Ik denk een pakketje met héél veel supergoedkope leds en weerstanden, want er zullen vast een boel sneuvelen
Sorry dat ik het moet zeggen, maar ik vond die Elektor-uitgave over leds erg tegenvallen, beetje zonde van 't geld wat mij betreft.
Wat ik zelf erg gemist heb is een goede uitleg over leds, ik heb jarenlang op goed geluk een weerstand van rond de 500 ohm in serie gezet en dan ging het altijd wel goed, maar waarom je dat precies en hoe je die weerstand berekent begrijp ik pas sinds een jaar of twee, gewoon omdat er weinig teksten zijn waarin het echt goed uitgelegd wordt. En dan is het opeens helemaal niet ingewikkeld meer. In veel teksten over leds leggen ze wel dotering, np- en pn-overgangen uit, maar niet (duidelijk) wat de forward voltage eigenlijk inhoudt en waarom een led zichzelf daardoor opblaast als je 'm direct aan een hogere spanning verbindt. Ik begreep dan ook nooit waarom je een led nooit aan 4.5V batterij kunt hangen, maar wel aan 220V (wel gelijkstroom uiteraard), mits met passende weerstand.
Misschien even proberen dat aan je neefje zien uit te leggen

Ik heb ook een neefje van iets van 10 jaar, maar die intereseert dat helemaal niet, helaas...