Home › FORUM › Mijn schakeling werkt nog niet... › Eenvoudige Vleermuisdetector werkt niet

FORUM

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

1   2   3     volgende

Onderwerp: Eenvoudige Vleermuisdetector werkt niet

Author Post

MINIBATMAN

6 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 10-05-2012 15:59

Na zorgvugig soldeerwerk en een controle daarvan geef de detector geen enkel geluid.De Ic's heb ik vervangen,er staat spanning ophet geheel.Hoe nu verder?Wat voor meetsignaal moet ik erin sturen ?Zijn er controlepunten die info geven over wat er aan de hand is? Ik ben maar een simpele bioloog die af en toe wat in elkaar zet. Wie kan me helpen? MINIBATMAN

Arjen H.

1158 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 10-05-2012 17:36

Eerst maar eens weten of het om de Simpele Vleermuisdetector van Nov 2011 gaat. Klik.

Visuele controle is altijd een eerste begin. Kun je een hoge resolutie foto posten?

MINIBATMAN

6 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 10-05-2012 21:05

Hopelijk is ie te bekijken zo.De transducer is buiten beeld maar goed vast gesoldeerd en van het juiste type
dirk

MSilvius

665 berichten

Expert
Expert

Read post 11-05-2012 01:16

Controleer soldeerverbindingen van D1, R6 en R8 nogmaals.
Aan de componentenzijde zien die er twijfelachtig uit.
D1 en R8 zijn aan die zijde ook verbonden met vermoedelijk een massavlak.
Van R6 is dat niet zichtbaar.

Dit is een dubbelzijdige print.
Controleer aan beide zijden de soldeerverbindingen.
Bij twijfel de IC's uit de voetjes halen en alles nog eens solderen.
Wanneer mogelijk dan ook van de componentenzijde solderen voor de zekerheid.
Plaatsing van de componenten komt overeen met de foto van het online artikel.

Dat is wat ik uit je foto kan opmaken.

petrus bitbyter

617 berichten

Expert
Expert

Read post 11-05-2012 02:41

MINIBATMANHopelijk is ie te bekijken zo.De transducer is buiten beeld maar goed vast gesoldeerd en van het juiste type
dirk

Op deze foto is de componentzijde goed te overzien. Maar de soldeerzijde is minstens zo belangrijk. Het enige dat me opvalt is dat R6 niet goed genoeg gesoldeerd is. Een tweezijdige print soldeer je weliswaar aan de soldeerzijde maar de soldeerpunten moeten ook aan de componentzijde dan goed gevuld zijn.

De volgende stap is het nameten van de gelijkspanningen. Uiteraard moet de batterijspanning aanwezig zijn. Diezelfde spanning moet ook terug te vinden zijn op pin 6 van de LM386, op pin4 van de TL074ACN en op pin 14 van de 4024. Op de pennen 3, 5, 10, 12 en 14 moet de halve batterijspanning staan. Als dat allemaal klopt, kunnen we verder kijken.

petrus biybyter

Bericht bewerkt door petrus bitbyter op 11-05-2012 02:42

MINIBATMAN

6 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 21-06-2012 20:08

Hallo helpers
Ben terug van vakantie en heb de opgegeven punten na gelopen en gedaan.De spanning op de opgegeven punten klopt met de genoemde waarden,de microfoon/transducer zit op aarde en de aangegeven soldeerpunten zijn weer opgewarmd.Ik kon niet overal meer bij aan de componentzijde.(misschien is een volgend punt onderdelen uitsolderen en opnieuw erin zetten?)
Wat kan er nu gedaan worden? Ik heb een sinus meetsignaal 200mV ter beschikking maar geen scoop.

groet, minibat

MSilvius

665 berichten

Expert
Expert

Read post 21-06-2012 21:54

Als je niet bij een wel zichtbaar soldeerpunt kunt, dan kun je bij deze "through hole" componenten ook de andere zijde met je soldeerbout verwarmen.
Vervolgens voeg je aan de andere zijde een beetje tin toe.
Ik adviseer om een tin te gebruiken die dunner is dan 1 mm, heb varianten gezien die opgaven 0,6 , 0,7 en 0,8 mm dik te zijn.
Om dit werken van 2 kanten gelijktijdig te kunnen doen, moet je wel de print op de een of andere manier vast kunnen houden.
Dan is een "derde handje" (klik!) wel "handig".
Pas wel op dat je niet al te lang verwarmt met je sol;deerbout, want daarmee maak je de verbinding van het koper met de printplaat, en mogelijk de componenten kapot.

eriksl

481 berichten

Expert
Expert

Read post 22-06-2012 08:59

Ik heb hier van Conrad tin van 0.5 mm. Op zich werkt het heel prettig, het nadeel is dat het z'n eigen gewicht niet kan dragen, waardoor je niet een stukje vooraf kunt afrollen.

Als je IC's vanaf de component-zijde gaat solderen, gaan m.i. zonder speciale maatregelen toch wel erg snel te warm worden!

Nieuw 2

76 berichten

Komt vaker hier
Komt vaker hier

Read post 22-06-2012 19:43

Als je aan de soldeerzijde deftig soldeert, dan vloeit het mooi tot aan de componentzijde door. Je hoeft met je soldeerbout niet aan de componentzijde te zijn. Tenzij je een niet doorgemetalisserde print gebruikt.

Goed soldeer kost wat. De laatste tijd gebruik ik nog bijna uitsluitend 0.4mm Kester 63Sn37Pb. Hiermee soldeer ik smd 0603 en QFN package zonder extra flux en geen dragsolder voor de QFN.

Sn63Pb37 heeft als grote voordeel dat het eutectisch is. Het heeft dus een exact smeltpunt op 183°C. Sn60Pb40 heeft dit niet. Het heeft een smelttraject. Tot voor kort wist ik dit ook niet. Het verklaart echter wel waarom ik soms problemen had met bepaalde soldeer om SOIC of QFN te solderen. Zonder extra flux was dit bijna niet doenbaar.

MSilvius

665 berichten

Expert
Expert

Read post 22-06-2012 22:14

Deftig ("netjes" of "goed" in dit geval) solderen is een kwestie van ervaring.
Daarmee is dat niet voor iedereen weggelegd en zijn tips altijd welkom lijkt me.
Uiteraard is materiaalkeuze niet onbelangrijk, maar ook een kwestie van ervaring.

Voor zover daar twijfel over was, ik had het eerder over verwarmen aan de soldeerzijde, en tin toevoegen aan de componentzijde.
Bijvoorbeeld bij een niet aanwezige of slechte doormetalisering zou dat een oplossing kunnen bieden.

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

1   2   3     volgende

Payoff

Gratis Elektor@POST

Elektor wekelijks lezen:

Met Elektor@POST steeds het laatste nieuws uit de elektronicawereld.

Direct aanmelden >>>

Volg ons ook op:

Elektor Events

Speciale producten

Direct doen

Nu in prijs verlaagd

Elektor OSPV1

Tijdelijk € 210,- korting!

Dit zelfbalancerende indoor voertuig is ideaal voor bijvoorbeeld fabriekshal, magazijn of school.