Home › FORUM › Microcontrollers › Van Pic naar netwerk

FORUM

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

1   2   3   4     volgende

Onderwerp: Van Pic naar netwerk

Author Post

Henko1

499 berichten

Expert
Expert

Read post 02-09-2010 20:51

Hallo Allemaal,

Laatst had ik een bericht over een km teller, dat project is uiteindelijk goed gelukt.

Nu dacht ik met deze proefopstelling om de actuele waarde die de pic laat zien te verzenden via mijn netwerk om de waarde uit te lezen op mijn computer.
Ik weet niet hoe te beginnen en weet ook niet wat voor hardware daar voor nodig is.

Kan iemand mij op weg helpen?

Henk.

PS, Ik heb wel een schakeling waar een MAX202E voor de verbinding zorgt tussen PIC en PC. (Dat is rs232 verbinding)
Pin 2,3,5 van de max 202e gaan dan naar de PC.
Maar wat voor een programma er dan op de PC moet staan om het uit te lezen weet ik ook niet.
En tegenwoordig heb je toch geen rs232 meer op een PC alleen USB toch?

Bericht bewerkt door Henko1 op 02-09-2010 21:46

Arjen H.

1054 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 02-09-2010 23:41

Hallo Henk,

Voor het versturen van data via een netwerk moet je een PIC gebruiken met geintegreerde ethernet of een standaard PIC met de losse ethernet controller ENC28J60. Lees hier meer.

Op de pc moet een software programma draaien dat ethernet kan versturen en ontvangen. Dit moet in principe zelf gemaakt worden. Handiger is natuurlijk een demo programma te zoeken en dat aan je eigen wensen aan te passen.
Hetzelfde geldt voor het ontvangen van RS232. Hiervoor moet voor op de PC moet ook zelf een programma geschreven worden. Je kan hier ook wel hyperterminal gebruiken, maar dan ben je gebonden aan een 'tekstinterface'. Wat jij typt wordt naar de RS232 gestuurd en wat op de RS232 wordt ontvangen wordt op de hyperterminal weergegeven.

Ik ben zeer geinteresseerd in dit onderwerp, oftewel het versturen en ontvangen van data met PIC en ethernet. Ik heb al heel lang de nodige onderdelen in huis, maar de tijd ontbreekt mij om er mee aan te vangen.

Met Peter Jongen (bekend van de USB data-acquisitiekaart op dit forum) heb ik al eens lopen filosoferen over de pc software. Hij heeft mij zelfs al een keer een cick-off gestuurd van een C# programma. Moet te doen zijn...

Er zijn denk ik ook wel demoboards met ethernet, waarbij vast ook wel iets van (pc)software zit. Wellicht handig om hier eerst eens onderzoek naar te doen.

Henko1

499 berichten

Expert
Expert

Read post 03-09-2010 07:45

Goede morgen Arjen,

Dit is voor mij dit helemaal nieuw.
Ik begrijp uit jouw verhaal dat het dus niet gaat met een pic uit de 16f seri met een max 202.
Ik heb een boek van Bert v Dam waar die schakeling in staat.
Hij heeft meerdere pic"s aan elkaar gekoppelt en zien elkaar en de informatie gaat ook naar de PC.
Dan moet het toch niet zo moeilijk zijn als het dan op de PC staat om er dan meer mee te kunnen doen?

Nu heb ik met een programeur die heel goed is in c#.
Met hem heb ik voor mijn werk een tel systeem gemaakt.
Dit was ook een heel leuk project om te doen.
Het niet vanzelf maar is toch gelukt.
Ik heb een plc prgramma geschreven en via een interface van de plc gaat het op het netwerk. Met Excel wordt de informatie ingelezen en komt prachtig op het beeldscherm.

Hij heeft in C# een programma geschreven voor de PC die de waarde's in leest uit excel.
Daarna kunnen we er van alles mee doen.
Hij is ook heel geintereseerd of ik het voor elkaar krijg, want hij heeft mij gevraagd om te kijken of het mogelijk is om waardes die gemeten worden van een willekeurig apparaat in te lezen en te versturen via het netwerk naar de computer.

Als ik het voor elkaar zou krijgen en hij schrijft het programma voor de PC dan kunnen wij er ook gebruik van maken.

Henk.

Arjen H.

1054 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 03-09-2010 09:18

Netwerken, was het maar zo makkelijk.

RS232 is zo simpel als wat. Point to point verbinding met in beide richtingen een datalijn. Domweg wat versturen en de andere kant ontvangt het wel. Ook naar de PC is eenvoudig. Een applicatie claimt de COM poort en leest alles uit wat hier binnen komt.

