|
Onderwerp: Elco´s
|
| Author |
Post |
|
Walbeek
179 berichten
 Stamgast
|
05-03-2010 16:47
Hoi allemaal,
Ik heb onlangs een aantal electrolytische condensators besteld. Nu zijn van die dingen types met (heel) veel verschillende spanningen leverbaar. Is er een verschil, anders dan de bouwvorm tussen deze verschillende spanningen?
Waarom zou ik bijvoorbeeld een elco nemen met een lagere spanning. Heeft iemand een tip?
Ik vraag me af waarom ik niet gewoon altijd bijvoorbeeld 63V kan nemen als deze in de print past.
Ik hoor graag jullie idee hierover.
Rinie
|
|
buckfast_beekeeper
823 berichten
 Expert
|
05-03-2010 17:07
Hallo Rinie,
Bij Elco's zijn de afmetingen vaak afhankelijk van capaciteit en spanning. Een te hoge spanning kan normaal geen kwaad. Als de plaats op de print aanwezig is, is er dus weinig bezwaar.
Ik heb meestal 35V types voorradig. Zeer zelden dat je hogere spanningen nodig hebt.
mvg
Theo
|
|
Anneo
1245 berichten
 Expert¹
|
05-03-2010 22:20
Er zit wel iets meer aan vast dan afmetingen,behalve dat hogere spanning ook meestal hogere prijs betekend.
Een elko bestaat uit twee geleiders met een zuur ertussen.Onder invloed van de spanning vormt zich op een geleider een isolatielaagje,zo ontstaat de condersator.Omgekeerd aansluiten breekt het laagje af->sluiting->boem!
Als een elko lang niet gebruikt is,of op een te lage spanning heeft gewerkt,gaat het laagje achteruit en de lek neemt toe.Door een hogere spanning hersteld dat wel,als het niet te erg is geworden.
Hoe dan ook,beter een elko niet op minder dan de halve spanning gebruiken.
Bij oude radio's met buizen,als ze lang niet gediend hadden,was het geraden ze even aan te zetten tot de gelijkrichtbuis begon op te warmen en ze dan weer uit tezetten,wat te wachten en dat enkele keren te herhalen,kwestie van de elkos de kans te geven te herstellen,anders een toestel vol zilverpapier.
Anne
|
|
Walbeek
179 berichten
 Stamgast
|
06-03-2010 08:36
Hoi,
Bedankt voor jullie antwoorden.
Als je een elco als afvlakcondensator gebruikt in een voeding, dan heb je toch Vtop als minimale spanning nodig, bij een 24 volt voeding volgens mij 1,732 (wortel3)x24= 41,6 volt. Dan is 35V te laag. Dat is eigenlijk waarom ik 63V toepas.
Ik neem aan dat de techniek van een elco inmiddels zover is verbeterd dat de terugloop zoals Anne beschrijft wat minder is dan voorheen. Wel iets om rekening mee te houden. Maar dan het volgende, ik gebruik een MAX3232 (op 3,3V) om een 232 signaal om te zetten, hieromheen staan 5 kleine elco´s, 4 x 1µF en 1 x 4,7µF. Als je in het standaard voorraadprogramma van Farnell kijkt, dan hebben ze die alleen in 63V. Dit zou dat volgens de beschrijving van Anne een (te) hoge spanning zijn.
Rinie
|
|
StafVG
488 berichten
 Expert
|
06-03-2010 10:37
Wat kwaliteit betreft denk ik niet dat je zo zeker mag zijn van het feit dat alle elko's even goed zijn. Prijs bepaalt ook hier vaak de kwaliteit. Eigenschappen als levensduur en temperatuur uiteraard ook.
Het gebeurt wel eens dat je in een schakelende voeding een elco (tje) moet vervangen omdat de capaciteit te laag is geworden. Als je dan er eentje zoekt en je kijkt naar de goedkoopste kom je bv bij een elco terecht die maar een levensduur heeft van 1000h. Lijkt veel maar reken dan maar eens uit, kan tegen vallen. Een toestel dat 24 hr in het stopcontact zit, doet dat meer dan 8500 hr.
Mocht je plaats gebrek hebben kan je uiteraard tantaaltjes gebruiken om rond je MAX te zetten, ze zijn kleiner maar wel duurder en hebben betere eigenschappen dan de meeste elco's.
In je rekensommetje ben ik niet meteen mee, als je topwaarde wil weten van een rms-waarde gebruik je, volgens mij, vierkantswortel 2. Dit dus voor je eventuele stabilisator.
Staf
|
|
Anneo
1245 berichten
 Expert¹
|
06-03-2010 22:21
Helemaal mee eens,en inderdaad vierkantswortel 2.
Wat schakelende voedingen betreft zit er nog een addertje onder het gras.Als er al gegevens zijn is dat meestal over een rimpelstroom bij 100Hz.Met schakelende voedingen loopt dat in de 10tallen en meer kHz.Daarbij stijle flanken en dus fikse stromen door de elkos.Als dan de inwendige(serie)weerstand niet erg klein is(goedkope C's)lopen ze heet (kunnen zelfs ontploffen) en houden het zelfs geen uur uit.Het staat er wel eens op dat ze geschikt zijn.In ieder geval oppassen.
Anne
|
|
Walbeek
179 berichten
 Stamgast
|
10-03-2010 08:21
Hoi, bedankt voor jullie reacties weer.
Staf, die 1000 uur is inderdaad erg weinig. Ik maak wel wat apparaatjes die 24 uur per dag onder spanning staan. Dan zijn na ruim een maand die 1000 uur al op. Ik neem aan dat dan de capaciteit erg terug loopt?
Ik heb wat in datasheets gekeken maar zie daar niet heel veel over. Wel staat er soms in 1000 uur bij 105 graden celcius. Dan neem ik aan dat bij ´normale´ temperaturen dit (veel) langer is?
Iemand een idee?
Rinie
|
|
buckfast_beekeeper
823 berichten
 Expert
|
10-03-2010 18:34
Hallo Rinie,
Die 1000 uren is bij 85°C of 105°C naargelang opgegeven in de datasheet. Bij lagere temperatuur is dat een pak meer. Daarom is het ook van belang om elco's niet direct naast het warmste onderdeel te plaatsen.
Lees dit er ook even op na.
Als we er van uitgaan dat het per 10°C dubbel zo snel gaat, zoals in het artikel vermeld, dan zal de 1000h bij een 85°C elco bij 25°C 64000h (2666 dagen of 7 jaar) mee gaan. 10000h bij een 105°C elco zal dan bij 25°C 2 560 000 uren moeten meegaan. Of 106 666 dagen of 292 jaar.
mvg
Theo
|
|
Anneo
1245 berichten
 Expert¹
|
10-03-2010 22:14
Je moet natuurlijk een elko niet tegen,of boven,een onderdeel monteren dat warm wordt.Ze drogen dan gewoon uit en de geleiding totaan het isolatielaagje gaat door het electroliet dus steeds hogere inwendige serieweerstand.Alleen een,vooral minder goede,elko warmt ook op door de wisselstroom erdoor,dat is alleen te beperken met een kleine inwendige weerstand.Maar dat speelt alleen in vermogensschakelingen.
Anne
|
|
Walbeek
179 berichten
 Stamgast
|
11-03-2010 08:23
Hoi allemaal,
Bedankt voor jullie reacties weer. Ik heb het verhaal van Theo met belangstelling gelezen. Ik ben ook weer wat gerustgesteld.
Wel zal ik bij de MAX232 voortaan tantaaltjes gebruiken. Die lijken toch meer geschikt.
Rinie
|