Home › FORUM › Audio › Buizen vervangen

FORUM

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

1   2   3   4     volgende

Onderwerp: Buizen vervangen

Author Post

Norbert

38 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 13-07-2011 15:16

Hopelijk zijn er hier nog kenners van buizenversterkers.
Ik heb hier nog een oude bassversterker met lampen.
Mijn vraag:kan ik zonder problemen de 2 EL84 lampen vervangen door lampen die meer vermogen geven (vb:EL 34 )of eventueel andere gelijkaardige lampen die wat meer vermogen kunnen leveren,indien ja, welke ??.

Nobra

thijsbeckers

1019 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 13-07-2011 16:18

Nee.

Ten eerste: ale eens naar de voet van een EL84 vs EL34 gekeken? Tip: google

Ten tweede: de uitgangstrafo is daar zeer waarschijnlijk niet voor gedimensioneerd.

Ten derde: 2x zoveel vermogen betekent 3 dB harder. Da's niet echt veel... Misschien kun je beter een andere speaker gebruiken? Is het voor die basversterker?

jippie

237 berichten

Die hard
Die hard

Read post 13-07-2011 16:19

Zolang je niet verwacht meer uitgangsvermogen uit je versterker te halen ... zou dat kunnen, maar een buis heeft meer parameters waar je op moet letten.

Norbert

38 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 13-07-2011 17:36

Natuurlijk wil ik meer vermogen halen uit de versterker ,ik zou er natuurlijk een meer vermogen speaker bij plaatsen ook .
De vraag was dus gewoon ,kan ik zonder probelemen er andere tubes in plaatsen ,zijn er tubes die de EL 84 kunnen vervangen met een groter vermogen als eindresultaat zonder verdere aanpassingen te doen aan het geheel ??.
De EL 34 zou zowat het dubbele aan vermogen geven maar ik weet niet of die zomaar uitwisselbaar is met de EL 84 .Ik ben reeds gaan zoeken op het net maar nog geen antwoord gevonden,mijn kennis van buizen is heel minimaal.

Norbert

jippieZolang je niet verwacht meer uitgangsvermogen uit je versterker te halen ... zou dat kunnen, maar een buis heeft meer parameters waar je op moet letten.

Norbert

38 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 13-07-2011 17:39

Door de speaker te vervangen zal ik niet meer vermogen krijgen ,daarvoor zou toch eerst wat meer vermogen nuttiger zijn.
Norbert

jippieZolang je niet verwacht meer uitgangsvermogen uit je versterker te halen ... zou dat kunnen, maar een buis heeft meer parameters waar je op moet letten.

jippie

237 berichten

Die hard
Die hard

Read post 13-07-2011 17:46

Het vermogen wat je versterker levert is afhankelijk van de dimensionering van de gehele schakeling. Als je de buis vervangt blijft de instelling van de schakeling grotendeels gelijk. De buis zal misschien minder moeite hebben met het leveren van het uitgangsvermogen, maar het uitgangsvermogen zelf zal niet toenemen.

Afgezien daarvan is de voeding van de versterker ongetwijfeld ook gedimensioneerd op de huidige configuratie.

In het beste geval zou je de versterking wat kunnen vergroten door wat met de omliggende weerstanden te goochelen, maar dan zul je ècht het schema van het ding even uit moeten tekenen en begrijpen.

jippie

237 berichten

Die hard
Die hard

Read post 13-07-2011 17:48

Vergelijk het een beetje met een auto met een snelheidsbegrenzer. Wanneer je de motor vervangt door een zwaarder type, maar de snelheidsbegrenzer niet aanpast, dan zul je dus nog steeds geen hogere topsnelheid halen. In het beste geval zul je sneller die topsnelheid behalen.

petrus bitbyter

418 berichten

Expert
Expert

Read post 13-07-2011 19:03

NorbertHopelijk zijn er hier nog kenners van buizenversterkers.
Ik heb hier nog een oude bassversterker met lampen.
Mijn vraag:kan ik zonder problemen de 2 EL84 lampen vervangen door lampen die meer vermogen geven (vb:EL 34 )of eventueel andere gelijkaardige lampen die wat meer vermogen kunnen leveren,indien ja, welke ??.

Nobra

Kort en goed: Nee.

Het vermogen dat een versterker kan leveren hangt van veel meer componenten af dan alleen de buizen. Als het goed is zijn voeding, buizen en uitgangstransformator zorgvuldig op elkaar afgestemd waarbij ook de instelling van de buizen een grote rol speelt. Uit deze versterker kun je niet meer vermogen halen. Ombouwen zou neerkomen op het maken van een heel ander ontwerp.

Om meer geluid te produceren, kunnen andere speakers misschien helpen. Niet alleen horen speakers aangepast te zijn aan de versterker, de ene speaker produceert bij eenzelfde vermogen meer geluid de andere. Het rendement is gewoon groter.

petrus bitbyter

Norbert

38 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 13-07-2011 19:07

Ok, bedankt iedereen.
Ik heb het begrepen ,geen ander type tubes in plaatsen dus om problemen te vermijden..
Mogelijk zal ik wel de huidige valves vervangen door nieuwe maar dan wel van hetzelfde type ,EL84 dus,die zitten er reeds een 30 jaar in en zijn reeds behoorlijk gebruikt.
Groet,Norbert

H.Beekman

72 berichten

Komt vaker hier
Komt vaker hier

Read post 13-07-2011 19:26

Hallo Norbert

Zoals je vernomen hebt alleen de de buizen vervangen door het originle type.
Maar omdat het twee eindbuizen zijn, zal doe je er goed aan een gemached paar er in te zetten en daarna de bias-stroom opnieuw in te regelen.

Bij gelijke bias-stroom leveren bijde buizen ongeveer het zelfde vermogen en klinkt de versterker optimaal.

Er zijn enkele goede internetsites in Nederland waar je dit terug kan vinden. Google maar op "ruststroom buizen".

Hier staan goede tips en waarschuwingen en het is ook nog leerzaam.

Succes,

Henny

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

1   2   3   4     volgende

Payoff

Volg ons ook op:

Direct doen

The School of Electronics

Elektor eVents, vakboeken, cursussen en meer. Kortom, innovatief studie- en onderwijsmateriaal met educatieve content!

Nu in prijs verlaagd

Elektor OSPV1

Tijdelijk € 210,- korting!

Dit zelfbalancerende indoor voertuig is ideaal voor bijvoorbeeld fabriekshal, magazijn of school.