|
Onderwerp: Buizen vervangen
|
| Author |
Post |
|
jippie
237 berichten
 Die hard
|
16-07-2011 23:59
petrus bitbyterDaarvandaan krijgt de fasedraaier zijn voeding.
Ik heb die fasedraaier nog steeds niet helemaal scherp op het netvlies. Volgens mij is de truuk de varierende spanning over R12.
petrus bitbyter
Het is niet moeilijk voor te stellen dat je in plaats van één of twee, ook drie (of meer) condensatoren in één huis kunt stoppen. Wat is de lol van meerdere elco's in één huisje?
Bericht bewerkt door jippie
op 16-07-2011 23:59
|
|
petrus bitbyter
418 berichten
 Expert
|
17-07-2011 00:13
jippie
...
Deze constructie lijkt verdacht veel op een verschilversterker (toch?) alleen zit C13 dan een beetje in de weg. Dit is dan waarschijnlijk waar je op doelde met je stelling dat het een verkeerde besparing is.
...
Het *is* een verschilversterker. Eén ingang, het rooster van de bovenste halve ECC83, wordt aangestuurd uit de voorversterker. De andere ingang, het rooster van de onderste halve ECC83, ligt voor wisselspanning aan aarde. Deze onderste buis wordt dan ook niet op zijn stuurrooster aangestuurd, maar op zijn kathode middels de gemeenschappelijke katodeweerstand. De uitgangen, de anodes, zijn in tegenfase en dat is precies de bedoeling.
C13 heeft hier niks mee te maken. Ik denk dat je C12 en R18 bedoelt. Zo te zien bedoeld om oscilleren te voorkomen.
Er zijn verschillende fasedraaier schakelingen bekend. De Philips wordt algemeen als beter gezien ook al is hij duurder. Hij gebruikt immers twee triodes tegen één bij de Amroh. Blijft het vreemd dat aan de andere kant toch weer een kathodeweerstand plus ontkoppelcondensator zijn uitgespaard bij de eindbuizen.
petrus bitbyter
Bericht bewerkt door petrus bitbyter
op 17-07-2011 00:14 Bericht bewerkt door petrus bitbyter
op 17-07-2011 00:14 Bericht bewerkt door petrus bitbyter
op 17-07-2011 00:17 Bericht bewerkt door petrus bitbyter
op 17-07-2011 00:19
|
|
petrus bitbyter
418 berichten
 Expert
|
17-07-2011 00:26
jippie
...
Ik heb die fasedraaier nog steeds niet helemaal scherp op het netvlies. Volgens mij is de truuk de varierende spanning over R12.
...
Wat is de lol van meerdere elco's in één huisje?
...
Niet R12 maar R13, de gemeenschappelijke kathodeweerstand.
Twee condensatoren in één huis zijn goedkoper dan twee losse condensatoren. Vooral als je er, in die tijd bijna standaard, altijd twee nodig hebt.
petrus bitbyter
Bericht bewerkt door petrus bitbyter
op 17-07-2011 00:28
|
|
jippie
237 berichten
 Die hard
|
17-07-2011 00:40
petrus bitbyterNiet R12 maar R13, de gemeenschappelijke kathodeweerstand. Ik had C9, die het rooster voor wisselspanning aan massa legt over het hoofd gezien. En nu valt R13 ook (pas) op zijn plek inderdaad
|
|
Anneo
1273 berichten
 Expert¹
|
17-07-2011 14:44
We dwalen ondertussen wel ver af van Norbert z'n vraag  .
Maar ja,als je over buizen begint ...
Nog even over die fasedraaier van Philips (nou ja,van).
Die C12 R18 is maar een raar stelletje.Met zo'n dikke C + nog meer van rooster naar massa is R18 eigenlijk alleen een extra belasting aan de anode.Die hele Schmitt is zo maar een rotding,de ene helft krijgt meer sturing dan de ander.Om het verschil weg te werken zijn er twee verschillende anodeweerstanden gebruikt.Dat kan,misschien,in het instelpunt kloppen maar de buisparameters veranderen met de signaalsterkte en veroudering.Het kan wel goed werken maar dan met een oneindige gemeenschappelijke kathodeweerstand,ofwel dus een stroombron.Kan nu makkelijk,maar toen erg duur.Het werd gedaan,met een penthode en een extra negatieve voeding.
