Home › FORUM › Mijn schakeling werkt nog niet... › Hoe maak ik een pulsgenerator van exact 1Hz

FORUM

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

vorige    1   2   3   4   5     volgende

Onderwerp: Hoe maak ik een pulsgenerator van exact 1Hz

Author Post

MSilvius

665 berichten

Expert
Expert

Read post 18-06-2012 22:35

Een transistor kun je inzetten als een elektronische schakelaar.
Recent werd er op gewezen dat je je vraagstukken het best kunt opdelen in kleinere blokken (ik weet niet zeker of dat aan jou gericht was).
Daarmee creëer je voor jezelf overzichtelijkheid en in zekere zin rust.
Je lost dan steeds elk blokje (=deelprobleem) op, om vervolgens de blokjes weer te koppelen tot een totaal oplossing.

Je hebt inmiddels een aantal blokjes aangereikt gekregen waarmee je een 1Hz puls kunt maken.
Das dan blokje 1.
Aan de uitgang hiervan kun je een transistor koppelen (als een heel klein blokje 2..).
Vervolgens pak je blokje 3, waar je met een weerstand een bepaald nivo (het nivo !reset of not reset) definieert aan de reset ingang van blokje 4 die je al had.
Door de blokjes 1, 2, 3 en 4 achter elkaar te zetten, krijg je de volgende gebeurtenissen.

(3) Het nivo van reset van (4) is gedefinieerd, maar niet keihard.
(1) er word een 1Hz puls gegenereerd.
Met (2) verstoor je het nivo aan (3), waardoor een reset word gegenereerd.

Volgende zaken dien je nog op te lossen:

De puls die je genereert, komt elke seconde.
Hoe lang duurt die puls, en moet je die pulslengte bij je seconde optellen of is het een deel van die seconde ?
En is die puls (als ie heel kort is), lang genoeg om de reset te genereren ?

Gaat de puls die je krijgt naar een hoog of juist naar een laag nivo ?
Dat bepaalt namelijk welke transistor je het best kunt gebruiken, en op welke plaats je die koppelt met de reset ingang.
Over het algemeen zal een transistor schakeling de puls overigens inverteren (omkeren), maar dat hoeft niet per se.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, het is geen hapklare brok die ik je aanreik maar bedoeld als stof tot nadenken (pffrrt).

Bericht bewerkt door MSilvius op 18-06-2012 22:36

Bericht bewerkt door MSilvius op 18-06-2012 22:39

Anneo

1350 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 18-06-2012 23:04

De schakeling 50Hz/1Hz,even terug,heeft een uitgang met pulsen naar + en een naar -.Die met puls naar + kan zo aan de reset op voorwaard dat alle IC's op dezelfde voedingsspanning werken.
Zie niet in wat het nut ervan is.Na een reset staat er 0 op de uilezing.Reset weg gaat tellen,uitlezing flikkert voortdurend tijdens tellen tot de seconde om is en terug naar 0 voor even en het begint opnieuw.
Om een bruikbare teller te maken moet het anders.
Pulsje op R=teller op nul dan /TE naar - voor de duur van de teltijd dan pulsje op LE daardoor gaat de tellerstand naar de uitlezing.Nu kan weer R even naar nul voor een nieuwe telronde,de laaste telling blijft op de uitlezing tot weer een puls op LE.
Anne

Blitz

31 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 19-06-2012 01:24

Anne,

1. bij de schakeling van 50Hz/1Hz heb ik nog een "beginnersvraagje". In je schema is er één aansluitpunt voor 50Hz. Heb je niet twee aansluitpunten nodig om een wisselspanning tussen te meten? En kan je zomaar 220V op de ingangen 1 en 2 van de 4093 zetten, of moet daar een transfo tussen om de spanning naar beneden te krijgen?
Dit vraagje uit voorzorg : heb geen zin om m'n hele schakeling in rook te zien opgaan.

2.
Zie niet in wat het nut ervan is.Na een reset staat er 0 op de uilezing.Reset weg gaat tellen,uitlezing flikkert voortdurend tijdens tellen tot de seconde om is en terug naar 0 voor even en het begint opnieuw.

Daar was ik ondertussen ook al aan beginnen denken. Voor mij als beginner is het echter momenteel belangrijker om de werking van de verschillende IC's en hun poorten te leren kennen. Ik had me voorgenomen om desondanks de schakeling toch te maken.

Nu je twee oplossingen geboden hebt, ga ik die natuurlijk beide uitproberen.

