Home › FORUM › Mijn schakeling werkt nog niet... › Simpele slaafflitser - juli/aug 2006

FORUM

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

1   2     volgende

Onderwerp: Simpele slaafflitser - juli/aug 2006

Author Post

Jacques12

10 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 03-11-2011 22:08

Ik heb een 20 jaar oude flitser die ik met de schakeling wil ontsteken. De flitser levert een spanning van 240 volt. Ik heb de BRX45 daarom vervangen door een P0102DA. Echter met beide thyristers kan ik de flitser niet ontsteken door na loshalen van S1, R5/C4 te verbinden met de voedingspanning op D1. Hoe komt dit? Is de ontsteekstroom van de flitser te groot voor de thyrister? Ik heb gecontroleerd dat de flitser goedom is aangesloten. De rest van de schakeling werkt.

petrus bitbyter

418 berichten

Expert
Expert

Read post 04-11-2011 12:35

Gaat de flitser wel af als je de contacten van de aansluiting kortsluit? Wat is de spanning op de aansluiting van de flitser als er niets op aangesloten is? Blijft die spanning hetzelfde als je de schakeling er op aansluit? Zo nee wat verandert er dan?

In de de datasheets van de thyristors zijn de nodige onsteekspanningen en -stromen te vinden. Het kan zijn dat de nieuwe thyristor een grotere stroom nodig heeft dan de schakeling kan leveren. Alleen, je zou verwachten dat het dan met de BRX45 wel gaat.

petrus bitbyter

etw

18 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 08-11-2011 16:16

Weet je zeker dat het om de Juli/augustus 2006 slaaf gaat? Ik zie daar namelijk op blz 139, schakeling 103 een schema staan zonder BRX45.
Als het inderdaad om dat schema gaat zou je denk ik de fotodiode om moeten draaien (ben redelijk overtuigd dat die verkeerd om staat).
Als het niet om dat schema gaat, laat me dat dan nog weten, want zo kan ik er weinig van maken.

etw

18 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 08-11-2011 16:46

Oops, mijn vergissing, het is de andere. Ik zal mijn gedachten ereens over laten gaan

etw

18 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 08-11-2011 17:11

Even een vraag om wat gerichter te kunenn denken:
-Als je de flitser aansluit op de kant en klare schakeling, laadt hij dan wel op?
Haal de flitser los, druk op een eventuele testknop en zet hem uit. Sluit hem dan aan op de schakeling en zet hem aan. Laadt hij dan goed?
gaat de flitser af als je hem aansluit en de kathode en anode van de thyristor kortsluit?

Probeer het volgende:
Verwijder weerstand R1 en verbindt dan de linkerkant van R5/C4 met de anode. Wat gebeurt er dan?
Probeer het volgende:
houdt R1 verwijderd en de rest van de schakeling 'as is'. Sluit een 6-9 V batterij of netspanning aan op de schakeling. Doet hij het nu?
Nee, verbindt een draad met de batterijspanning en soldeer aan het andere einde een 10k weerstand. Prik daarmee op de gate. Doet hij het nu?
Indien ja, probeer het dan met een 10M weerstand
als de schakeling dan nog steeds werkt, verhoog dan de weerstand R1 tot 10 MOhm en probeer de schakeling nogmaals.

Graag hoor ik je bevindingen

etw

18 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 08-11-2011 17:43

Ik stel die vragen hierboven omdat ikzelf ook bij allerlij slaafjes heb gemerkt dat ze wel werkten met een aparte voedingsspanning, maar dat het geheel fout ging zodra je de voeding van het sync contact aftapte:

Even wat rekenwerk: Jouw flitser levert 240 Volt. Dat wordt over R1 teruggebracht tot 6,2 volt. Er van uitgaande dat je een 4M7 hebt, gaat daar dus een stroom van 50uA door lopen
Er zijn flitsers die dat niet via hun sync-contact kunnen leveren.

