Home › FORUM › Allerlei › Netadapter te repareren?

FORUM

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

vorige    1   2   3   4  

Onderwerp: Netadapter te repareren?

Author Post

StafVG

492 berichten

Expert
Expert

Read post 13-12-2011 10:55

Klopt, wat het universele betreft, maar zo zie je, er moet (veel) geld aan verdiend worden. Want we hebben het hier over laptop's, onlangs een adapter van een Fluke scopemeter open gehad.
Daar zit niet veel meer in dan een adapter van € 5, origineel kost deze, ik dacht zelfs meer dan € 100 !
Maar ook hier een niet alledaagse stekker en een smeltveiligheid in trafo die ook niet te vinden is of heb ik niet goed gezocht ?

Arjen H.

1077 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 13-12-2011 11:38

Dell gesproken, niks geen garantie coulance of wat dan ook.
Nieuw exemplaar 79 euro, 2e hands 25 euro.

Ik stem ook VOOR een universele adapter voor laptops. Goed plan!!!

Bericht bewerkt door Arjen H. op 13-12-2011 11:40

jippie

237 berichten

Die hard
Die hard

Read post 13-12-2011 22:26

hoeveel handtekeningen zijn er ook weer nodig voor een burgerinitiatief?

petrus bitbyter

418 berichten

Expert
Expert

Read post 13-12-2011 23:58

Universele adaptors voor laptops zijn er al. Maar lang niet alle laptpops hebben een universele aansluiting daarvoor. Het zou heel mooi zijn als we dat konden veranderen maar ik zie daarin geen taak voor de overheid. Meer regels, meer bereaucratie en weinig resultaat zijn doorgaans het gevolg. Ik denk dat we als kopers van die dingen veel machtiger zijn dan we denken. Het eenvoudigste is om zelf gelijk bij aankoop al naar de voeding te kijken en de uitvoering daarvan zwaar mee te laten wegen bij je aankoopbeslissing. Dan kun je via consumentenorganisaties, computerertijdschriften en dergelijke die voeding aan de orde stellen. Het kan wel even duren maar op langere termijn zullen toch steeds meer kopers tegen het probleem aanlopen en eisen gaan stellen.

Veel leuker maar lastig en tijdrovend is het om zo'n speciale voeding te hacken en je bevindingen op internet te zetten. Als eenmaal bekend is "hoe het werkt" is het maken van een eigen versie doorgaans niet zo'n grote stap meer.

Persoonlijk heb ik daar op dit moment niet zoveel behoefte aan want mijn laptop heeft wel een universele aansluiting.

petrus bitbyter

jippie

237 berichten

Die hard
Die hard

Read post 14-12-2011 00:12

petrus bitbyterPersoonlijk heb ik daar op dit moment niet zoveel behoefte aan want mijn laptop heeft wel een universele aansluiting.
En de mijne is van de baas, als de voeding stuk is krijg ik een andere in ruil voor een handtekening voor ontvangst.

Heb er overigens een hard hoofd in dat dit iets is wat fabrikanten zelf gaan doen, bij telefoons deden ze het ook al niet. Maar goed, dit forum is over elektronica en niet over politiek.

Henko1

499 berichten

Expert
Expert

Read post 15-12-2011 07:49

Dit is natuurlijk wel een late reactie maar ik wil het toch even melden.
In de vakhandel zijn tegenwoordig slijpschijven te koop die zijn een halve mm dik zijn zet hem in de slijptol en daar kun je geweldig mee snijden, als je een vaste hand hebt natuurlijk.
Ik heb dat zelf ook een keer gedaan en ik heb hem goed kunnen repareren.
Ik heb daarna wel een passende nieuwe kunstof behuizing gezocht om hem weer netjes dicht te maken.

Henkl

eriksl

306 berichten

Expert
Expert

Read post 16-12-2011 10:17

Ik heb verder niks nuttigs te melden, alleen dat ik dit een geweldig onderwerp vind waar ik ook al meerdere keren tegenaan gelopen ben.

Dat ze geen universele voedingen (willen) maken zou hierom zijn: de fabrikanten zelf zeggen dat ze verantwoordelijk worden gehouden voor schade (indirect) veroorzaakt door de voeding, dus houden ze dat het liefst in eigen hand (zie ook het usb-oplader-voor-de-telefoon-verhaal).

Ik denk zelf dat dat maar een klein deel van het verhaal is en dat er gewoon vet winst gemaakt wordt op vervangende voedingen, net als met accu's.

Wat petrusbitbyter zegt snijdt op zich wel hout, maar de ervaring leert dat het niet zo gaat. Grootste deel van de consumenten realiseert zich niet dat ze een poot uitgedraaid wordt en als ze dat wel doen, dan missen ze de organisatie om daar gezamenlijk succesvol actie op te ondernemen. Zelfs als dat wel zou lukken, dan lacht een Dell (etc.) nog om zo'n groepje mensen in Nederland, dat zal ze een zorg wezen, vlooien...

Het enige wat dus echt WERKT (zie regels op gebied van auto's) is wetgeving. En of dat nou "bureaucratisch" is, tsja, dat is maar vanuit welke politieke voorkeur je redeneert

Als ik nou toch bezig ben, het is net zoiets als dat je geen keus hebt over wat op je laptop geinstalleerd staat als je die koopt, dat is al zo lang zo als er laptops zijn. Dan kun je zeggen, dan ga je naar een andere fabrikant, maar die doen allemaal precies hetzelfde. Kartelafspraken is het niet (ik ben niet paranoide ), maar ze houden elkaar natuurlijk wel goed in de gaten, ze zijn niet gek.

jippie

237 berichten

Die hard
Die hard

Read post 16-12-2011 12:07

Ik ben ooit eens een repair-logje begonnen met de netvoedingen die ik onderhanden genomen heb: http://vacatures.yacht.nl/vacature?id=135936#utm_medium=cv&utm_campaign=mrsearch&utm_source=MB&utm_content=110915-14336

Mja, dat groeit natuurlijk (en gelukkig) niet zo heel hard want zo gek veel defecte voedingen heb ik nu ook weer niet.

Arjen H.

1077 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 27-12-2011 15:10

Vorige week een nieuwe originele(!) dell adapter bij laptopcentrale.nl besteld. De volgende dag in huis. Prijs 37,24 euro. Nieuwe bij dell of replacedirect is meer dan 60 euro. Beetje vreemd zo'n prijsverschil. Ik kan weer verder. Nu maar afwachten hoe lang deze het doet.

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

vorige    1   2   3   4  

Payoff
Payoff

Volg ons ook op:

Direct doen

The School of Electronics

Elektor eVents, vakboeken, cursussen en meer. Kortom, innovatief studie- en onderwijsmateriaal met educatieve content!

Nu in prijs verlaagd

Elektor OSPV1

Tijdelijk € 210,- korting!

Dit zelfbalancerende indoor voertuig is ideaal voor bijvoorbeeld fabriekshal, magazijn of school.