Omdat ik een PWM-signaal beschikbaar heb
Nee, serieus, ik speel er wel mee, in die zin, ik heb bijvoorbeeld een bewegingssensor bij de deur. Voor "normaal" zijn de lampjes veel te fel en een onnodige stroomvreter. Als er iemand voor de deur staat is wel handig als er wat meer licht is. Ik zet de lampjes later op de avond ook wat lager en 's-nachts uit. Het dimmen met PWM maakt zowaar echt uit qua verbruik, ik heb dat gemeten. Vaak kunnen ze op 5-10%, dat scheelt toch wel een boel stroom.
Even voor het hele plaatje, zowel voor als achter heb ik een nettopje staan met wat i/o-kaarten (USB) waar allerlei leuke speeltjes aan hangen, o.a. dus allerlei verlichting. Omdat de nettopjes linux draaien kan ik e.e.a. makkelijk zelf helemaal programmeren, 100% flexibiliteit. De verlichting wordt zo aangestuurd vanuit de waarde van meerdere lichtsensors, bewegingsmelder en de klok (gesynchroniseerd met ntp dus loopt altijd exact gelijk, geen gedoe met zomer/wintertijd, t.o.v. een schakelklok etc...)
Juist het "tussenvlak" tussen hardware en software vind ik ontzettend leuk en interessant. Software kan ik wel "aardig", de hardware ben ik allemaal nog aan het leren