Ik ben geen held in het lezen van datasheets en ik weet niet zoveel van de electronica theorie maar voor zover ik begrijp heeft de BRX45 echter al een IGt nodig van 200uA. Die zal dan toch via R1 moeten komen. Toegegeven, C1 zal dat wel wat bufferen, maar toch. Interessanter is echter de houdstroom, waarvan ik begrijp dat dat 5mA is.
Als de triggerstroom inderdaad 200uA is, dan zou er volgens mij over R5 (10Mohm) al een zeer grote spanning moeten gaan staan (hier zal C4 misschien wel wat helpen maar goed).
Afijn, probeer de zaken maar eens die ik in mijn voorgaande posting heb gesuggereerd en laat me weten

Jacques12

10 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 02-12-2011 20:38

Het heeft even geduurd voordat ik tijd had er weer naar te kijken. Het probleem blijkt de impedantie parallel aan de flitscontacten te zijn. Als ik een weerstand van 7,3 MΩ aansluit loopt de spanning wel op, en het lampje op de flitser gaat ook branden, maar als ik vervolgens de contacten kortsluit, gaat de flitser soms wel en soms niet af. De impedantie is nu al zo groot, dat ik de schakeling niet meer kan voeden. Als ik de schakeling met een batterijtje voed werkt hij probleemloos. Ik ga hem dus maar met een batterij gebruiken. In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

etw

18 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 06-12-2011 00:07

Mooi dat dat gelukt is. Voor mijn nieuwsgierigheid... bedoel je dat je R1 vervangen hebt door een 7,3Mohm, of heb je een 7,3Mohm tussen de schakeling en het flistcontact gezet?

Het blijkt in ieder geval zoiets als dat ik al dacht: de schakeling beïnvloedt het laadgedrag van de flitser teveel.

En als je dan de voorschakelweerstan (in dit geval R1) vergroot, dan krijgt de schakeling niet genoeg spanning om te kunnen werken.

Jacques12

10 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 06-12-2011 14:25

Ik heb de schakeling niet gebruikt voor de test. Om te testen sloot ik een paar weerstanden met een totale waarde van 7,5MOhm aan op de 2 flitscontacten. (Parallel aan de flitser). De spanning over de weerstanden liep daarbij normaal op tot over de 120 Volt, en ook het controllelampje 'flitser opgeladen' op de flitser ging gewoon aan. Als ik vervolgens de contacten kortsloot, ging de fltser meestal pas af bij de 2e keer kortsluiten.

Als ik de zeer oude flitser op mijn moderne camera aansluit, treed denk ik hetzelfde probleem op. Soms flitst hij wel en soms niet.

petrus bitbyter

418 berichten

Expert
Expert

Read post 06-12-2011 17:46

Jacques12Ik heb de schakeling niet gebruikt voor de test. Om te testen sloot ik een paar weerstanden met een totale waarde van 7,5MOhm aan op de 2 flitscontacten. (Parallel aan de flitser). De spanning over de weerstanden liep daarbij normaal op tot over de 120 Volt, en ook het controllelampje 'flitser opgeladen' op de flitser ging gewoon aan. Als ik vervolgens de contacten kortsloot, ging de fltser meestal pas af bij de 2e keer kortsluiten.

Als ik de zeer oude flitser op mijn moderne camera aansluit, treed denk ik hetzelfde probleem op. Soms flitst hij wel en soms niet.

Klaarblijkelijk kunnen die oudere flitsers er niet goed tegen dat de flits-aansluiting belast wordt. Bij de oorspronkelijke toepassing werd daar dan ook alleen maar een hard maak-contact verwacht. Een klein beetje lekstroom zal niet zozeer te veel verlies geven maar wel de kring dempen die voor opslingering van de onteekpuls moet zorgen. Misschien is daar wel wat aan te doen maar daar wordt de schakeling niet simpeler van.

petrus bitbyter

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

1   2     volgende

Payoff

Volg ons ook op:

Direct doen

The School of Electronics

Elektor eVents, vakboeken, cursussen en meer. Kortom, innovatief studie- en onderwijsmateriaal met educatieve content!

Nu in prijs verlaagd

Elektor OSPV1

Tijdelijk € 210,- korting!

Dit zelfbalancerende indoor voertuig is ideaal voor bijvoorbeeld fabriekshal, magazijn of school.