Home › FORUM › Elektronica algemeen › 12V-230Vac Inverter

FORUM

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

Onderwerp: 12V-230Vac Inverter

Author Post

yvesg

4 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 01-02-2010 10:01

Ik ben van plan om me een 150/300W inverter aan te schaffen.
Deze zal voornamelijk dienen voor het voeden van een laptop-voeding of een batterijlader. Allemaal schakelende voedingen dus.
Nu is mijn vraag of het dan noodzakelijk is om een model te nemen met sinusvormige uitgang of is blokgolf ook voldoende?
Alvast bedankt.

StafVG

488 berichten

Expert
Expert

Read post 01-02-2010 18:14

Ga je wel betaalbare omvormers vinden die een mooie sinusvormige spanning afgeeft? Ik vrees van niet. Nu sommige voedingen kunnen er tegen, andere niet en maken een irritant geluid.
Het lijkt me beter om voor uw laptop een laptop voeding aan te schaffen die je op de 12V kun aansluiten. Ik heb er op het internet bv eentje gevonden voor rond de € 35. Zo zul je ook batterijladers vinden die ook op 12V werken en volgens mij ga je uiteindelijk goedkoper af zijn dan een (zeer) goede omvormer te kopen.
Het is maar een hint.

Staf

Bericht bewerkt door StafVG op 01-02-2010 18:20

Schueler

1311 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 01-02-2010 19:50

Ik heb zo'n inverter in Amerika gebruikt en ging perfect. We zaten merendeel op de weg en hadden dus alleen 12V.
Om de Laptop te voeden, camera op te laden, gsm's op et laden etc, etc, ( allemaal schakelende voedingen dus ).

Ik heb meen dat die van mij van de Action afkomt.. blokgolf of niet, een schakelende voeding maakt er toch eerst gelijkspanning van

Ben

yvesg

4 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 01-02-2010 22:30

Het prijsverschil is inderdaad zeer merkbaar.
Vandaar dan ook deze vraag.
Dat hij wat HF geluid maakt, is op zich niet zo heel erg.
Het ging er mij gewoon om of het schakelgedrag van de voeding daar niet te zeer door beïnvloed werd.

buckfast_beekeeper

823 berichten

Expert
Expert

Read post 06-02-2010 17:45

Hallo Yves,

Zoek eens wat op diverse camper fora. Daar is zeer veel informatie te vinden rond converters en dergelijke. Je zal dan ook snel tot de vaststelling komen dat sommige apparaten perfect functioneren met een "gemodificeerde sinus" en andere vinden het niet prettig en overlijden.

Neem als regel dat alles wat je kan doen met 12V, dat je daar geen omvormer voor gebruikt. 12V= => 230V~ geeft verlies. Van 230V~ => gebruiksspanning heb je terug verlies.

Let er ook zeer goed op dat 12V accu niet constant 12V is maar soms meer. Sommige apparaten die 12V cleamen geven toch de geest bij rechtstreekse aansluiting op de accu. Een beveiligingsschakeling is dan zeker raadzaam. Van een specifieke adapter voor auto's mag je verwachten dat ze geschikt zijn.

Koop je toch een converter, investeer dan voldoende en koop in 1 keer een goede. Deugdelijke kabels en aansluitingen zijn dan een must. 100W is toch al snel 10A en kabelverliezen dikken snel aan bij 12V.

mvg

Theo

LaurensM

1 bericht

Op bezoek
Op bezoek

Read post 15-08-2010 11:59

Ik heb ook een inverter gekocht met "gemodificeerde sinus".
Toen ik een toestel hierop aangesloten heb hoorde ik een bromgeluid uit de 24VDC relais komen, terwijl dit niet zo is als dit op het net aangesloten is. Ik heb dan gekeken met de oscilloscoop hoe het signaal eruit zag dat uit de inverter kwam. Hierop zag ik een blokvormig signaal dat 3 niveaus heeft met het volgende verloop: +310V, 0V, -310V, 0V, +310V,... . Dit kan toch niet echt gezond zijn dat er zo'n hoge spanning gebuikt wordt als voeding?

Bericht bewerkt door LaurensM op 15-08-2010 17:29

StafVG

488 berichten

Expert
Expert

Read post 24-08-2010 14:29

Toch wel. Wanneer je naar de sinusvormige spanning van het net gaat kijken zie je daar ook een topspanning van 325V. 230V is nl de effectieve waarde van die wisselspanning. Dus 310V is eigenlijk iets te laag als voedingsspanning.
Ik heb al omvormers gezien die dat in meerdere trappen doen, en ook de omvormers bv van zonnepanelen zullen een golfvorm produceren die veel dichter bij een echte sinusvormige spanning ligt. Alleen, ja die kosten wat meer.
Een aantal toestellen die je op omvormers aansluit hebben er geen last van andere wel. Zo ken ik iemand die een satelietontvanger had. Bij de ene omvormer maakte deze een verschrikkelijke herrie, bij de andere niet, alhoewel de spanningsvorm er bijna net hetzelfde eruit zag. Het zal dus, volgens mij, dan liggen aan de gebruikte filters in de omvormer. Maar vermoedelijk heeft iemand anders hier een veel betere uitleg voor.
Staf

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

Payoff

Volg ons ook op:

Direct doen

The School of Electronics

Elektor eVents, vakboeken, cursussen en meer. Kortom, innovatief studie- en onderwijsmateriaal met educatieve content!