Home › FORUM › Allerlei › Netadapter te repareren?

FORUM

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

1   2   3   4     volgende

Onderwerp: Netadapter te repareren?

Author Post

Arjen H.

1077 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 11-01-2011 10:12

Ik heb hier een defecte DELL LA90PE1-01 netadapter.
Output (normaal gesproken) 19,5 V / 4,62 A.
Nu komt er nog minder dan 1 volt uit.

Heeft iemand ervaring met het repareren van netadapters?
Zijn die dingen uberhaupt te repareren?

Weet iemand hoe je zo'n adapter zonder veel breekwerk een beetje handig open kunt maken?

groeten, Arjen.

petrus bitbyter

418 berichten

Expert
Expert

Read post 11-01-2011 12:12

Ik heb ervaring met die dingen en ik kan maar één advies geven: Begin er niet aan.

Het openen van de behuizing is al een probleem op zich, vooral als je die behuizing later weer dicht wilt maken. Ze zijn in de regel gelijmd of gelast en niet bedoeld om ooit weer opengemaakt te worden.

De binnenkant is een zo compact mogelijk gebouwde SMPS meestal op basis van een UC48xx of soortgelijke chip. Je kunt het geluk hebben dat alleen maar de zekering of de hoogspanningstransistor stuk is. Dan is het nog eenvoudig. Als je dieper wilt gaan, moet je bij gebrek aan een schema eerst een flink stuk reverse engineering plegen voordat je naar de fout kunt gaan zoeken. Om de daarin te steken tijd bij te houden, heb je geen klok nodig maar een kalender. Dat foutzoeken is ook niet bepaald zonder risico in een zo compacte schakeling die direct aan het lichtnet hangt en waar ook nog eens zo’n 300V gelijkspanning in voorkomt.

Heb je het ding dan gerepareerd en dichtgeplakt, blijft de kans dat hij het binnen korte tijd weer opgeeft. Kun je opnieuw beginnen.

Voor tussen de pakweg veertig tot zestig Euris koop je een nieuwe, universele adapter. Zo’n ding levert dan bijvoorbeeld 120W bij een spanning instelbaar tussen de 12V en de 22V.

Blijft over dat zo’n exercitie heel leerzaam is. Mij heeft het echter vooral geleerd dat het al die moeite niet waard is.

petrus bitbyter

Bericht bewerkt door petrus bitbyter op 11-01-2011 12:14

buckfast_beekeeper

823 berichten

Expert
Expert

Read post 11-01-2011 12:25

Hangt er allemaal een beetje van af wat de fout veroorzaakt. Ik had een HP laptop voeding die het bij wijlen deed en bij wijlen niet. Kwam je aan de net aansluiting hoorde je het kraken en ging hij wel/niet. Opengemaakt (inderdaad dicht gelijmd) en de netaansluiting terug gesoldeerd en het zaakje werkte weer. Dicht gemaakt met isolatie tape en de voeding werkt nog steeds.

petrus bitbyter

418 berichten

Expert
Expert

Read post 11-01-2011 13:30

Tja, met zo'n keiharde aanwijzing kun je moeilijk meer missen.

Alleen is dat plakband volgens de regeltjes te gevaarlijk. Die gaan er van uit dat een, al dan niet jonge, onderzoekende geest het ding met de vingers open zou kunnen peuteren, zulks met gevaar voor de volksgezondhed in het algemeen en met gevaar voor de desbetreffende peuteraar in het bijzonder. Dit soort kastjes mogen daarom alleen met behulp van gereedschap te openenen zijn.

In de praktijk zijn dit soort verlijmde kastjes soms makkelijker met de hand dan met gereedschap te openen. Een andere keer heb je dan weer grof geweld met een breekijzer nodig.

Het repareren van deze adapters blijft volgens mij in de regel een ramp. Alleen bij uitzondering een makkie.

petrus bitbyter

Bericht bewerkt door petrus bitbyter op 17-01-2011 00:01

buckfast_beekeeper

823 berichten

Expert
Expert

Read post 11-01-2011 16:37

Voordeel is dat hier geen onderzoekende uks meer rondlopen. Laptop wordt ook alleen nog gebruikt in de hobby ruimte. Zo al verboden terrein voor onbevoegden.

StafVG

492 berichten

Expert
Expert

Read post 11-01-2011 18:45

Die dingen zijn gewoon gemaakt om niet gereperareerd te kunnen worden tenzij je gelukt hebt en enkel een draadbreuk hebt. Onlangs daarmee dan geluk gehad dat die breuk dat iets uit het kastje was.
Een tijdje terug eens aan zo'n adapter begonnen. Ik kon toen nog met een redelijk dunnen ijzerzaag het kast je op de lijmrand openzagen.
Uw adapter ken ik ook, ze is echter zo dun dat je bijna geen zaag meer vindt die dunner is... (.
Echter binnen waren de meeste componenten die wel een stuk durven gaan, voorzien van één of andere harde past. Voor de 'gewone man' niet los te krijgen. En dan houdt het op.
Dus geen kabelbreuk, dan denk ik ook dat je (helaas) gewoon een andere universele adapter koopt.

Staf

Anneo

1273 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 11-01-2011 20:48

Even praktisch,
Dick Best, Laptop trafo 19V 4,7A voor 12€95.
Wel opschieten,heeft er maar een paar
Anne

Arjen H.

1077 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 11-01-2011 21:14

Bedankt allemaal voor de reacties.

Op zich heb ik er ook een hard hoofd in dat zoiets gemaakt kan worden, maar ja, nooit geschoten is altijd mis. Ik ga eerst eens zien dat ik hem open krijg...

De defecte adapter behoorde bij een laptop van slechts een half jaar oud. Onder garantie van de volgende dag met UPS een nieuwe adapter ontvangen. Echt service waar je blij van wordt... Nu maar hopen dat de nieuwe adapter het langer doet.

kersing

233 berichten

Die hard
Die hard

Read post 11-01-2011 23:12

Voor het openen denk ik aan een dremel oid met slijp schijfjes en dan proberen om de voeding op de lasnaad open te slijpen. (Een soort miniatuur flex )

Succes!

MSilvius

567 berichten

Expert
Expert

Read post 11-01-2011 23:33

Voor de kosten hoef je dit niet te proberen, je laat vervangende dingen voor een grijpstuiver (€ 15,-) uit Azië komen, en dat is inclusief verzenden.

En als het een garantiegeval betreft al helemaal niet.

Maar de nieuwsgierigheid is natuurlijk een heel ander verhaal.
Als het ding open gemaakt kan worden en werkend gemaakt, is dat natuurlijk weer een overwinning die bij te schrijven is.

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

1   2   3   4     volgende

Payoff
Payoff

Volg ons ook op:

Direct doen

The School of Electronics

Elektor eVents, vakboeken, cursussen en meer. Kortom, innovatief studie- en onderwijsmateriaal met educatieve content!

Nu in prijs verlaagd

Elektor OSPV1

Tijdelijk € 210,- korting!

Dit zelfbalancerende indoor voertuig is ideaal voor bijvoorbeeld fabriekshal, magazijn of school.