Wel nog even verduidelijken : in de 32768Hz-schakeling blijkt C1 geen gewone condensator te zijn. Is dit een regelbare condensator of zoiets? Bij mijn verdeler zie ik "trimcondensatoren" staan. Is dit wat je bedoelt? Is die 30pF dan de maximumwaarde van die trimcondensator? En dient die dan om de uitgang fijn te regelen op 2Hz?

In de 50Hz-oplossing zie ik 5 diodes staan, waarvan er bij één een type staat. Wat zijn de types voor de diodes op 4093 pin 1 & 2 , en op 4024 pin 4 & 5? Allemaal 1N4148?

En om af te sluiten : teken jij die schema's met Eagle? Heb dit net geïnstalleerd, en zie dat er verschillende IC's niet bij zitten (bvb de CD40110BE, de 74LS160).
Voor de rest lijkt het me toch wel meer geschikt dan AutoCAD.

Blitz

31 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 19-06-2012 01:26

MSilvius
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, het is geen hapklare brok die ik je aanreik maar bedoeld als stof tot nadenken (pffrrt).

Alle info is welkom, al dan niet voorgeknabbeld...

Arjen H.

1158 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 19-06-2012 09:01

Anne tekent niet in Eagle... wat wel weet ik zo niet.

Wat de IC's betreft... het gaat om het nummer. De letters zijn niet zo van belang. Voor een CD40110BE pak je gewoon een ic met 40110 er in. Idem voor de 74LS160, hier gaat het om de getallen 74 en 160, welke letters er voor of tussen staan doen er voor het schema-tekenen niet toe. Pinning is hetzelfde.

Voor de 74 serie maakt het in sommige gevallen wel uit welke je daadwerkelijk in de schakeling zet. Maar daar kunnen anderen meer over vertellen of even opzoeken op internet (wiki).

petrus bitbyter

616 berichten

Expert
Expert

Read post 19-06-2012 11:29

Helaas, de 40110 is in de voorhanden Eagle libraries niet te vinden. Je zou op de download site kunnen kijken of hij daar beschikbaar is, maar die site is nogal groot. Een speld in een hooiberg waarvan je niet eens zeker weet of hij er wel is. Je kunt waarschijnlijk sneller zelf het part aanmaken maar dat is, zeker voor een beginner, geen sinecure. De procedure is nogal omslachtig en niet zo eenvoudig als hij zou moeten zijn.

petrus bitbyter

petrus bitbyter

616 berichten

Expert
Expert

Read post 19-06-2012 14:30

Even tussendoor. Zo ziet een Eagle schema er uit. Let op dat het een deelschema is. Sommige ingangen hangen er maar los bij en dat mag nooit in een gereed ontwerp. De signalen lopen zo veel mogelijk van links naar rechts ook al heeft dat tot gevolg dat het minst significante digit nu links komt te staan.

petrus bitbyter

Attachment40110.lbr

Attachmentcntr110.sch

Attachmentcntr110.pdf

Anneo

1350 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 19-06-2012 20:26

Er zomaar induiken en zien wat 't wordt valt niet mee.Beter eerst 's een en ander grondig bestuderen,maar ja nogal saai
De spanning voor de 50Hz-in heeft zoals de rest de massa als ref.punt.Moet zo groot zijn dat de ingang van de poort tussen 0 en + heen en weer gaat.Mag wel meer,als je niet overdrijft,de twee diodes daar houden de spanning na de 100k binnen de perken.Gewoonlijk kun je daar de wikkeling van een trafo gebruiken die ook voor de voeding zorgt.Bij een bruggelijkrichter krijg je wel 100Hz aangeboden,moeten de drie diodes bij de teller één plaats opgeschoven(deeltal x2).
De C van 30pF is idd een trimmer (C-symbool met scheve T erover) en dan wordt de max.waarde opgegeven.Dient om de frequentie bij te regelen.
Bij de diodes heb ik maar een keer het type vermeld,allemaal hetzelfde (liever lui dan moe )
Het schema van die met kwarts is met Eagle en de ander met Express.sch getekend (gratis,geen beperkingen maar pcb-file niet standaard).
Als de IC's niet in Eagle staan neem je een 16pin DIL en zet er zelf de namen van de aansluitingen bij.
Anne

Blitz

31 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 26-06-2012 01:29

Hier zjin we weer...

