Home › FORUM › Stel je eigen schakeling voor › Benzine verbruiksmeter

FORUM

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

1   2     volgende

Onderwerp: Benzine verbruiksmeter

Author Post

Marten1964

7 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 04-09-2011 15:42

Ik ben in het bezit van een motor waar geen verbruiksmeter op zit. Mijn motor verbruikt iets te veel brandstof en kan dit wel bij stellen. Het zijn 6 carburateurs
Om dit te controleren wil ik dit aflezen van een display.

Mijn idee was om een flowmeter tussen de tank en de carburateurs te plaatsen artikel nr : 150392 – 89 afvoermeter FCH-M-POM-LC ( conrad) en hierop een soort controller op aan te sluiten.( zie foto )
Mijn vraag:
Wie kan mij helpen om een controller hier voor te maken (12 volt) of ontwerpen , heb al op internet gezocht maar kan hierover ( wat in mijn budget past) vinden.
Ik zou hem zelf kunnen bouwen ( met tekening en lijst componenten) Programmeren zal minder zijn , misschien met een beetje ondersteuning moet dit wel lukken.

Wat ik graag wil aflezen is dus het aantal liters wat ik verbruik. Heb een 20 liter tank en het zou dus een display met 3 cijfers kunnen zijn ( 1 achter de komma )
Kan dan zelf checken op de afstand die ik heb gereden dat hij meer of minder verbruikt.
Gr Marten

petrus bitbyter

418 berichten

Expert
Expert

Read post 04-09-2011 23:56

De specificatie van de flowmeter belooft 2500 pulsen per liter. Dat is 0,4ml per puls. Het bepalen van het gebruik komt derhalve neer op het tellen van de pulsen en die vermenigvuldigen met 0,4. Dat geeft je dan het aantal ml. Een maximale tankinhoud van 20l brengt de maximale tellerstand op 50.000 pulsen. Daarvoor heb je dus een vijf digits BCD-teller nodig. Als je het minst significante digit niet per se wilt zien, heb je aan een display van vier cijfers genoeg. De tellerstand met vier vermenigvuldigen en door 1000 delen levert je dan het verbruik in liters. Dat sommetje kun je met een rekenmachientje of desnoods uit het hoofd doen.

Uiteraard kun je die berekening ook in hardware doen, maar dat wordt ingewikkeld, groot en duur. Om de omvang binnen de perken te houden zou je een FPGA of een CPLD of dergelijke moeten gebruiken. Maar die dingen moeten geprogrammeerd worden. Als je dan toch moet programmeren, kun je – in dit geval – beter een micro nemen. Het schema van de hardware hiervoor kan op een memovelletje getekend worden. *) Eén van de redenen waarom een leek de kosten van zoiets meestal onderschat. Het werk bij een project als dit zit vooral in de praktische uitvoering en – uiteraard – in het programmeren.

*) Op sigarettenpakjes is tegenwoordig geen ruimte meer

petrus bitbyter

Marten1964

7 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 05-09-2011 19:03

Ok, bedankt voor je uitleg

Ga dus eerst maar voor de simpele oplossing
zou dit later kunnen aanpassen voor een andere schakeling

tnx....

Marten1964

7 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 11-09-2011 11:18

Heb inmiddels een flowmeter en een teller gekocht en getest. Het werk prefect moet ik zegen en heb 3x een test gedaan met 1 liter water.
Wel was de uitkomst +/- 1385 pulsen per liter.

Natuurlijk ben ik nieuwsgierig en wil een stapje verder en zit te googelen naar een FPGA board en heb een site gevonden via een forum: http://www.terasic.com.tw/cgi-bin/page/archive.pl?Language=English&CategoryNo=139&No=593&PartNo=2
Vraag: kan ik met dit board een benzine verbruiksmeter maken?
B.v. waarop kan staan: Snelheid, Afstand en verbruik in liters.

Heeft iemand hier een antwoord op of misschien een ander idee,
of een link.

Gr Marten

Attachmentflowmeter.rtf

Bericht bewerkt door Marten1964 op 11-09-2011 11:38

petrus bitbyter

418 berichten

Expert
Expert

Read post 11-09-2011 12:47

Die 1385 pulsen per liter kloppen dus wel met de spec.

Dat FPGA bord is niet alleen genoeg, het is een forse overkill. Reken er of dat je flink studeren moet om het te kunnen gebruiken.

