Home › FORUM › Mijn schakeling werkt nog niet... › Nixie Thermo/Hygro meter

FORUM

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

vorige    1   2   3     volgende

Onderwerp: Nixie Thermo/Hygro meter

Author Post

alexmd11

14 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 07-06-2012 20:12

No problem!

Hoop alleen wel dat er een oplossing komt...

Arjen H.

1158 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 08-06-2012 10:12

alexmd11Elektor: hebben jullie suggesties?

Gerichte vragen aan Elektor kun je het beste via een mail aan hun stellen.

alexmd11

14 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 14-06-2012 22:33

Zojuist een tweede exemplaar gebouwd...

Precies hetzelfde probleem:

"Bevroren" temperatuursuitlezing (45 gr), en een vochtigheidsaanwijzing van 22%, wel fluctuerend....

Wat mij betreft: een mislukt project!! Jammer, want duur!!

thijsbeckers

1103 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 15-06-2012 11:45

Hmm, dat is vreemd (en jammer). Ik heb een filmpje gemaakt van het prototype (http://youtu.be/clEBv9JoOxM) en dat werkt gewoon. De ontwerper gaat er volgende week even achteraan, misschien kunnen we achterhalen wat er mis gaat.

En inderdaad, gerichte vragen aan Elektor kun je beter via http://www.elektor.nl/service/stel-uw-vraag.4078.lynkx stellen. Via het forum kan het even duren voordat iemand het opmerkt.

Vr. gr.
Thijs

Arjen H.

1158 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 15-06-2012 21:16

@alexmd11: de moed niet opgeven!!! We hebben hier al vaak niet werkende schakelingen toch aan de praat gekregen.

alexmd11

14 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 16-06-2012 10:09

Alles werkt ook wel, maar de meting en/of de uitlezing raken kant nog wal.

Ik heb de vraag nu rechtstreeks bij Elektor gelegd.

Ik hou nog ff moed en wacht af.........

alexmd11

14 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 18-06-2012 16:53

Probleem gevonden!!

Maar nog niet opgelost.....

Door (vermoedelijk?) een software fout in de PIC licht bij de temperatuur-uitlezing het "%" teken op en bij de vochtigheids-uitlezing het " 'C " teken....duuuhhhh...

Hoe een mens toch op het verkeerde been kan worden gezet! De waarden voor temp en hygro kloppen namelijk in grote lijnen wel.

MSilvius

665 berichten

Expert
Expert

Read post 18-06-2012 21:02

Dat kun je dan wel heel eenvoudig oplossen.
Helaas staat er geen printlayout bij het artikel, maar maakt men er zich vanaf met een component opstelling waarbij lichtgroen op donkergroen iets van een layout te zien zou moeten zijn ("silk layout" zo je wil).
Als je echt zelf wil etsen moet je de layout maar downloaden.

Van de (IN-19A) buis met symbolen, zijn alleen pootje 7 en 8 gebruikt, en natuurlijk pin 1.
Die worden aangestuurd met twee naast elkaar liggende pootjes van decoder IC 4, te weten pootje 15 en 16.
Dat decoder IC word weer door de PIC aangestuurd via 2 lijnen, die op dat IC A0 en A1 zijn.
A2 en A3 liggen aan massa.

Je kunt heel eenvoudig pin 15 en 16 met elkaar verwisselen en zo het juiste rooster aansturen.
Of je ook pinnen 3 en 6 met elkaar kunt verwisselen weet ik niet zeker, omdat er 4 mogelijkheden zijn met 2 bits.
Wanneer het is dat 00 is uit, 01 is 1, 10 is 2 en 11 is 3, dan kun je ook die A0 en A1 met elkaar verwisselen.
De PIC zal dan namelijk alleen 01 of 10 sturen, in ieder geval geen 11.

Je zou natuurlijk ook op zoek kunnen gaan naar de aansturing van RA4 en RA5 in de PIC-code en die vervolgens inverteren.
In dat geval heb je geen hardware aanpassingen nodig.

Ik heb niet het hele artikel doorgenomen en ook niets gedownload, alleen stukjes tekst bekeken en plaatjes gekeken in het blad.

alexmd11

14 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 18-06-2012 22:01

Hartelijk dank voor het antwoord.

Ik heb de originele Elektor printen gebruikt.

Al gekeken of de pootjes van de buisvoet te verwisselen waren, maar dat viel wat tegen.

Ik hoop eigenlijk op een software-matige oplossing van Elektor (ik bestelde de PIC's ook bij hun omdat ik geen apparatuur en ervaring heb met zelf programmeren).

Voorlopig zal ik de pootjes van het decoder IC verwisselen...

thijsbeckers

1103 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 19-06-2012 14:55

alexmd11Door (vermoedelijk?) een software fout in de PIC licht bij de temperatuur-uitlezing het "%" teken op en bij de vochtigheids-uitlezing het " 'C " teken

Helaas (gelukkig?) heb je helemaal gelijk. In het prototype ging dit eerst ook verkeerd, waarna de ontwerper de software heeft aangepast. Voor de serieproductie is de print aangepast, maar is de ontwerper stomweg vergeten de software weer naar 'origineel' terug te zetten...

De software op de website is inmiddels aangepast.

Wie tegen dit probleem aanloopt, wordt verzocht contact op te nemen met onze orderadministratie (order.at.elektor.com; '.at.'vervangen door '@'). Vermeld even je ordernummer en de datum van aankoop.

En natuurlijk onze excuses voor alle ongemakken!

Bericht bewerkt door thijsbeckers op 19-06-2012 14:55

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

vorige    1   2   3     volgende

Payoff

Gratis Elektor@POST

Elektor wekelijks lezen:

Met Elektor@POST steeds het laatste nieuws uit de elektronicawereld.

Direct aanmelden >>>

Volg ons ook op:

Elektor Events

Speciale producten

Direct doen

Nu in prijs verlaagd

Elektor OSPV1

Tijdelijk € 210,- korting!

Dit zelfbalancerende indoor voertuig is ideaal voor bijvoorbeeld fabriekshal, magazijn of school.