Nog even wat achtergrondinformatie, is wel aardig denk ik. Ik heb twee jaar geleden drie 3 W / 12 V powerleds gekocht, hoefde er maar één te betalen, leuke kortingsbon

. Die powerleds zitten in sockets in de tuin buiten, daar zaten eerst halogeenlampjes in. Na verloop van tijd gingen eerst één en later nog één van de powerleds stuk. Heel vage dingen, zoals heel even aan gaan en dan meteen weer uit. Klinkt als oververhittingsbeveiliging van de electronica. Vond misschien de PWM-aansturing niet zo leuk
Dus wat ik nu heb gedaan is bij alle drie de powerleds de electronica er compleet tussen uithalen, zodat je er nu precies de Vf op moet zetten. Omdat ze niet als "losse" led gekocht zijn, weet ik niet precies de parameters, dat is wel jammer. Hoewel Vf = 3.3 V denk ik wel een goede gok is. Met 3 W kom je dan ~1 A stroom.
Dan moeten er natuurlijk wel weerstanden tussen en ik dacht dat ik dat goed deed, maar??? De weerstand past helaas niet in het lampje zelf, dus moet ik die bij de voeding doen en de lampjes (helemaal) parallel aansluiten.