Blitz...
Ben benieuwd naar jullie reactie (en vooral naa een eventuele oplossing...)
Ik heb het schema even bekeken en heb al snel gezien dat het niet kan doen wat je wilt. Wat het dan wel doet heb ik eerlijk gezegd niet uitgezocht.
De eenvoudigste manier om de teller aan de praat te krijgen, kun je afleiden uit de datasheet blz. 3-405
- Om te tellen moet de TE laag zijn en om de telling naar het display door te sturen moet LE laag zijn.
- (Uiteraard moet ook RE laag zijn anders gebeurt er helemaal niks.)
- Knoop TE en LE aan elkaar en verbind die met de 2Hz klok.
- Zolang je nu RE laag houdt, staat de zaak een seconde te tellen en een seconde stil.
- Om de teller te resetten moet je aan het einde van de klokpuls (op de stijgende flank) een positief pulsje op de RE zetten.
Om dat reset pulsje te maken, zou je het liefst een halve 755 gebruiken. Helaas reageren die alleen op een negatieve flank. Tussen je klok en de monostabiele moet dus nog een inverter komen. Dat kan zo nodig met een transistor en een weerstand.
Je zou natuurlijk graag zien dat de oude waarde op het display zichtbaar blijft zolang er geen nieuwe beschikbaar is. Dat is te doen maar is wel iets lastiger. Ik raad aan het eerst zo te proberen.
De voedingslijnen worden in een schema meestal weggelaten om de zaak wat overzichtelijker te houden. Iedereen weet immers toch wel dat ze er moeten zijn. Als je aan de hand van het schema een PCB wilt maken, kun je ze natuurlijk niet weglaten. Dat geldt ook voor de ontkoppelcondensators. Daarom worden in Eagle deze voedingsaansluitingen meestal in een apart schemaatje in een hoekje gezet.
petrus bitbyter