De fasedraaier in de Fidelio is,hier,veel beter.Alleen wel jammer dat er geen directe koppeling naar de voorversterker is.
Anne
|
|
jippie
237 berichten
 Die hard
|
17-07-2011 19:57
AnneoWe dwalen ondertussen wel ver af van Norbert z'n vraag . Inderdaad, maar we bespreken deze schema's toch zodat Norbert zo goed mogelijk zijn eigen versterker begrijpt en er een retrojuweeltje van kan maken, doordat hij begint te beseffen dat een buizenversterker helemaal niet zo gek ingewikkeld is.
Ben (oprecht) nieuwsgierig naar zijn resultaten hoor.
|
|
Maccer
16 berichten
 Op bezoek
|
17-07-2011 21:01
De oorspronkelijke vraag van Norbert luidde: kan ik zonder problemen de 2 EL84 lampen vervangen door lampen die meer vermogen geven (vb:EL 34 )of eventueel andere gelijkaardige lampen die wat meer vermogen kunnen leveren,indien ja, welke ??.
Wat ik in deze onder de antwoorden en reacties had verwacht aan te treffen, waren opmerkingen in de zin van: gaat net als bij transistor versterkers, het vervangen door alleen maar potentere transistoren, levert nul komma nul meer uitgangsvermogen (herrie…?) op.
De (enig) juiste manier om het uitgangsvermogen te verhogen is potentere transistoren gebruiken, de voedingsspanning(en) verhogen, en, het vermogen wat de voeding kan leveren vergroten, dus dikkere voedingstrafo(s), meer elcos enzovoorts. Geldt in principe precies zo voor elke versterker, buis of tor, maakt weinig uit.
Het verhogen (en mutatis mutandis verlagen) van de voedingsspanning maakt het over het algemeen ook noodzakelijk een groot deel van de totale schakeling te herdimensioneren, alles spanningen (en stromen) veranderen.
In geval van Norbert komt daar nog wat aparts bij: hij blijkt een hybride versterker te hebben, zo'n buizen met transistoren combiné. Daar zijn er niet zo veel van geweest en dat had ongetwijfeld z'n redenen.
Het kortste antwoord op Norberts oorspronkelijke vraag is dus: NEE !
Dat we er hier in deze rubriek verder een aardig verhaallijntje van hebben weten maken is toch prachtig?
Met groet,
Maccer
Bericht bewerkt door Maccer
op 17-07-2011 21:02
|
|
Norbert
38 berichten
 Op bezoek
|
17-07-2011 23:49
euh,ik ben hier al lang niet meer mee,mijn kennis van elektronika is redelijk miniem laat staan van buizen,ik heb in mijn jonge jaren(jaren '70) eens een electrinika module gevolgt en tijdens de 2 de module ben ik ermee gestopt wegens tijdsgebrek,we hadden namelijk te veel optredens en kwamen vaak laat thuis .
Die hybride versterkers zijn nu niet zo uitzonderlijk ,ze worden nu zelfs nog nieuw gemaakt.
Wat is de reden nu hiervan ?,alles heeft te maken met de specifieke klank die buizen teweeg brengen in de muziekversterkers,vooral gitaristen maken hier vaak gebruik van.Blijkbaar kan men de specifieke buizenklankt niet goed simuleren met een transistor versterker
Besluit,ik zal er gewoon dezelfde nieuwe buizen insteken (EL84) en zal me niet riskeren iets anders te wijzigen voodat de amp om zeep is.Ik heb nu een technieker gevonden in de buurt en zal daar eens mijn licht opsteken of die de amp eens kan nazien.
Norbert
|
|
 |
|
Payoff
|
 |
|
Payoff
|
Volg ons ook op:
Direct doen
The School of Electronics

Elektor eVents, vakboeken, cursussen en meer. Kortom, innovatief studie- en onderwijsmateriaal met educatieve content!
Nu in prijs verlaagd
Elektor OSPV1 Tijdelijk € 210,- korting! Dit zelfbalancerende indoor voertuig is ideaal voor bijvoorbeeld fabriekshal, magazijn of school.
|