Home › FORUM › Elektronica algemeen › RF overspraak

FORUM

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

Onderwerp: RF overspraak

Author Post

Jan.Lichtenbelt

120 berichten

Stamgast
Stamgast

Read post 27-12-2011 21:24

Ik ben bezig een microcontroller te maken voor RC gestuurde motor, zie elders http://www.elektor.nl/forum/forum/algemene-forums/microcontrollers/directe-aansturing-mosfet-door-microcontroller.1985092.lynkx.

Het systeem is instabiel en nu ben ik er achter gekomen dat de schakeling, voorzien van 100nF ontkoppelings condensator, met of zonder voedingsspanning, bij het aanzetten van mijn RC-zender er een behoorlijke 40MHz signaal op de voedingsspanning komt te staan, zie afbeelding. De RC-ontvanger is nog niet aangesloten. De RC zender zendt met tussenpozen van 20 msec (50Hz), wat duidelijk te zien is.

Mijn vraag: Hoe kan ik voorkomen dat er zo'n groot RC signaal op de voedingsspanning komt?

Groetjes

Jan Lichtenbelt

jippie

237 berichten

Die hard
Die hard

Read post 27-12-2011 21:42

Ik heb niet helemaal scherp wat je bedoelt: Dus je hebt een losse zender en je hebt een losse schakeling (de motorsturing)? Heb je wat meer uitleg van de situatie?

Een paar algemene tips:
Eén van de eerste lessen EMC: Probeer altijd heen- en retourgeleiders zo dicht mogelijk bij elkaar te leggen. De lussen een zo klein mogelijke oppervlakte geven, eventueel twee geleiders naar een motor in elkaar draaien, twisten. Probeer een massavlak onder/rond de motorsturing te maken. In- en uitgangen van de sturing goed ontkoppelen naar massa.

MSilvius

567 berichten

Expert
Expert

Read post 27-12-2011 22:11

Lijkt er haast op alsof een van de printsporen als antenne werkt.
Heb je gecontroleerd of er een spoor is met de lengte (of 1/2 of 1/4) van de golflengte in je voeding zit ?
Dat is dus 70 centimeter (een beetje fors voor een printspoor), 35 of 17,5 cm.

Spoeltje erbij om die frequentie de nek om te draaien misschien ?

Oh, en heb je gecontroleerd of dit niet door je probes of meetkabel word opgepikt ?

Bericht bewerkt door MSilvius op 27-12-2011 22:12

petrus bitbyter

418 berichten

Expert
Expert

Read post 28-12-2011 00:21

Jan.Lichtenbelt...
Mijn vraag: Hoe kan ik voorkomen dat er zo'n groot RC signaal op de voedingsspanning komt?
...
Jan Lichtenbelt

Die 40MHz is een nogal hoge frequentie die zover ik begrepen heb nergens in je schakeling voor hoort te komen. De hamvraag is dan ook: "Waar komt die 40MHz vandaan?" Ergens staat iets op 40MHz te oscilleren en de hoofdverdachte is de zender of deszelfs voeding. Die 50Hz doet me vooral aan de laatste denken. Een kapotte gelijkrichter, afvlakcondensator en/of een niet voldoende ontkoppelde driepotige spanningsregelaar.

petrus bitbyter

Bericht bewerkt door petrus bitbyter op 28-12-2011 00:22

Jan.Lichtenbelt

120 berichten

Stamgast
Stamgast

Read post 28-12-2011 12:03

Beste mensen,

Bedankt voor het meedenken. Maar pas op de zender is 40 MHz die pulsen geeft van 1-2 msec met een herhaling van 20 msec. Daar komt die 50 Hz vandaan. Dus niet van het net.

Wat mij verbaast is dat een extra 100nF over de voeding niet helpt.

Groetjes

Jan

jippie

237 berichten

Die hard
Die hard

Read post 28-12-2011 12:31

Jan.LichtenbeltWat mij verbaast is dat een extra 100nF over de voeding niet helpt.

Ik ken je layout niet, maar vergeet niet dat elk draadje, elk printspoor voor zulke frequenties een inductie, weerstand, capaciteit (een antenne) is, met een beetje pech zelfs een afgestemde kring is. Die paracitaire waarden moet je zo klein mogelijk zien te krijgen.

petrus bitbyter

418 berichten

Expert
Expert

Read post 28-12-2011 16:18

Jan.Lichtenbelt...
Wat mij verbaast is dat een extra 100nF over de voeding niet helpt.
...

Gaat het over 40MHz of 40kHz? Dat laatste komt in de buurt van de frequentie waarop de RC-zender geacht wordt te werken en zou dus verklaarbaar zijn. In dat geval zou 100n aan de lage kan kunnen zijn en zou je 1u kunnen proberen. In beide gevallen dient de condensator over de voedingsspanning te staan ter plaatse waar de storende frequentie gemaakt wordt. Ook dien je in beide gevallen een keramische of andere inductiearme condensator te gebruiken.

Als het echt een parasitaire oscillatie is, moet de bron zelf uitgeschakeld worden. Aangezien de storing optreedt als de zender ingeschakeld wordt, moet die bron, als gezegd, in die zender of in zijn voeding gezocht worden. Voor ervaren ontwerpers is de oorzaak soms makkelijk te vinden maar even vaak krijgen ook zij er hoofdpijn van.

Wat voor een micro gebruik je? Sommige nieuwere micro's maken zelf intern een klok met hogere frequentie dan die van het kristal. (Hoewel ik zo gauw niet weet welke er dan aan 40MHz komen.)

petrus bitbyter

Bericht bewerkt door petrus bitbyter op 28-12-2011 16:19

tymenyel

190 berichten

Stamgast
Stamgast

Read post 28-12-2011 19:45

Wat ik zo zou kunnen zeggen is een 100n condensator over de voeding vlak bij je ontvanger en eentje bij je microcontroller. De draden naar de condensatoren kort houden.
Het is ook heel goed mogelijk dat als je de scoop niet op het printje aansluit, dat je toch die 40MHz op het scherm ziet.

Groet, Martijn

Jan.Lichtenbelt

120 berichten

Stamgast
Stamgast

Read post 28-12-2011 21:23

Het gaat om 40 MHZ, de RC-zender frequentie.

Inderdaad is de "de ruis" al te zien op de probes van de scope alleen. Dat wordt lastig een goed ontwerp te maken. Maar jullie hebben al een aantal zaken gegeven waar ik op moet letten.
Vast bedankt!

Groetjes

Jan

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

Payoff
Payoff

Volg ons ook op:

Direct doen

The School of Electronics

Elektor eVents, vakboeken, cursussen en meer. Kortom, innovatief studie- en onderwijsmateriaal met educatieve content!

Nu in prijs verlaagd

Elektor OSPV1

Tijdelijk € 210,- korting!

Dit zelfbalancerende indoor voertuig is ideaal voor bijvoorbeeld fabriekshal, magazijn of school.