Home › FORUM › Microcontrollers › soort code

FORUM

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

1   2     volgende

Onderwerp: soort code

Author Post

Henko1

499 berichten

Expert
Expert

Read post 12-12-2011 21:07

Hallo allen,

Verleden week had ik een vraag gesteld over een storings display.
Het moet 7 of 8 storingen kunnen weergeven.
Ik kan natuurlijk de weg kiezen van de minste weerstand.
Ik kan gewoon een 10 aderige kabel leggen langs alle installaties of een diplay driver gebruiken.
Maar ik wil het niet zo makkelijk doen.
Als ik het altijd makkelijk doe leer ik niet veel meer dus heb ik iets bedacht.
Ik ga met 4 draden 7 storingen weergeven.
Ik ga het schrijven voor een PIC 16F84.

Ik ben hier van uitgegaan,
4 draden, common V+ en 3 mogelijkheden om 7 storingen te kunnen weergeven,
1 groot display van 7 segmenten(16 cm groot),
Per segment 12 led's (met veel lichtopbrengst) die worden aangestuurd door 7 transistoren de bc 237.
Ik zou het leuk vinden om te kijken wat jullie hier nu voor zouden verzinnen.
De hardware heb ik al geregeld het gaat mij alleen om het programma wat in de pic moet.
Ik werk alleen met Flowcode 4 plus de laatste update, maar het mag ook in C geschreven zijn, dan zet ik het wel om .

Groet Henk.

Anneo

1273 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 12-12-2011 23:21

Lijkt me niet zo moeilijk.
Eerste lijn uit/aan de waarde 0 of 1
Tweede lijn waarde 0 of 2
En derde lijn 0 of 4
Tel de toestand van de drie bijeen,krijg je 0 t/m 7
De 0..7 wijst in een lijst met verwijzingen naar een cijfervorm.
Die cijfervorm bestaat uit weer een lijst met segmenten die aan moeten.
Dat voer je dan uit.
Anne

jippie

237 berichten

Die hard
Die hard

Read post 13-12-2011 00:00

Let wel op dat er dan maar één storing op elk moment aanwezig mag zijn, anders gaat je indicatie fout. Full blown 'forward error correction' schiet zijn doel waarschijnlijk voorbij, maar een 'parity bit' misschien niet?

Anyways, ik ken je applicatie niet, maar Google eens op die twee termen. Als je het niet gebruikt, is het altijd nog leuk om er ietsje meer van te weten (zover je dat al niet deed).

Arjen H.

1077 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 13-12-2011 09:17

petrus bitbyter

418 berichten

Expert
Expert

Read post 13-12-2011 15:14

Henko1...
Ik ga met 4 draden 7 storingen weergeven.
Ik ga het schrijven voor een PIC 16F84.
...

De situatie en wat je wilt bereiken zijn me niet duidelijk genoeg.

Aan de theoretische kant heb je zeven installaties die alle zeven al dan niet storing kunnen vertonen. Dat is zeven bits aan informatie, niet meer en niet minder. Hoe die informatie wordt gegenereerd (bij de installatie), wordt gepresenteerd (op een display) en tussen die twee wordt getransporteerd (de kabel) is een kwestie van techniek of van praktijk of hoe je het maar wilt noemen.

Dus hoe komt de storingsmelding uit de installatie? Een LED, een relais, een spanning enz. Heb je aan de kant van de installaties alle signalen bij elkaar? Aan de hand daarvan kun je kijken of en hoe je die meldingen kunt coderen om ze te kunnen verzenden.

Voor transport wil je een vier lijnen gebruiken. Dat is wel duidelijk. Maar zitten daar ook de lijnen voor de stroomvoorziening bij? Een massa aansluiting (common) heb je sowieso nodig maar een voedingsspanning misschien niet. Met common, V+ en drie signaallijnen zit je op een totaal van vijf.

Wat wil je eigenlijk op het display laten zien? De nummers van 1 tot 7? Dan kun je in principe maar één storing tegelijk laten zien en kun je net zo goed zeven losse LEDS gebruiken. Dat is zelfs beter omdat je dan alle storingen tegelijk zichtbaar maakt.

Het te schrijven programma doet in feite niet meer dan een vertaalslag maken van de binnenkomende codes naar het display. Voor iemand met programmeerervaring geen al te moeilijke klus.

(Ik zou geen PIC16F84 gebruiken maar een PIC16F628. Deze laatste is beter verkrijgbaar en goedkoper dan de eerste en heeft zelfs iets meer mogelijkheden.)

petrus bitbyter

Anneo

1273 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 13-12-2011 19:20

Ja Arjen,zo ken ik er nog wel
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/sn7446a.pdf
Anne

Arjen H.

