Home › FORUM › Elektronica algemeen › Loeihete weerstanden

FORUM

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

1   2   3   4   5   6     volgende

Onderwerp: Loeihete weerstanden

Author Post

eriksl

306 berichten

Expert
Expert

Read post 14-01-2012 21:20

Volgens mij ergens een hele stomme vraag, maar ik snap het even niet meer, ik zie vast iets over het hoofd.

Ik heb hier drie power leds van 3W (parallel) en een voeding van 12V (omdat er ook andere dingen van gevoed moeten worden, en die willen wel 12V). Ik ga voor de zekerheid uit van een Vf van 3.1 V dus dan willen ze per stuk 0.97 A zien (= 3W). Maar drie is dan 2.9 A totaal.

De bijbehorende weerstand is dan 3.3 Ohm. Ik heb hier drie 10 Ohm weerstanden liggen van elke 11 W, die zet ik parallel.

Alles aangesloten en alles klopt. De leds branden en er loopt netjes de stroom door de leds die ik verwacht.

Alleen, de weerstanden worden zo heet dat je je vingers er aan brandt, ze beginnen ook een beetje te ruiken. Dat lijkt me niet goed. Toch zou ik met die drie weerstanden van 11 W parallel 33 W moet kunnen dissiperen. Ik kom uit op 9 V * 3 A = 27 W. Dat zou dus moeten kunnen, niet? Ben ik nou gek?

Kan ik nou echt nog grotere weerstanden gaan kopen of zou een koelplaatje helpen, heb ik nog wel liggen hier....

eriksl

306 berichten

Expert
Expert

Read post 14-01-2012 21:26

Nog even wat achtergrondinformatie, is wel aardig denk ik. Ik heb twee jaar geleden drie 3 W / 12 V powerleds gekocht, hoefde er maar één te betalen, leuke kortingsbon . Die powerleds zitten in sockets in de tuin buiten, daar zaten eerst halogeenlampjes in. Na verloop van tijd gingen eerst één en later nog één van de powerleds stuk. Heel vage dingen, zoals heel even aan gaan en dan meteen weer uit. Klinkt als oververhittingsbeveiliging van de electronica. Vond misschien de PWM-aansturing niet zo leuk

Dus wat ik nu heb gedaan is bij alle drie de powerleds de electronica er compleet tussen uithalen, zodat je er nu precies de Vf op moet zetten. Omdat ze niet als "losse" led gekocht zijn, weet ik niet precies de parameters, dat is wel jammer. Hoewel Vf = 3.3 V denk ik wel een goede gok is. Met 3 W kom je dan ~1 A stroom.

Dan moeten er natuurlijk wel weerstanden tussen en ik dacht dat ik dat goed deed, maar??? De weerstand past helaas niet in het lampje zelf, dus moet ik die bij de voeding doen en de lampjes (helemaal) parallel aansluiten.

eriksl

306 berichten

Expert
Expert

Read post 14-01-2012 21:27

Ik zou ook een speciale led-stroombron kunnen gebruiken, maar ik ben bang dat die mijn pwm-aansturing ook al niet zo leuk zal vinden. Dat is toch wel het voordeel van ouderwetse weerstanden...

Arjen H.

1077 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 14-01-2012 22:29

erikslAlleen, de weerstanden worden zo heet dat je je vingers er aan brandt, ze beginnen ook een beetje te ruiken. Dat lijkt me niet goed. Toch zou ik met die drie weerstanden van 11 W parallel 33 W moet kunnen dissiperen. Ik kom uit op 9 V * 3 A = 27 W. Dat zou dus moeten kunnen, niet? Ben ik nou gek?

Gek waarschijnlijk niet, maar je zit met het vermogen van de weerstanden bijna op de volle rating, en het verbaasd mij dus niets dat die weerstanden zo heet worden. Voor vermogensweerstanden houd ik meestal een factor 1,5 a 2 aan. Bij 10 Watt dus weerstanden gebruiken van 15 tot 20 Watt (of meer).

TIP: Bij montage op een printplaat de weerstanden ook hoger op de pootjes laten staan zodat de weerstanden niet de printplaat raken zodat de lucht (die voor koeling moet zorgen) goed rond de weerstanden kan stromen.

