Netwerken, was het maar zo makkelijk.
RS232 is zo simpel als wat. Point to point verbinding met in beide richtingen een datalijn. Domweg wat versturen en de andere kant ontvangt het wel. Ook naar de PC is eenvoudig. Een applicatie claimt de COM poort en leest alles uit wat hier binnen komt.
Ethernet is heel wat anders. Het begint er al mee dat je meerdere apparaten in het netwerk hebt zitten die elk zenden en ontvangen. Als 2 apparaten tegelijk gaan zenden dan heb je al een probleem. Er treden dan 'collisions' op. Beide apparaten stoppen dan een willekeurige tijd met zenden en proberen het dan nogmaals.
Lees hier meer.
Je kan op je klompen aanvoelen dat dit hardwarematig al ingewikkelder is dan de RS232. Dit zit dan ook niet in een (eenvoudige) 16F. Je komt hier dus al bij de grotere 18F broertjes.
Je moet dus een PIC hebben die Ethernet in zich heeft. En anders een PIC waarbij je gebruik maakt van de ENC28J60.
Het is denk ik het handigste om gebruik te maken van een kant en klare (deel-) oplossing.
Kijk
HIER bijvoorbeeld eens naar. Als je de plaatjes bekijkt, dan zie je hier de ENC28J60 zitten. Ook de andere benodigde hardware (connector, weerstandjes...) zitten al op dit bordje. De gebruiker kan via het (simpele) SPI protocol tegen dit bordje aankletsen.
Via ebay heb ik al een vergelijkbaar printje gekocht, iets kleiner, maar vergelijkbaar principe.
Software voor de PIC en PC moet je (moeten we) eigenlijk op dezelfde manier zien te vinden. Eerst iets kant en klaars vinden wat werkt. En dit vervolgens naar eigen wensen modificeren.
Google is de uitkomst denk ik.... of een andere zoekmachine....