Ethernet is heel wat anders. Het begint er al mee dat je meerdere apparaten in het netwerk hebt zitten die elk zenden en ontvangen. Als 2 apparaten tegelijk gaan zenden dan heb je al een probleem. Er treden dan 'collisions' op. Beide apparaten stoppen dan een willekeurige tijd met zenden en proberen het dan nogmaals. Lees hier meer.
Je kan op je klompen aanvoelen dat dit hardwarematig al ingewikkelder is dan de RS232. Dit zit dan ook niet in een (eenvoudige) 16F. Je komt hier dus al bij de grotere 18F broertjes.

Je moet dus een PIC hebben die Ethernet in zich heeft. En anders een PIC waarbij je gebruik maakt van de ENC28J60.

Het is denk ik het handigste om gebruik te maken van een kant en klare (deel-) oplossing.
Kijk HIER bijvoorbeeld eens naar. Als je de plaatjes bekijkt, dan zie je hier de ENC28J60 zitten. Ook de andere benodigde hardware (connector, weerstandjes...) zitten al op dit bordje. De gebruiker kan via het (simpele) SPI protocol tegen dit bordje aankletsen.
Via ebay heb ik al een vergelijkbaar printje gekocht, iets kleiner, maar vergelijkbaar principe.

Software voor de PIC en PC moet je (moeten we) eigenlijk op dezelfde manier zien te vinden. Eerst iets kant en klaars vinden wat werkt. En dit vervolgens naar eigen wensen modificeren.

Google is de uitkomst denk ik.... of een andere zoekmachine....

Arjen H.

1054 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 03-09-2010 10:33

Op de 2e foto in mijn bericht van 18-02 in deze thread kun je mijn ethernetprintje zien...

Walbeek

179 berichten

Stamgast
Stamgast

Read post 03-09-2010 11:22

Hoi Henk,

Misschien kun je wat met een ´standaard´ ethernet module zoals een x-port van Lantronix. (www.lantronix.com).
Communicatie van PIC naar Xport via 232 en de Xport regelt het netwerkverkeer. Misschien kun je daar wat mee.

Rinie

Schueler

1311 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 03-09-2010 11:31

Volgens mij werkt xport alleen van module naar PC.
Kun je dan ook van xport naar xport?!?

Het werkt voor de rest wel ideaal...
Virtuele compoort op je PC en je device denkt dat het rechtstreeks verbonden is via UART.

Ben

Schueler

1311 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 03-09-2010 15:04

Henko1Nu dacht ik met deze proefopstelling om de actuele waarde die de pic laat zien te verzenden via mijn netwerk om de waarde uit te lezen op mijn computer.

... uhm
even overheen gelezen...
Dan zou inderdaad een xport van lantronix een uitkomst kunnen zijn. De xport op ttl niveau verbinden met de PIC uart en op de PC de virtual comport instellen en klaar is Kees...
Ook Antratek heeft dit soort modules...

Nadeel is dat dit soort modules al gauw tegen de 50 euro kost

Ben

edit: kwam net nog deze site tegen waar er een oplossingen op staan met betrekking tot uController op internet.

Bericht bewerkt door Schueler op 03-09-2010 15:07

Henko1

499 berichten

Expert
Expert

Read post 03-09-2010 19:10

Nu gaat het ineens erg snel en dreig buiten de baan te vallen.

Na al die informatie heb ik eerst nog een andere vraag>is het dan ook mogelijk om BVB getelde pulsjes van een willekeurig apparaat via een internetmodule direkt op internet te zetten?
Die internetmodule moet dan zelfstandig werken dat betekent bvb om het uur moet hij dan verbinding leggen naar een internet adres bvb www.hoegaathet.nl en als de verbinding dan tot stand is gekomen dan de waarde's over sturen en weer sluiten.
Zoiets kan misschien wel met een PDA en een G3 kaartje om het via de sateliet te laten gebeuren.
Is zoiets ook mogelijk?
Henk.

Schueler

1311 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 04-09-2010 01:57

Tja, alles is mogelijk. ER zijn geen beperkingen...

Echter heeft het dan wel een prijskaartje of moet je zelf behoorlijk wat programmeren.

Wat jij wilt is dan toch niet weer iets anders...
Je zult op de embedded kant dus zelf software moeten schrijven dat naar een bepaald adres toegaat en ergens in een vakje een waarde invult. Lijkt mij pittig maar kan me ook vergissen. Heb daar geen ervaring mee.

Ben

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

1   2   3   4     volgende

Payoff

Volg ons ook op:

Direct doen

The School of Electronics

Elektor eVents, vakboeken, cursussen en meer. Kortom, innovatief studie- en onderwijsmateriaal met educatieve content!