Home › FORUM › Allerlei › Code

FORUM

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

Onderwerp: Code

Author Post

Henko1

499 berichten

Expert
Expert

Read post 10-12-2011 18:55

Hallo Allen,

Ik heb wel eens een bedrijfsfeest en daar worden altijd veel foto's gemaakt.Dan na een week of 2 krijg ik dan een A4 in mijn handen en daar staat dan een link op die mij verwijst naar internet en daar kun je dan de foto's bekijken.
Er staat tegenwoordig ook op die A4 een vierkantje op dat zijn dan ook die foto's en met een speciale mobiel kun je dan die foto's inlezen.

Nu komt mijn vraag Hoe werkt dat nu?

Groet Henk.

eriksl

306 berichten

Expert
Expert

Read post 10-12-2011 18:58

MSilvius

567 berichten

Expert
Expert

Read post 11-12-2011 01:21

Inderdaad, da's QR code.
Dat is een meer geavanceerde vorm van streepjescode.
Als je een smartphone hebt met camera, dan kun je meestal die codes wel lezen.
Een van de eerste apps op mijn nieuwe android toestel was een barcode scanner, die behalve streepjescodes in de supermarkt ook QR codes kan lezen en meteen de link opent als dat erin zit en er een internet verbinding beschikbaar is.

Je ziet ze steeds vaker opduiken, zo zag ik ze ook in recente makro krantjes.
Dan kun je dus meer info krijgen over het aangeboden artikel door naar de betreffende site te gaan.

Henko1

499 berichten

Expert
Expert

Read post 11-12-2011 10:35

Nu weet al veel meer over het vierkantje, maar ik weet nog niet hoe het werkt.
Als ik een streepjescode bekijk staat daar een nummer boven dus het nummer zit in de streepjescode, maar als ik kijk naar het vierkantje zit daar ook informatie in is dat dan alleen een link naar internet of kun bvb foto's gelijk met een smartphone bekijken?
Ik ben dus ook benieuwd hoe de QR code informatie word omgezet uit het vierkantje naar foto's of een link naar internet.
Wat ik ook wil weten is met welke taal of welk programma word het gedaan?

Henk.

eriksl

306 berichten

Expert
Expert

Read post 11-12-2011 10:49

In de QR-code kun je vanalles kwijt. Omdat hij vierkant (tweedimensionaal) is, kun je er véél en véél meer informatie in kwijt dan in een barcode. Je kunt ook aangeven wat de informatie voorstelt die er in zit, is het een adres, een url... Misschien kun je er ook wel een kleine foto in kwijt, dat weet ik niet uit m'n hoofd. Maar dat is niet wat jij bedoelt. Wat jij bedoelt, is een QR-code met een url (weblink), die geopend wordt op het moment dat je 'm scant. Heel simpel dus eigenlijk.

De achterliggende theorie is best taai, ik denk niet dat je dat wilt weten. Volgens mij zoek jij gewoon een programma waarmee je die codes kunt maken. En daar zijn er genoeg van, op mijn android telefoon kan het, mijn labelprinter kan het ook. En zo zullen er ook wel losstaande programma's zijn die dat kunnen.

jippie

237 berichten

Die hard
Die hard

Read post 11-12-2011 11:20

Arjen H.

1077 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 11-12-2011 14:40

Hier een spec. Kijk eens naar het ding op pagina 12. Hier kun je heel wat informatie in kwijt.

kersing

233 berichten

Die hard
Die hard

Read post 11-12-2011 15:13

Arjen H.Hier kun je heel wat informatie in kwijt.

Als je op pagina 32 kijkt zie je dat je dan 2953 bytes kwijt kunt. Voor tekst heel veel, maar voor een foto wat mager

Henko1

499 berichten

Expert
Expert

Read post 11-12-2011 17:07

Ik zoek geen programma om het zelf te gaan doen want ik doe al zo veel, maar ik ben wel geinterreseerd hoe het werkt.
en ik ben ga kijken op wiki op pag12 en 32 en daar vind ik heel wat informatie.
Ik ben overal nieuwsgierig naar hoe iets werkt als ik iets interessants zie.

Henk.

Bericht bewerkt door Henko1 op 11-12-2011 17:18

Bericht bewerkt door Henko1 op 11-12-2011 17:19

Bericht bewerkt door Henko1 op 11-12-2011 17:20

eriksl

306 berichten

Expert
Expert

Read post 11-12-2011 17:09

Dan weet je vast ook wel google daartoe te gebruiken

Ik kan je wel alvast vertellen dat het doorgronden van QR-codes niet simpel is ivm foutcorrectie, redundantie e.d.

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

Payoff
Payoff

Volg ons ook op:

Direct doen

The School of Electronics

Elektor eVents, vakboeken, cursussen en meer. Kortom, innovatief studie- en onderwijsmateriaal met educatieve content!

Nu in prijs verlaagd

Elektor OSPV1

Tijdelijk € 210,- korting!

Dit zelfbalancerende indoor voertuig is ideaal voor bijvoorbeeld fabriekshal, magazijn of school.