1077 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 13-12-2011 19:40

AnneoJa Arjen,zo ken ik er nog wel
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/sn7446a.pdf
Anne

Die van mij kan gelijk op de 12 volt, dat gaat die van jou niet redden denk ik .

Henko1

499 berichten

Expert
Expert

Read post 13-12-2011 20:05

Waar ik rekening mee moet houden is dat als ik alleen met enkele led's zou werken weet niemand waar nu de storing is.
Er word dan weing informatie getoond.
Het display hangt in de bedrijfsruimte en de ruimte is 500m2 groot.
Ik wil niet alle storingen naar server leiden omdat de storingen waar ik nu over praat niet direkt opgelost hoeven te worden.
Het mag ook morgen, maar dan wil ik het wel weten anders weet ik het nooit vandaar het display.
Het hele complex word vanaf februari 2012 nieuw gebouwd en is dan 50.000m2 en we willen uiteraard ook besparen vandaar dat ik het met 4 aders in een kabel wil doen.

Wat verdere uitleg signalering zelf.
1 comm met 5Volt,
de drie andere voor signalering.
Uit alle installatie's komen potentiaal vrije contacten(relais)
Voor de pic schrijf ik een programma om de signalering weer te geven met 3 draden.
BVB,
storing 1=A0,
storing 2=A0+A1,
storing 3=A1,
Storing 4=A1+A2.
En ga zo maar door.
Na verwerking in de pic16f84(die heb ik nog liggen)stuur ik de uitgangen aan. En omdat ik met 7 transistoren werk kan ik alles maken.Ook bvb kan ik letters weergeven op een cijferdisplay.
Zo heb ik een Uv installatie, een Autofill, een Ozon en een chloor instalatie, dus een U en A enC en O, dan heb ik al 4 duidelijke signaleringen.Dan heb ik nog een reeks dompel en drainpompen.
Ik zie zoiets altijd als een uitdaging om het te maken zoals ik dacht.
Verzenden van storingen uit een van de installaties is niet mogelijk.
Het enigste nadeel van dit ontwerp is als er 2 storingen teglijk komen dan is het niet duidelijk, maar daar wil ik nog over nadenken want in de pic is veel mogelijk bvb knipperen van de storing die het eerste was en als ik die dan heb opgelost gaat het display gewoon branden voor de tweede storing.
Ik probeer altijd creatief te zijn met water, elektrotechniek, maar ook in het programeren van pic's probeer ik dat te zijn.

Henk.

Anneo

1273 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 13-12-2011 20:51

@Arjen, met de SN7446A per segment 30V en 40mA .
@Henk,
het algemene verhaal wat ik ophing kan,met wat handigheid,veel eenvoudiger.
Bij de uitlezing kun je alle 7 transistors op één poort aansluiten.
Dan bepaalt ook maar één byte naar die poort wat er vertoont wordt.Je hebt 8 plaatsen met 0 of 1 die elk een segment aan of uit zetten (1 over).Dan zet je die bytes in een lijst bijv. Vorm(0) , Vorm(1) , Vorm(2) ... , Vorm(7)
De draden A0,A1 en A2 op bit 0,1 en 2 van een andere poort.
Lezen van die poort en dan AND 7 geeft een storingnummer Mis.
Volgens je voorbeeld hiervoor krijg je voor
Storing 1 > Mis=1
Storing 2 > Mis=3
Storing 3 > Mis=2
Storing 4 > Mis=5
Heb je nog maar Vorm(Mis) naar de uitleespoort te sturen.
Anne

jippie

237 berichten

Die hard
Die hard

Read post 13-12-2011 22:21

Als je potentiaalvrije uitgangen hebt èn (en dat heb ik niet gecheckt) je kunt analoge ingangen gebruiken op je PICje, dan kun je door gebruik te maken van slim gekozen weerstanden talloze melders aansluiten.

Een optie is het bouwen van een R-2R ladder netwerk: http://en.wikipedia.org/wiki/Resistor_ladder

Of je kiest gewoon weerstanden naar massa die steeds een factor twee groter zijn (1 - 2 - 4 - 8 - ... ), maar een R-2R-ladder is waarschijnlijk het makkelijkst.

Oh ja, de reden waarom: (of in elk geval één reden) je kunt alle melders eenduidig uitlezen; meerdere storingen mogen op hetzelfde moment aanwezig zijn.

Bericht bewerkt door jippie op 13-12-2011 22:23

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

1   2     volgende

Payoff
Payoff

Volg ons ook op:

Direct doen

The School of Electronics

Elektor eVents, vakboeken, cursussen en meer. Kortom, innovatief studie- en onderwijsmateriaal met educatieve content!

Nu in prijs verlaagd

Elektor OSPV1

Tijdelijk € 210,- korting!

Dit zelfbalancerende indoor voertuig is ideaal voor bijvoorbeeld fabriekshal, magazijn of school.