Home › FORUM › Mijn schakeling werkt nog niet... › Uitgang optocoupler naar counter via opamp?

FORUM

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

vorige    1   2   3   4     volgende

Onderwerp: Uitgang optocoupler naar counter via opamp?

Author Post

petrus bitbyter

612 berichten

Expert
Expert

Read post 15-06-2012 13:47

eriksl...
Op de één of andere manier zijn buffers/drivers (= in feite digitale stroomversterker) altijd inverterend. Zal wel makkelijker te maken zijn ofzo.

Hmm... Dat is wel iets te kort door de bocht. Er bestaan wel degelijk niet-inverterende buffers, te beginnen bij de oeroude 7407 en 7417. Verder zijn er inverters die geen bufferfunctie hebben, zoals de stokoude 7404. Uiteraard zijn er nieuwere versies in LS en CMOS uitvoering. Pak een databoek of google op "non-inverting buffers".

petrus bitbyter

eriksl

481 berichten

Expert
Expert

Read post 15-06-2012 15:48

De laatste keer dat ik bij Conrad ging kijken/uitzoeken hadden ze in ieder geval alleen inverterend. Dat zegt toch wel iets over de beschikbaarheid en dat is ook belangrijk.

petrus bitbyter

612 berichten

Expert
Expert

Read post 15-06-2012 17:27

erikslDe laatste keer dat ik bij Conrad ging kijken/uitzoeken hadden ze in ieder geval alleen inverterend. Dat zegt toch wel iets over de beschikbaarheid en dat is ook belangrijk.

Wel, bestel dan 170160 (Conrad bestelnummer).

petrus bitbyter

eriksl

481 berichten

Expert
Expert

Read post 15-06-2012 17:44

Dan heb ik ofwel weer eens ruzie gehad met de website (de menuboom en de zoekfunctie vinden altijd andere dingen dan ik zoek, ik zoek op 7414 of 74LS14 en hij vindt die niet omdat hij bij hun SN7414 heet), of ik ben de war geweest met het schuine streepje bij de uitgang wat kennelijk niet inverter betekent maar open collector (kan iemand dat bevestigen?), of het assortiment is aangepast

Hoe dan ook, de meeste logic is inverterend.

Arjen H.

1158 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 15-06-2012 21:14

Zoekfunctie bij Conrad is prut.

eriksl

481 berichten

Expert
Expert

Read post 15-06-2012 21:16

Ja, ze missen echt serieus omzet omdat ik vaak dingen niet bij ze kan vinden die ze wel verkopen. Wat al aanhaalde 7414 vindt geen SN7414 en geen 74LS14. Soms hebben ze een 74LS14XCT en dan vindt een zoekopdracht naar 74LS14 dat ook al niet.

petrus bitbyter

612 berichten

Expert
Expert

Read post 16-06-2012 00:18

Voor zoeken binnen Conrad zou een aparte cusrsus gegeven moeten worden. Maar als ze die net zo goed maken als de zoekfunctie wordt de ellende - zo mogelijk - nog groter.

Over al dan niet inverterende logica is een aparte draad op te zetten. Daar ga ik hier niet verder op in.

Voor wat betreft de buffers gaat het er me niet om de betweter uit te hangen. Met de stellige uitspraak dat buffers altijd inverterend zijn, zet je anderen, vooral beginners, op het verkeerde been. Zeg je dat buffers meestal inverterend zijn, dan zit je een stuk dichter bij de waarheid.

De SN7404 en zijn afstammelingen zijn inverters, geen buffers. Wat niet wil zeggen dat ze soms wel als buffer gebruikt kunnen worden.
De SN7414 en zijn opvolgers zijn inverterende buffers met Schmitt-trigger ingangen.

Buffers met open collector uitgangen hebben precies wat de naam zegt. De uitgang is een NPN-transistor waarvan de collector aan de uitgangspin vastzit en nergens anders aan. Om te werken moet zo'n uitgang altijd via een (belastings)weerstand met de plus van de voeding verbonden worden. Bij deze schakelingen is de uitgangstransistor meestal voor grotere stromen en/of spanningen geschikt gemaakt dan de standaarduitgangen. Voorbeelden zijn de SN7416 (inverterend) en de SN7417 (niet inverterend).

