Ik heb verder niks nuttigs te melden, alleen dat ik dit een geweldig onderwerp vind waar ik ook al meerdere keren tegenaan gelopen ben.
Dat ze geen universele voedingen (willen) maken zou hierom zijn: de fabrikanten zelf zeggen dat ze verantwoordelijk worden gehouden voor schade (indirect) veroorzaakt door de voeding, dus houden ze dat het liefst in eigen hand (zie ook het usb-oplader-voor-de-telefoon-verhaal).
Ik denk zelf dat dat maar een klein deel van het verhaal is en dat er gewoon vet winst gemaakt wordt op vervangende voedingen, net als met accu's.
Wat petrusbitbyter zegt snijdt op zich wel hout, maar de ervaring leert dat het niet zo gaat. Grootste deel van de consumenten realiseert zich niet dat ze een poot uitgedraaid wordt en als ze dat wel doen, dan missen ze de organisatie om daar gezamenlijk succesvol actie op te ondernemen. Zelfs als dat wel zou lukken, dan lacht een Dell (etc.) nog om zo'n groepje mensen in Nederland, dat zal ze een zorg wezen, vlooien...
Het enige wat dus echt WERKT (zie regels op gebied van auto's) is wetgeving. En of dat nou "bureaucratisch" is, tsja, dat is maar vanuit welke politieke voorkeur je redeneert
Als ik nou toch bezig ben, het is net zoiets als dat je geen keus hebt over wat op je laptop geinstalleerd staat als je die koopt, dat is al zo lang zo als er laptops zijn. Dan kun je zeggen, dan ga je naar een andere fabrikant, maar die doen allemaal precies hetzelfde. Kartelafspraken is het niet (ik ben niet paranoide

), maar ze houden elkaar natuurlijk wel goed in de gaten, ze zijn niet gek.