Oh ja; als je toch 3 weerstanden gebruikt dan zou mijn voorkeur uitgaan naar 1 weerstand per led en de leds dus niet parallel. Als 1 led of weerstand het begeeft dan heeft dit namelijk geen (negatieve) invloed op de andere leds en weerstanden.
edit; je schrijft dat de leds echt parallel moeten dus dan vervalt dit stukje...

Bericht bewerkt door Arjen H. op 14-01-2012 22:30

eriksl

306 berichten

Expert
Expert

Read post 14-01-2012 22:42

Yep, de weerstanden kunnen helaas niet per led.

Heeft het anders nog zin om de weerstanden op een koelplaatje te monteren?

petrus bitbyter

418 berichten

Expert
Expert

Read post 14-01-2012 23:54

Als je een goede warmteoverdracht tussen weerstand en koelplaat kunt realiseren, helpt zo'n koelplaat heel goed. Alleen, een ronde weerstand tegen een vlakke koelplaat geeft vast niet zo'n goede warmteoverdracht. Vierkante (of rechthoekige) weerstanden laten zich beter tegen een vlakke plaat klemmen en dan heb je een goede warmteoverdracht.

petrus bitbyter

jippie

237 berichten

Die hard
Die hard

Read post 15-01-2012 06:18

Vergis je ook niet dat 30W een boel vermogen is. Denk maar aan een gloeilamp of een soldeerbout. Zo vreemd is het dus niet dat de zaak flink warm wordt.

Een oude PC zit vaak wel een 12V ventilatortje in, misschien kun je die over de weerstanden laten blazen

eriksl

306 berichten

Expert
Expert

Read post 15-01-2012 09:32

Het zijn vierkante draadgewonden weerstanden, dus op een koelplaat zou kunnen fysiek kunnen.

Ik ga hier nog even heel diep over nadenken, want ik vind dit geen "technische" oplossing. Al is het alleen maar omdat, als 1 van de lampjes kapot gaat of geen goed contact maakt, de andere lampjes veel te veel stroom voor kiezen krijgen en waarschijnlijk stuk gaan. Maar 30 W dissipatie staat me eigenlijk ook enorm tegen.

In de achtertuin heb ik 6 lampjes van 1 W, elk 3.3 V, in serie, met een schakelende voeding van 19 V (laptop...), ZONDER weerstanden, werkt helemaal goed.

Jammer dat ik geen vier lampjes heb, dan was het probleem ook zo opgelost (alles in serie). Maar met alles in serie is het zowiezo veel makkelijker, ik ga toch nog maar even kijken of ik dat kan regelen met de bestaande bekabeling (in de grond...) En of ik nog ergens een schakelende 9 V voeding heb, dat zou perfect zijn.

Schueler

1330 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 15-01-2012 10:14

Om een hoop ellende te besparen zo ik je willen aanraden om toch een appartement voeding te maken voor de power leds. Met een eenvoudige switching regulator kun je eenvoudig 3.3v maken uit je 12v en heb je maar een zeer laagvormige weerstand nodig in serie met je leds. Gezien de switching regulator zo rond de 85% zal liggen verlies je maar weinig energie ten opzichte met de weerstand oplossing die je nu hebt.
Door het lage energie verlies heb je dus ook geen koeling nodig.
De power leds kun je dan vanuit deze voeding weer met een transistor of fet schakelen vanuit de 12v aanstuur pin ( met een weerstand uiteraard ).

Ben

eriksl

306 berichten

Expert
Expert

Read post 15-01-2012 10:58

Een andere voeding was ook mijn eerste gedachte. Ik heb even gezocht maar ik heb helaas geen 9 V voeding in huis (serie), 3.3 V (parallel) ook niet. Ik heb wel een lm317, maar die gaat dat volgens mij echt niet trekken.

Het simpelste zou zijn een vierde lampje die ook 1 A verstookt, alles in serie en klaar...

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

1   2   3   4   5   6     volgende

Payoff
Payoff

Volg ons ook op:

Direct doen

The School of Electronics

Elektor eVents, vakboeken, cursussen en meer. Kortom, innovatief studie- en onderwijsmateriaal met educatieve content!

Nu in prijs verlaagd

Elektor OSPV1

Tijdelijk € 210,- korting!

Dit zelfbalancerende indoor voertuig is ideaal voor bijvoorbeeld fabriekshal, magazijn of school.