Henko1...
Ik ga met 4 draden 7 storingen weergeven.
Ik ga het schrijven voor een PIC 16F84.
...
De situatie en wat je wilt bereiken zijn me niet duidelijk genoeg.
Aan de theoretische kant heb je zeven installaties die alle zeven al dan niet storing kunnen vertonen. Dat is zeven bits aan informatie, niet meer en niet minder. Hoe die informatie wordt gegenereerd (bij de installatie), wordt gepresenteerd (op een display) en tussen die twee wordt getransporteerd (de kabel) is een kwestie van techniek of van praktijk of hoe je het maar wilt noemen.
Dus hoe komt de storingsmelding uit de installatie? Een LED, een relais, een spanning enz. Heb je aan de kant van de installaties alle signalen bij elkaar? Aan de hand daarvan kun je kijken of en hoe je die meldingen kunt coderen om ze te kunnen verzenden.
Voor transport wil je een vier lijnen gebruiken. Dat is wel duidelijk. Maar zitten daar ook de lijnen voor de stroomvoorziening bij? Een massa aansluiting (common) heb je sowieso nodig maar een voedingsspanning misschien niet. Met common, V+ en drie signaallijnen zit je op een totaal van vijf.
Wat wil je eigenlijk op het display laten zien? De nummers van 1 tot 7? Dan kun je in principe maar één storing tegelijk laten zien en kun je net zo goed zeven losse LEDS gebruiken. Dat is zelfs beter omdat je dan alle storingen tegelijk zichtbaar maakt.
Het te schrijven programma doet in feite niet meer dan een vertaalslag maken van de binnenkomende codes naar het display. Voor iemand met programmeerervaring geen al te moeilijke klus.
(Ik zou geen PIC16F84 gebruiken maar een PIC16F628. Deze laatste is beter verkrijgbaar en goedkoper dan de eerste en heeft zelfs iets meer mogelijkheden.)
petrus bitbyter