Home › FORUM › Mijn schakeling werkt nog niet... › Spoel en meten

FORUM

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

1   2     volgende

Onderwerp: Spoel en meten

Author Post

BMWTouring

112 berichten

Stamgast
Stamgast

Read post 12-06-2012 22:19

Ik ben aan het proberen om een spoel te maken. Dit om van 5V naar 500V te gaan. Via internet kwam ik op een oplossing met L1: 400 wdg, L2: 8 wdg en L3: 16wdg. Op een ferriet ringkern van 2.8cm buiten, 1.6cm binnen en 1cm breed.

Heb een foto toegevoegd zoals ik hem nu heb gemaakt. Maar hoe test je nu dat je het resultaat ook verkrijgt zoals verwacht. Gewoon inbouwen in de schakeling en proberen lijkt me geen optie.

Wie weet hoe een spoel getest moet worden? En zou een E-core huis ook kunnen?

Of wie weet waar ik spoelen op maat kan laten maken?

MSilvius

665 berichten

Expert
Expert

Read post 13-06-2012 23:29

Je wil dus een factor 100 grotere spanning creëren.
Maar dat kan niet als je er de energie niet voor hebt en/of kunt verwerken.

De verhouding in de spoelen komt overeen met de verhouding in de spanning.
Maar je moet wel rekenen met de stromen en de daarbij behorende gevolgen.
Een hogere stroom aan de 5 volt kant, zeker bij die factor 100, betekent dat je met dikkere draad moet werken want anders kan die stroom er helemaal niet doorheen.
En diezelfde hoge stroom betekent dat ook het hele spul een mooi kacheltje kan gaan worden (warmte = verlies).
Moet je ook niet vergeten.
De frequentie waarmee je werkt is ook wel van belang.

Ga je de 500 volt ook belasten, of is er nauwelijks een belasting ?
Dat zijn zaken waar je wel rekening mee moet houden, anders kom je er nog niet.
Wanneer je de "hoogspanning" nauwelijks belast, zijn er ook andere methodes om de hogere spanning (tot zelfs een heel hoge spanning) te te krijgen.

Met andere woorden:
Er is iets meer informatie nodig om je te kunnen vertellen of je trafo gaat werken.
Inderdaad is gewoon spanning erop en dan meten een mogelijkheid, maar test wel met een belasting zoals een weerstand.
Bij een hogere spanning is het wel raadzaam om dan eventueel een aantal weerstanden in serie te zetten, zodat ze de spanning delen.

BMWTouring

112 berichten

Stamgast
Stamgast

Read post 14-06-2012 00:02

Ik ben bezig met een eigen ontsteking te maken. De bedoeling is dat deze met een batterij gevoed gaat worden. 6V. De ontsteking is voor mij puur met het idee om een brommer erop te laten lopen (2-takt) en om zoiets gewoon eens te maken. Ook probeer ik mogelijk dan in een later stadium een cdi te maken voor een motorfiets. Maar ik dacht eerst maar eens klein beginnen.

Frequentie = 50.000 Hz (schijnt dat je voor een vonk altijd een factor 100 hoger moet gaan zitten)

eriksl

481 berichten

Expert
Expert

Read post 14-06-2012 13:29

Misschien een step-up converter zoals die voor flitsers gebruikt wordt? Daar zijn volgens mij wel schema's voor te vinden. Zonder spoel

BMWTouring

112 berichten

Stamgast
Stamgast

Read post 14-06-2012 21:09

http://www.sportdevices.com/ignition/inverter.htm

Dit zou kunnen. Alleen heeft het genoeg vermogen....en 12V is de ingang en 300V lijkt te laag. Ook hier zit weer een spoel in.

Step-up
http://www.rowan.sensation.net.au/electronics/stepup.html

Maar van 6V naar 400V is een hele grote stap. Dat zonder spoel.....en dan ook nog met die frequentie. Moet deze niet herladen dan? Flitsers zijn vaak traag.

BMWTouring

112 berichten

Stamgast
Stamgast

Read post 14-06-2012 21:41

petrus bitbyter

616 berichten

Expert
Expert

Read post 14-06-2012 22:38

In een nogal grijs verleden heb ik wel eens een beschrijving van zo'n 2-takt bromfietsontsteking gelezen. Daarin werd de oorspronkelijke ontsteekspoel - die tegelijk dynamo en bobine was - vervangen door een lichtspoel. Daarmee had men dus een extra laagspanningsbron die genoeg vermogen kon leveren voor de ontsteking. Deze spanning werd gelijkgericht, afgevlakt en als voeding gebruikt voor een oscillator. In mijn herinnering een astabiele multivibrator met een paar redelijk stevige torren om voldoende vermogen te kunnen maken. De wisselspanning van enige tientallen kHz werd omhooggetransformeerd en daar weer gelijkgericht en afgevlakt. Met de verkregen, vrij hoge gelijkspanning werd de bobine gevoed: De oorspronkelijke ontsteekspoel. Die werkte samen met een hoogspanningstransistor die op zijn beurt weer werd aangestuurd door de oorspronkelijke contactpuntjes.

