|
eriksl
306 berichten
 Expert
|
28-06-2011 09:57
Ik ben het totaal niet met je eens dat het bij elektor altijd ingewikkeld moet. Vaak zijn ontwerpen zelfs zó eenvoudig dat ik me dan afvraag of ze nog wel ergens nuttig voor zijn...
Ik ben het wel met je eens dat vaak veel te weinig achtergrondinformatie wordt gegeven hoe tot een bepaald ontwerp is gekomen en hoe het werkt (en daarmee bedoel ik niet hoe je het moet gebruiken...)
Persoonlijk denk ik dat je als je een flitsslaaf echt goed wilt doen, je toch weer uitkomt op een microcontroller. Maar dan worden de kosten weer zodanig dat het interessant kan zijn om een echte "remote" (systeem-)flits te kopen, waarbij de tweede flits niet meer "slaafs" meeflitst met elke flits, maar waarbij in de (onzichtbare) preflash allerlei informatie wordt meegestuurd. Als je een beetje serieus met flits-fotografie aan de slag gaat kom je daar toch wel op uit...
Ik heb wel eens ooit voor een pocket-point-and-shoot camera een losse extern flitser gekocht, dat was ook een pure "slaaf" en die ging dus mooi ook elke keer af als er iemand anders een foto maakte. Niet echt handig...
Bericht bewerkt door eriksl
op 28-06-2011 09:57 Bericht bewerkt door eriksl
op 28-06-2011 09:58
|
|
etw
18 berichten
 Op bezoek
|
17-07-2011 03:02
Als je naar het schema kijkt uit elektuur 2006 en je vergelijkt dat met het schema rond de CD4001 dat ik toonde zie ik toch echt dat het elektuurschema nodeloos ingewikkeld is.
Ja, een microcontroller is natuurlijk veel handiger, maar dat verandert niets aan het bovenstaande. de kosten van een pic of een tiny zijn niet zo hoog dat dat ook maar in de buurt komt van een 'echte remote systeemflits', wat je daar dan verder ook onder moge verstaan.
Dat een pure slaaf af gaat bij iedereen die flitst is nu eenmaal het gedrag van een slaaf, Dat gebeurt ook met een 'echte remote systeemflits' als iemand anders een zelfde triggermechanisme gebruikt. Als je dat niet wilt moet je een kabel gebruiken of een getrimde wireless
Al die zaken laten echter niet onverlet dat ik een schema met het aantal onderdelen zoals ik eerder vermeldde vergelijkt met het schema rond de cd4001, waarbij de eerste wel en de laatste niet afgeregeld hoeft te worden en de eerste klaarblijkelijk ook nogal wat mensen kent die het niet aan de praat kregen, dan blijf ik zeggen: nodeloos ingewikkeld, maar een ieder mag daar zo over denken als hij wil
|
|
eriksl
306 berichten
 Expert
|
17-07-2011 12:25
etw
Dat een pure slaaf af gaat bij iedereen die flitst is nu eenmaal het gedrag van een slaaf, Dat gebeurt ook met een 'echte remote systeemflits' als iemand anders een zelfde triggermechanisme gebruikt. Als je dat niet wilt moet je een kabel gebruiken of een getrimde wireless
Dat is niet waar. Je hebt altijd meerdere kanalen en dan nog moeten camera en flits van hetzelfde merk zijn om elkaar te triggeren. Zo houd je nog maar een heel kleine kans op ongewilde triggering over, ik heb het zelf nog nooit meegemaakt sinds ik een SLR heb met slimme flitsers. Met mijn "domme" slaafflitser van mijn compact camera was het altijd raak.
Theoretisch zou de beste oplossing zijn dat de software van de microcontroller de informatie in de preflash zou kunnen interpreteren, maar ik besef me dat dat prioprietary info is die je niet zult krijgen van de fabrikant en wellicht is een microcontroller daar ook net niet snel genoeg voor.
Voor cheap & simple volstaat dit ontwerp natuurlijk.
|
|
etw
18 berichten
 Op bezoek
|
21-10-2011 08:15
Zonder dat ik er nu verder veel woorden aan vuil wil maken: ik geloof dat je mijn post niet goed gelezen hebt: Ik sprak over "hetzelfde triggermechanisme".
Als jij een slaafflits gebruikt en iemand anders is ook aan het fotograferen en gebruikt daarbij hetzelfde triggermechanisme als dat jij gebruikt, dan gaat jouw flits af. Hoe je het ook wendt of keert.
Afgezien daarvan, kom ik gewoon weer terug op mijn eerste bewering dat de door elektuur gepubliceerde Flitsslaaf uit Juni 2006 nodeloos ingewikkeld en gecompliceerd is. Zoals je zelf al zegt 'Cheap and simple' en dat is altijd beter dan "ingewikkeld, duur en niet werkend bij veel mensen"
|