het gewoon niet waardoor je stukken maakt.

Dus 1500W verbruik ik zeker niet.0

Jouw "haardroger" ken ik ook, gebruiken ze bij mij op het werk ook in de sanitaire opleiding. Mijn collega's elektronici, hebben het eens geleend om componenten te recuperen van defecte printen. Dat lukt uiteraard ook maar het was oppassen om niks te verbranden, en dat rook daar op dat moment echt niet gezond.

Nu nog eens, dit moet natuurlijk geen inductie te zijn, kan met ieder soort vuurtje, ik dacht enkel dat ik ook met kleinere stukken ijzer kon gaan werken, maar dat lukt met dit vuurtje niet, als het ijzer wat te klein wordt, schakelt hij niet in.

Als je naar de prijs gaat kijken, ... ik ben voor minder dan € 100 gesteld. Trouwens inductie vuurtje kan voor andere zaken nog gebruikt worden en ook mijn thermometer is voor andere toepassingen inzetbaar. Probeer dat ook maar eens met zo'n professionele hotplate.

Staf

Anneo

1245 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 07-03-2010 21:41

Een eitje bakken misschien? Maar zonder gekheid,als de temperatuur niet zo hoog gaat stinkt het ook niet.
Het enige wat nu nog mist is een klemmetje om de print op z'n plaats te houden.Of heb je drie handen?
Anne

Bericht bewerkt door Anneo op 07-03-2010 21:42

StafVG

488 berichten

Expert
Expert

Read post 07-03-2010 22:01

AHA, daar ben ik ondertussen al over aan het nadenken. Ik ga hier wat mechanische jongens mee lastig vallen. Vermoedelijk mechanisch allemaal eenvoudig op te bouwen maar ik heb zo mijn ideëen. Volgens mij heb ik zoiets ooit ergens gezien maar weet niet meer waar.
Komt er op neer dat je een "zware" voet hebt die op een vaste plaatst blijft staan. Daarop komt dus een scharnierend geheel met aan het uiteinde een "zware" stift om het geheel of het te solderen component op zijn plaats te houden.
Ik ben nog aan het brainstormen...

Bericht bewerkt door StafVG op 07-03-2010 22:02

StafVG

488 berichten

Expert
Expert

Read post 15-03-2010 17:18

Het hoeft niet altijd ver gezocht te worden ... Deze week was ik koffie aan het zetten ...

Anneo

1245 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 15-03-2010 22:44

Waar KRUPS al niet voor kan dienen,maakten ze vroeger niet ook kanonnen?
Anne

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

vorige    1   2  

Payoff

Volg ons ook op:

Direct doen

The School of Electronics

Elektor eVents, vakboeken, cursussen en meer. Kortom, innovatief studie- en onderwijsmateriaal met educatieve content!