Overigens - ik kan het toch niet helemaal laten - wat heb je nodig om een LED te laten branden een inverterend of een niet-inverterend buffer? (Bij een hoge spanning op de ingang van het buffer moet de LED aan.)

petrus bitbyter

Bericht bewerkt door petrus bitbyter op 16-06-2012 00:21

Bericht bewerkt door petrus bitbyter op 16-06-2012 00:26

StafVG

524 berichten

Expert
Expert

Read post 16-06-2012 09:14

petrus bitbyterOverigens - ik kan het toch niet helemaal laten - wat heb je nodig om een LED te laten branden een inverterend of een niet-inverterend buffer? (Bij een hoge spanning op de ingang van het buffer moet de LED aan.)

petrus bitbyter

Mijn theoretische en praktische kennis over buffers en inverters is NIHIL maar volgens mij is een inverterende buffer hier het meest logische.
De LED dan aan de positieve kant van de voeding en de kathode aan de inverter...

eriksl

481 berichten

Expert
Expert

Read post 16-06-2012 09:39

petrus bitbyterVoor zoeken binnen Conrad zou een aparte cusrsus gegeven moeten worden. Maar als ze die net zo goed maken als de zoekfunctie wordt de ellende - zo mogelijk - nog groter.

Of gewoon de zoekfunctie verbeteren...

Over al dan niet inverterende logica is een aparte draad op te zetten. Daar ga ik hier niet verder op in.

Ik ben dan wel op electronica-gebied niet zo heel ervaren, maar ik heb wel informatica gestudeerd ooit Met inverterende logica kun je met minder gates vaak hetzelfde bereiken, dat weet ik best. Toch wil ik ook wel eens iets zonder invertering doen en dan is het gewoon best lastig om dat te vinden, vandaar even mijn frustratie.

Voor wat betreft de buffers gaat het er me niet om de betweter uit te hangen. Met de stellige uitspraak dat buffers altijd inverterend zijn, zet je anderen, vooral beginners, op het verkeerde been. Zeg je dat buffers meestal inverterend zijn, dan zit je een stuk dichter bij de waarheid.

Ik heb het even nagekeken en dat heb ik inderdaad zo geschreven. Stom natuurlijk. Dat was te kort door de bocht. Ik heb nog even zitten nadenken hoe ik hier bij kom. Waarschijnlijk heb ik destijds ergens een lijst met 7400 logic erbij gehad die gewoon niet klopt, ik weet nog wel dat bij (bijna?) alle ic's uitgangen zo'n schuin streepje stond en tsja, dat is toch gewoon inverterend.

Overigens - ik kan het toch niet helemaal laten - wat heb je nodig om een LED te laten branden een inverterend of een niet-inverterend buffer? (Bij een hoge spanning op de ingang van het buffer moet de LED aan.)

Ik weet niet of die vraag voor mij is, maar ik pak de uitdaging aan

Eerste vraag van mijn kant, is de driver open collector? Volgens mij is dat niet "verplicht". En er even van uit gaande dat de driver genoeg stroom kan leveren

Als de driver open collector is, en je sluit de led aan tussen de + en de uitgang (collector) dan moet de driver niet inverterend zijn. Je kunt volgens mij, zo uit m'n hoofd, ook de collector aan een pull up weerstand verbinden en dan de led tussen collector en massa aansluiten. Dan zou de driver wel inverterend moeten zijn. Maar zelf doe ik altijd variant a) eigenlijk.

eriksl

481 berichten

Expert
Expert

Read post 16-06-2012 09:43

StafVG
Mijn theoretische en praktische kennis over buffers en inverters is NIHIL maar volgens mij is een inverterende buffer hier het meest logische.
De LED dan aan de positieve kant van de voeding en de kathode aan de inverter...

Maar als we het nog steeds over open collector hebben, volgens mij gaat het dan toch echt verkeerd-om! Spanning op de gate, drain-source gaat open, stroom gaat lopen vanaf Vcc via de led naar de drain-source en dan naar massa. Spanning van de gate, drain-source = dicht. Of begrijp ik hier iets fundamenteel niet?

EDIT: dit is natuurlijk bipolaire logica, dus ik had het gewoon basis, emitter, collector moeten noemen. Detail...

Bericht bewerkt door eriksl op 16-06-2012 09:44

Bericht bewerkt door eriksl op 16-06-2012 09:45

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

vorige    1   2   3   4     volgende

Payoff

Gratis Elektor@POST

Elektor wekelijks lezen:

Met Elektor@POST steeds het laatste nieuws uit de elektronicawereld.

Direct aanmelden >>>

Volg ons ook op:

Elektor Events

Speciale producten

Direct doen

Nu in prijs verlaagd

Elektor OSPV1

Tijdelijk € 210,- korting!

Dit zelfbalancerende indoor voertuig is ideaal voor bijvoorbeeld fabriekshal, magazijn of school.