Modernere rijwielen met hulpmotor werken vrijwel allemaal volgens dit principe dat wil zeggen, ze hebben een aparte dynamo, een aparte bobine, een stuk elektronica en vaak ook nog een accu.

Misschien dat er iets van terug te vinden is, maar die kans is klein. Het was de tijd van de Puch en de Kreidler en zoiets als internet werd alleen door SF-schrijvers beschreven die dan ook nog voor enorme fantasten werden versleten.

petrus bitbyter

Bericht bewerkt door petrus bitbyter op 14-06-2012 22:40

MSilvius

665 berichten

Expert
Expert

Read post 14-06-2012 22:44

Dat is precies waar ik het over had toen ik over alternatieven schreef.
Wat je bij Farnell bent tegengekomen, is niet compleet.
Daar heb je ook nog een spoel nodig en een FET (het ding aan HVGate "poort naar hoogspanning") zoals vermeld in de datasheet (die ook van waarschuwingen is voorzien).

Google (klik!) eens op de trefwoorden "cascade schakeling".

Dat gaat behoorlijk vonken, maar is wel bedoeld voor wisselspanning.
Net als een gewone trafo schakeling trouwens.
Maar nogmaals: pas wel op want het doet behoorlijk pijn (das een stukje ervaring), ook als de voeding al een tijdje eraf is..

Bericht bewerkt door MSilvius op 14-06-2012 22:46

BMWTouring

112 berichten

Stamgast
Stamgast

Read post 14-06-2012 23:58

Oke ik zal oppassen. De Velleman FLPS1 kan ik misschien ook misbruiken. Deze is nog goed te bestellen. Schijn alleen dan de trafo opnieuw te moeten wikkelen. 300 wdg en xx wdg.

http://www.velleman.eu/products/view/?country=be&lang=nl&id=345943

Maar ik ga zeker kijken naar de cascade schakelingen. De bedoeling is dat een condensator opgeladen gaat worden die dan triggert (met thyristor) naar bobine. (Honda).

Anneo

1350 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 15-06-2012 00:09

'tIs hier ondertussen wat rommelig geworden,vanalles door elkaar .Niet verwonderlijk met zo'n vaag verhaal .
Gelukkig later wat meer te weten gekomen,hoewel waar komt die 5V vandaan .
Bromfietsen hebben een dynamo,magneten in het vliegwiel en een spoel erbij.Kan dienen om een accu te laden en daaruit de rest van stroom te voorzien.Ofwel zonder accu de verlichting te voeden en dan een tweede spoel voor de ontsteking.Die tweede spoel geeft gelijkgericht iets van 300V.Met een accu is daar een omvormer voor,met trafo !
Die 300V laadt een C op die door een thyristor over de bobine ontladen wordt wanneer er een vonk nodig is.Die C is meestal iets van 1µF en bevat bij 300V een lading van 300µC.Bij 12000t/m heb je 200 vonken/sec nodig.Kost dus een lading van 200x300=60mC.Nu is 60mC/sec een stroom van 60mA.Omdat je met een anti-parallel diode over de thyristor wat lading terugwint is het proktisch wat minder.Maar met meer dan 12000 toeren weer meer.Dus voeding van 300V bij 60mA nodig.Bij 6V zou dat 3A zijn bij 100% rendement,maak er maar 4A van.
Weet zo uit m'n hoofd niet wat daar voor bestaat,zal wel een geschikt IC voor zijn.
Anne

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

1   2     volgende

Payoff

Gratis Elektor@POST

Elektor wekelijks lezen:

Met Elektor@POST steeds het laatste nieuws uit de elektronicawereld.

Direct aanmelden >>>

Volg ons ook op:

Elektor Events

Speciale producten

Direct doen

Nu in prijs verlaagd

Elektor OSPV1

Tijdelijk € 210,- korting!

Dit zelfbalancerende indoor voertuig is ideaal voor bijvoorbeeld fabriekshal, magazijn of school.