Zie schakeling in bijlage.
- de vier 40110 sturen de displays aan (eenheden links, duizendtallen rechts;
- De 4060 links eronder zorgt voor de 2Hz;
- De 4013 rechts daarvan zorgt voor een deling naar 1Hz (en een voorlopig ongebruikte0.5Hz);
- het eerste gedeelte van de 556 (A) wordt getriggerd door de negatieve flank van de 1Hz, en geeft in deze configuratie één enkele puls van 1ms.
- Het tweede gedeelte van diezelfde 556 geeft een identieke puls, getriggerd door de negatieve flank van de puls van 556A.

- LE en RST van 40110 liggen met 10k aan massa (want hebben een tik naar "hoog" nodig om te werken), terwijl ik voor TE/ net andersom dacht (via 10k naar +5V, want heeft een tik naar "laag" nodig om te werken.

Het te meten signaal (pin 9 van de linkse 40110) komt van een externe 555 (niet opgenomen in het schema), die een blokgolf van 483Hz produceert. Doet hier eigenlijk niet terzake.

Zo had ik het in elk geval voorzien...

De schakeling werkt echter niet (of wat had u gedacht).
De schakeling telt wel, maar het display vertoont steeds hetzelfde getal. Als ik de verbinding tussen 556 pin 9 en 40110 pin 6 verbreek, wordt het display ge-updated tot wanneer ik de verbinding weer maak.

Ik heb eventjes een scoop ter beschikking, en zie het volgende:
- De uitgang 2Hz is aanwezig (perfect 2Hz) Ik stel vast dat bij losgekoppelde draad op pin 3 van 4060 een mooie 2Hz blokgolf verschijnt met amplitude van 0 naar +5V. Wanneer de draad echter aangesloten wordt (pin 3 van 4060 naar pin 11 van 4013), blijft het wel 2Hz, maar de amplitude gaat van 3.3V naar 5V. Er is dus wel een blokgolf, maar ik vermoed dat de logica het constant als "hoog" beschouwt, omdat de 3.3V te hoog is om een "laag" signaal voor te stellen.
- Op de 1Hz-uitgang van de 4013 krijg ik enkel constant "hoog" (+4.3V). Idem dito voor de 0.5Hz uitgang.
- Daardoor wordt de 556A (en bijgevolg ook 556B) niet getriggerd, enzovoort...

Wat ik wil weten:
- Is de verandering van blokgolf (draad aangesloten of niet) normaal, of zou mijn 4013 eventueel naar de knoppen zijn?
- Moet ik misschien een zgn. Schmitt-trigger achter de 2Hz hangen om naar de 4013 te gaan?

Heb de uitleg van Anneo eens goed bekeken (betreffende gebruik van LE en TE/ op 40110 om geen flikkerend display te hebben), maar dit omzetten naar een schakeling is blijkbaar nog iets te hoog gegrepen met mijn beperkte kennis...

Ik vermoed dus dat mogelijks de aansluiting van 556 naar LE en TE/ verkeerd zijn, terwijl ik geen idee heb van waar ik de reset in deze schakeling moet sturen.

Wat ik vooral wil bereiken met deze schakeling : teller moet tellen (zonder dat dit op display te zien is), dan na 1 seconde tellen moet de waarde naar het display gaan, en de teller aansluitend gereset worden voor een nieuwe telronde.

Ter info : er verandert niets aan de schakeling wanneer pin 9-12 en 2-5 van 4013 gewoon doorverbonden worden zonder 2k2 en 1µF.

Voor degenen die kunnen (en willen) antwoorden : graag in "elektronica-voor-dummies"-taal...

(De schakeling met omzetting van 50Hz van het net naar 1Hz wil ik nog even niet gebruiken. eerst wil ik deze met de 32768Hz oscillator aan het werk krijgen)

AttachmentFrequentieTeller.sch

Anneo

1350 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 26-06-2012 21:44

Het schema wil niet open met Express en ook niet met Eagle.
Kan het niet als .jpg ?
Anne

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

vorige    1   2   3   4   5     volgende

Payoff

Gratis Elektor@POST

Elektor wekelijks lezen:

Met Elektor@POST steeds het laatste nieuws uit de elektronicawereld.

Direct aanmelden >>>

Volg ons ook op:

Elektor Events

Speciale producten

Direct doen

Nu in prijs verlaagd

Elektor OSPV1

Tijdelijk € 210,- korting!

Dit zelfbalancerende indoor voertuig is ideaal voor bijvoorbeeld fabriekshal, magazijn of school.