Home › FORUM › Mijn schakeling werkt nog niet... › Uitgang optocoupler naar counter via opamp?

FORUM

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

vorige    1   2   3   4     volgende

Onderwerp: Uitgang optocoupler naar counter via opamp?

Author Post

Anneo

1350 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 13-06-2012 20:34

Doe het maar 's zo
Anne

eriksl

481 berichten

Expert
Expert

Read post 14-06-2012 13:02

Toch een schmitt trigger hè

Even voor de duidelijkheid, die andere driehoekjes zijn volgens mij geen opamps of drivers of buffers, maar de rest van het schmitt trigger IC toch?

Arjen H.

1158 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 14-06-2012 13:27

Lijkt mij wel.

De 40106 heeft alleen 6 van die dingen in zich, dus die laatste 2 moeten wel met de ingang aan + of - gehangen worden. Pootjes 11 en 13.

eriksl

481 berichten

Expert
Expert

Read post 14-06-2012 13:33

Oh ja dat is ook tricky. Is het niet beter om ze ofwel met een weerstand aan de Vcc te hangen of plat aan massa? Of kun je er zo Vcc op zetten omdat het fet's zijn?

Ik heb laatst een heel verhaal gelezen over ongebruikte ingangen op opamps. Ik dacht altijd dat de ingangen aan massa hangen wel mooi was, maar dat blijkt erg fout te zijn. Maar aan de Vcc mogen ze ook niet. Tricky materie.

Anneo

1350 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 14-06-2012 18:23

Bij CMOS mogen ongebruikte ingangen wel zo aan de +(of de -).
Bij opamp's is het meer een kwestie van nutteloos stroomverbruik voorkomen,bij de een aan + bij een ander de -,datablad napluizen.
De CD40106 bevat idd 6x hetzelfde,omkeerbuffer met hysteresis.
Heb er drie parallel getekend om voldoende stroom voor de LED te hebben,de andere twee mogen er evt. best nog bij ,of voor iets anders gebruikt.
De keus voor deze oplossing komt niet zozeer van het uitgangsniveau van de 2000 danwel de (relatieve) traagheid van de overgangen + naar - en omgekeerd.Na zo'n buffertje is er enkel nog een duidelijke 1 of 0 en geen trage overgangen.
Daarmee kan dan de teller goed mee overweg (is niet zo geschikt voor dat trage gedoe,sommige tellers wel die hebben zelf een in met hysteresis).
Anne

eriksl

481 berichten

Expert
Expert

Read post 14-06-2012 18:29

AnneoBij CMOS mogen ongebruikte ingangen wel zo aan de +(of de -).

Ja precies, fet, dus "geen" stroomverbruik dus gaat er toch geen stroom lopen. Nooit zo bij nagedacht.

Blitz

31 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 15-06-2012 01:50

Een 40106 heb ik niet liggen. Ik heb je 40106 vervangen door een 4093 (Quad 2-Input NAND Schmitt Trigger), die heb ik wel. Ik heb bij elke NAND een brugje gemaakt tussen de beide ingangen, en het werkt perfect.

CMOS, TTL, saturatie, hysteresis, Schmitt-triggers, omkeerbuffers...

Ik vind elektronica reuze-interessant, maar misschien moet ik toch eens een goed boek gaan zoeken...

eriksl

481 berichten

Expert
Expert

Read post 15-06-2012 09:07

Volgens mij ben je al heel goed bezig

En een "omkeerbuffer" wordt meestal gewoon inverter genoemd, al dan niet gecombineerd met "buffer" of "driver", dat zoekt wat makkelijker op google

Op de één of andere manier zijn buffers/drivers (= in feite digitale stroomversterker) altijd inverterend. Zal wel makkelijker te maken zijn ofzo.

Arjen H.

1158 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 15-06-2012 11:48

erikslOp de één of andere manier zijn buffers/drivers (= in feite digitale stroomversterker) altijd inverterend. Zal wel makkelijker te maken zijn ofzo.

Een inverterende-buffer maak je met één transistor. Voor een niet-inverterende-buffer heb je twee inverters nodig.

eriksl

481 berichten

Expert
Expert

Read post 15-06-2012 12:21

Ja zoiets.

Maar ik gehoopt dat in de tijd van de miljarden transistors op één chip een extra torretje er nog wel af kon

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

vorige    1   2   3   4     volgende

Payoff

Gratis Elektor@POST

Elektor wekelijks lezen:

Met Elektor@POST steeds het laatste nieuws uit de elektronicawereld.

Direct aanmelden >>>

Volg ons ook op:

Elektor Events

Speciale producten

Direct doen

Nu in prijs verlaagd

Elektor OSPV1

Tijdelijk € 210,- korting!

Dit zelfbalancerende indoor voertuig is ideaal voor bijvoorbeeld fabriekshal, magazijn of school.