Als je snelheid en afstand wilt meten heb je een snelheidsmeter en een klok nodig. Die klok is geen probleem maar voor de snelheidsmeter heb je één of andere sensor nodig tenzij je de een snelheidssignaal uit de boordcomputer kunt aftappen.

petrus bitbyter

kersing

233 berichten

Die hard
Die hard

Read post 11-09-2011 13:09

Marten,

Je kunt met dat FPGA bord vast wel bouwen wat je wilt, maar het is een relatief dure en, zeker als je er geen ervaring mee hebt, ingewikkelde oplossing. Een microcontroller met een display en wat software is waarschijnlijk makkelijker te implementeren.

Als je afstand en snelheid weer wilt geven zul je ergens een signaal beschikbaar moeten hebben dat aangeeft dat er weer een vaste afstand afgelegd is. Voor fietscomputers wordt meestal een magneet aan het wiel en een opnemer aan het frame gebruikt, maar mogelijk heb je al zo'n signaal beschikbaar.

Succes,

Jac

Marten1964

7 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 11-09-2011 17:06

Eerst bedankt voor jullie reactie

Heb nog een optie waar ik misschien een beroep op kan doen.
Hij geeft les op school die wel eens opdrachten uitvoeren in programmeren.
Misschien een leuke praktijk/theorie opdracht voor school.
Of ik moet zelf aan de studie natuurlijk

Natuurlijk ben ik nu al blij dat ik iets kan aflezen en heb dit in mijn smartphone gezet als een exel bestand.
Zo kan ik nu al snel zien wat mijn verbruik is,( moet ik wel even aan de kant en intoetsen )

Als er verder nog reacties zijn dan zie ik het hier wel.
Heb ik een oplossing, plaats ik dit zeker in het forum.

gr Marten

thijsbeckers

1019 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 12-09-2011 09:49

Door deze thread valt me wel een leuk idee in...

Een 'Digitale brandstofmeter': met een flowmeter meet je hoeveel benzine er uit de tank is gelopen. Een klein printje met Bluetooth geeft dit door aan je smartphone, waarop een App draait die verbruik/hoeveelheid brandstof/etc. laat zien.

Wie begint eraan ?

A34

3 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 27-11-2011 20:03

Hoi Marten,
kijk eens hier: http://ecomodder.com/wiki/index.php/MPGuino

Je komt dan bij een verbruiksmeter uit die voor injectiemotoren geschikt is. Doordat je met een flowmeter met pulsen werkt, moet het volgens mij niet moeilijk zijn om deze ipv de injector aan te sluiten en de pulsen te tellen ipv de injector tijd.
De software zal een klein beetje moeten worden aangpast.
Ik heb zelf net de mpguino binnen, de bestelling liet echter lang op zich wachten en inmiddels had ik me verder verdiept in de mpguino en arduino single board computers. Ik kwam er achter dat je voor 12 euro al een arduino nano pro met usb aansluiting in China kan bestellen (ik heb er gelijk 2 besteld). Je moet dan nog een LCD aansluiten (7 euro) en nog 2 zeners 5.1 Volt en 2 weerstanden, 3 druktoetsen en een behuizing regelen.
Inmiddels heb ik mijn eigen systeem op breadboard en de mpguino aan 12 volt hangen en tot nu toe werkt het. Nu nog aansluiten op mijn GL1800.

Ik wil je graag verder helpen als het je wat lijkt.

Groeten,
Ad.

Marten1964

7 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 26-12-2011 13:22

Hallo Ad
Sorry voor deze late reactie.
Ik keek zo nu en dan even op reacties maar er kwam niets meer bij.
Heb inmiddels een test gedaan met mijn verbruiksmeter maar het werkt soms wel en soms niet. Oorzaak is de omvormer die het dan weer wel en niet doet tijdens rijden ( 12v naar 220 v )
Ook heb ik nu de motor in de garage staan omdat weer er niet naar is.

Natuurlijk ben ik erg nieuwsgierig of het bij jou werkt en "ja", het lijkt mij ook wel wat.
Ik zie wel of je inmiddels al iets verder bent met de montage op de motor. Misschien met wat foto's ?

Gr Marten

Bericht bewerkt door Marten1964 op 26-12-2011 13:26

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

1   2     volgende

Payoff

Volg ons ook op:

Direct doen

The School of Electronics

Elektor eVents, vakboeken, cursussen en meer. Kortom, innovatief studie- en onderwijsmateriaal met educatieve content!

Nu in prijs verlaagd

Elektor OSPV1

Tijdelijk € 210,- korting!

Dit zelfbalancerende indoor voertuig is ideaal voor bijvoorbeeld fabriekshal, magazijn of school.