Home › FORUM › Stel je eigen schakeling voor › echoscopie (ultrasonic imaging)

FORUM

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

Onderwerp: echoscopie (ultrasonic imaging)

Author Post

rvloon

2 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 18-08-2010 14:43

Hallo,

Heeft iemand een idee of het doenlijk is om een ultrasoon systeem zelf te bouwen om in je lichaam te kijken?

Ik zie allerlei opties op het internet (probes kosten ongeveer 800 - 1200 euro, zie http://www.ultraschallgeraete.de/de/ultraschallsonden/sondenangebote). Software is ook al beschikbaar (bijv. Stradwin). Zelfs voor telefoons:

http://hackedgadgets.com/2009/05/12/cell-phone-usb-ultrasound/

De vraag is hoe een werkend systeem in zelfbouw op te zetten.

thijsbeckers

1103 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 24-08-2010 16:35

Ik heb aan een onderdeel van een dergelijk systeem gewerkt tijdens mijn stage. Het idee daarbij was dat een ultrasoonelement pulsen uitstuurde en weer opving, een soort radar dus. Als je het element dan heen en weer beweegt, kun je een doorsnede maken. Ik ben verder alleen beziggeweest met de aansturing voor het heen en weer bewegen, hoe de schakeling verder elektrisch in elkaar zat, weet ik niet. Ik kreeg alleen een bepaald formaat gegevens aangeleverd die verwerkt moesten worden (met een FPGA). Ik denk dat er nogal wat bij komt kijken en dat het best een ambitieus project zal zijn dat je niet op een zaterdagmiddag in elkaar draait.

Of heeft iemand andere ideeën?

eriksl

481 berichten

Expert
Expert

Read post 21-02-2011 23:11

Ik denk dat het héél ingewikkeld zal worden om zelf te maken. Niet zozeer de hardware, maar wel de software (c.q. firmware). De enige informatie die je hebt is vertragingstijd tussen verzonden puls en ontvangen puls. Daar komt heel wat wiskunde-modellerij bij kijken om daar een mooi plaatje van te maken...

MSilvius

665 berichten

Expert
Expert

Read post 22-02-2011 21:37

Dat het veel werk is, is waar.
Maar dat de enige informatie, de tijd is die verstreken is, is niet waar.
Je kunt ook de intensiteit meten en daaraan consequenties verbinden.
Door de meting vaak genoeg te herhalen kun je de betrouwbaarheid verhogen.
En wanneer je met verschillende frequenties zendt, zul je ook andere resultaten zien al naar gelang het testobject.
En tot slot kun je meerdere transducers gebruiken die op een vaste afstand van elkaar gemonteerd zijn.
Door een voor een de transducers te laten zenden, maar met allemaal te ontvangen, kun je nog meer conclusies trekken.

Maar das allemaal theorie.
Dit allemaal "even" uitwerken is de echte uitdaging.

Dit alles geldt ook voor radar apparatuur, en word in de diverse toepassingen ook gebruikt.

eriksl

481 berichten

Expert
Expert

Read post 23-02-2011 10:19

Ik denk dat een radar een stuk makkelijker is (een traditionele) omdat je daarvan weet in welke richting het apparaat staat te zenden en ontvangen. Dat lijkt me bij een echo-apparaat wel een stuk lastiger (zeker zo'n "pen-uitvoering" voor intern onderzoek).

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

Payoff

Gratis Elektor@POST

Elektor wekelijks lezen:

Met Elektor@POST steeds het laatste nieuws uit de elektronicawereld.

Direct aanmelden >>>

Volg ons ook op:

Elektor Events

Speciale producten

Direct doen

Nu in prijs verlaagd

Elektor OSPV1

Tijdelijk € 210,- korting!

Dit zelfbalancerende indoor voertuig is ideaal voor bijvoorbeeld fabriekshal, magazijn of school.