|
Henko1
506 berichten
 Expert
|
27-12-2009 13:44
Hallo Allen,
Met dit stukje SW heb ik voor iemand die helemaal gek is van een fightsimulator een programma ontwikkeld om een flightsimulator te besturen.
Hij gebruikte eerst een toetsenbord van een computer. Maar als er sprake is van een cockpit in een vliegtuig dan wilde hij dat het er ook uitzag als een cockpit.
Dat betekende dat er schakelaars in moesten komen maar ook druktoetsen.
Nu zijn schakelaars niet het probleem in een cockpit want dat is aan>uit.
Maar druktoetsen zijn wel een probleem want die toetsen moeten werken als een schakelaar.
Nu zijn er op internet wel oplossingen te vinden voor dit probleem, maar ik vond het een uitdaging om eens te kijken of ik dat niet software matig kon oplossen.
Daar heb ik een leuke oplossing voor gevonden en dat heb ik gedaan met Flowcode V3.0.
Ik heb gebruik gemaakt van een PIC 16F877a en 3 Cmos IC' cd4066.
Voor degene die interesse hebben in het hele project kunnen dan een vraag stellen via het forum en ik zal dan het hele project in scannen en ook plaatsen op het forum.
Groeten,
Henk.
Flight simulator.fcf
|
|
Jeroen3
105 berichten
 Stamgast
|
28-12-2009 10:07
Hoi Henko,
Erg leuk stukje software!
Ik heb een tijdje geleden ook een beetje hardware gemaakt voor Flight Simulator X, mijn eigen "RC joystick". Mijn vader is helemaal weg van modelvliegtuigen en had zodoende nog een oude analoge zender liggen. Deze zender heb ik toen omgebouwd tot besturing voor FS: alles eruit gesloopt, behalve de twee joysticks (X, Y, Z en throttle). Deze aangesloten op een microcontroller samen met 8 schakelaars (voor lichtjes, landingsstel e.d.). Deze is gewoon via USB (HID) aan te sluiten.
Voor wie hierin interesse heeft: in de bijlage staat de flowcode (versie 3) file ervoor.
Jeroen
Joystick 4Ch 8Btn 18F2455+.fcf
|
|
Schueler
1422 berichten
 Expert¹
|
28-12-2009 10:24
Beide projecten lijken me leuk voor vluchtsimulator liefhebbers.
Maar misschien is het ook handig om even een aansluitschema en de hex file toe te voegen. Immers niet iedereen heeft een licentie voor flowcode en weet dan niet hoe het aangesloten moet worden.
Ik raad ook aan om even te vermelden voor welke versie van flowcode de software geschreven is. ( dus niet alleen v3 of v4 maar ook de nummers erachter ) want compatibiliteit is ver te zoeken bij dit programma.
Ben
|
|
Henko1
506 berichten
 Expert
|
28-12-2009 19:41
Hee Jeroen,
Dat ziet er ook erg vernuftig uit.
Als ik het goed heb kan jou schakeling gewoon op USB worden aangesloten.
Dat is bij mij anders ik heb het special geschreven voor elk USB toetsenbord.In dit geval was het voor de SILITEC S942.
Schakelaars kun je zonder bewerking direkt aansluiten op de fightsimulator, alleen druktoetsen die moeten werken als schakelaars stop ik in de PIC.
Ik heb dan gebruik gemaakt van IC pennen waar je een draadje in kan steken en op deze manier kan je elk toetsen bord erop aan sluiten.
Het enige wat er dan moet gebeuren is dat je even moet nagaan of de contacten van de toetsen van het toetsenbord universeel zijn
of net even anders zijn aangesloten.
En dan kan je draadjes om steken.
Ik heb inmiddels Flowcode 4, maar Flightsimulator is nog geschreven met Flowcode 3.
Ik heb geprobeerd de software zo eenvoudig mogelijk te houden zodat het goed overzichtelijk blijft.
Ik heb ook het hex file erbij gedaan op verzoek van ( Ben).
Ben,
jij ook nog bedankt voor je reactie.
Iets is mij nog onduidelijk Jij zegt>dus niet alleen v3 of v4 maar ook de nummers erachter<.
Wat bedoel jij precies met nummers achter V3 of V4?
Flightsimulator.pdf
print flightsim..pdf
Flight simulator.hex
Bericht bewerkt door Henko1
op 28-12-2009 19:47
|
|
Schueler
1422 berichten
 Expert¹
|
28-12-2009 23:26
Henko1Ik heb ook het hex file erbij gedaan op verzoek van ( Ben).
Dank je
Henko1Ben,
jij ook nog bedankt voor je reactie.
Iets is mij nog onduidelijk Jij zegt>dus niet alleen v3 of v4 maar ook de nummers erachter<.
Wat bedoel jij precies met nummers achter V3 of V4?
Wat ik bedoel is zijn de cijfers achter het versie nummer.
Bij mij b.v. 6.11.53 bij FC V3.
Ik heb bijvoorbeeld gemerkt dat een project gemaakt met deze versie niet te openen is met versie 3.5.xx.yy.
Erg vervelend...
Wat betreft dit project van jou, dat gebruikt een PIC wat niet ondersteund wordt in de demo versie...
Ben
Bericht bewerkt door Schueler
op 28-12-2009 23:26 Bericht bewerkt door Schueler
op 28-12-2009 23:28
|
|
Henko1
506 berichten
 Expert
|
29-12-2009 19:02
Ben,
Dat klopt als je de demo versie hebt zijn er maar een paar PIC's tot je beschikking.
Mijn versie Flowcode is V4.0.0.53 2001-2009.
Als je over gaat van V3.0 naar V4.0 dan moet je een bedrag betalen en dan heb je alle PIC's om te gebruiken.
Ik zal eens kijken of ik op mijn labtop misschien nog versie V3.0 heb staan, dan kan jij het ook nog zien.
Henk.
|
|
Jeroen3
105 berichten
 Stamgast
|
29-12-2009 20:18
Hallo,
Ik zal mijn code nog een keer toevoegen met een schema, maar het project was al een tijdje geleden en lag toen een poos stil. Ik had hem toen ook alleen nog maar op een breadbordje die gekoppeld was een de computer en aan de omgebouwde zender.
Ik heb echter nog vanalles geprobeerd met de descriptor en nu weet ik niet meer precies welke wel en welke niet werkte. Dus het kan ook zo zijn dat de descriptor in die flowcode file die ik eerder erop heb gezet niet klopt...
Ik kan dit nu echter niet testen, want mijn microcontroller heeft laatst een keer in een ander project de geest gegeven...
Mijn versie van Flowcode is in ieder geval: v3.6.11.53
Jeroen
Bericht bewerkt door Jeroen3
op 29-12-2009 20:20 Bericht bewerkt door Jeroen3
op 29-12-2009 20:20
|