Home › FORUM › Alle Hens aan Dek › Nieuw forum: wishlist voor Elektor artikelen

FORUM

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

1   2     volgende

Onderwerp: Nieuw forum: wishlist voor Elektor artikelen

Author Post

georgedb

49 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 16-09-2009 22:44

Ik heb er wel een paar... Zou leuk zijn om te zien wat andere lezers graag zouden willen terugzien in het blad. En wellicht interessant voor Elektor om het blad te vullen...

polleke

35 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 02-10-2009 11:41

ja lijkt mij ook prima idee, en daarop voortbordurend dat elektor de toekomstige onderwerpen hier vast op het forum zet, zodat wij als lezer ideen kunnen aandragen.

georgedb

49 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 27-10-2009 08:15

OK, ik heb een waslijst aan zaken die ik graag eens gepubliceerd zou zien, ik zie zelfs een 'special". Hierbij vast 2 ideeën:

• Een special rond hergebruik van onderdelen, herkennen van onderdelen (denk aan alle ingewikkelde coderingen rond condensatoren, etc.) en het testen van onderdelen (bijv. een facelift voor het testen van 4xxx en 74xxx IC's (zie bijv. Oktober 2002 van EPE voor een modernere versie van de IC tester die Elektuur in ca. 1999 publiceerde) en tevens allerhande andere onderdelen; transistoren, dioden, brugcellen, zeners, triacs, diacs, thyristoren. Tevens goedkope oplossingen voor het inrichten van een "werkplaats". Er is best het een an ander te vinden (op Internet), maar liefst een 2009 versie en liefst geïntegreerd in 1 "apparaat" (en getest zodat zelfbouw succesvol is). Zou naast een special ook een mooie serie van een paar maanden kunnen zijn, de vraag naar het tijdschrift zal toenemen, want iedereen wil die issues bewaren en wellicht zit er ook nog een mooi boek in.
  • Nog even en ik heb geen vaste telefoonlijn meer. Toch heb ik nog diverse aparaten (alarm, toestellen, modem, etc.) die ik nog zou willen blijven gebruiken. Een schakeling die de spanningsniveaus en het protocol van het oude telefoon systeem nabootst en interfacet met een moderne GSM.

Schueler

1330 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 27-10-2009 09:01

georgedb...Tevens goedkope oplossingen voor het inrichten van een "werkplaats".

Er is best het een an ander te vinden (op Internet), maar liefst een 2009 versie en liefst geïntegreerd in 1 "apparaat" (en getest zodat zelfbouw succesvol is). ...

Een mooi begin is al gemaakt met de Soldeerstation met meetfunctie.
Verder zijn er diverse voorstellen gedaan die erg handig ( en vaak goedkoop ) zijn voor de hobbyist zoals bijvoorbeeld in dit artikel : Scoop, generator en frequentieteller.
Om spoelen, weerstanden en condensatoren te meten zou de hobbyist dit eens moeten proberen : RLC-meter voor 2 euro
Een leuke regelbare voeding is al weer een tijdje geleden... ( 1998? ik meende dat er onlangs nog een een voeding was gepubliceerd dat geregeld werd door een uP ).

Maar ik geef je wel gelijk. Een keer een leuke serie met dit soort "simpele" technieken en ideeën om zo een homelab op te zetten zou wel erg leuk zijn. Met de hedendaagse technieken en componenten wel te verstaan.

Ben

Bericht bewerkt door Schueler op 27-10-2009 09:09

petrus bitbyter

418 berichten

Expert
Expert

Read post 02-11-2009 21:10

Goed idee die wishlist. Maarre... Hebben de bezoekers zo weinig wensen of is er niet genoeg bekendheid aan de lijst gegeven? Persoonlijk heb ik niet zo veel moeite om een aardig lijstje samen te stellen. Net als vroeger met Sinterklaas: Opschrijven wat je wilt zonder je druk te maken om het hoe. Zie hieronder:

Wishlist.

- General purpose programmer voor het programmeren van zoveel mogelijk programmeerbare bouwstenen. Modulaire opbouw in hard- en software omdat niet iedereen alles wil kunnen programmeren. Bovendien zijn zo uitbreidingen ook (relatief) eenvoudig te realiseren.

- Oscilloscoop. Geen 20kHz via de geluidskaart van de PC maar een bandbreedte van minstens 100MHz. Dat betekent een sample frequentie van 0,5GHz of meer maar dat is dan ook de uitdaging. Uiteraard wel een PC voor de weergave gebruiken.

- Instelbare dummy load voor voedingen. Ideaal is een spanning van 3,3V tot 330V zowel gelijk- als wisselspanning en een vermogen tot 250W.

- Artikel over (de elektronica van) de energiezuinige fluorescentielampen. Hoe werkt die electronica en wat is er mee te doen als de lamp het opgegeven heeft?

- In het verlengde van het voorgaande een ontwerp voor een elektronische ballast voor TL in het algemeen. Een gewone en dimbare ballast heeft al eens in Elektuur gestaan. Die is immiddels verouderd en bovendien maar voor een enkel type TL te gebruiken. Deze hoeft niet zo nodig dimbaar te zijn maar dient wel de mogelijkheid te hebben aangepast te worden aan (het vermogen van) de te gebruiken buis of lamp.

- Zelfbouw LED-lamp voor 230Vac.

- Videocamera en -display (met kruisdraden) voor printboormachine zodat je precies kunt zien waar je boort.

- "Kleefalarm", waarschuwt chaufeur als hij te dicht bij zijn voorligger komt.

- Omzetter 230Vac/50Hz naar 120Vac/60Hz voor met name Amerikaanse apparatuur. Moet sinusvormige spanning leveren en dus niet een zogenaamde "modified sine wave".

- Twee meter transceiver voor de amateurbanden.

- True RMS meter voor spanningen en stromen. Er zijn tenminste drie toepassingsgebieden te onderscheiden elk met hun eigen mogelijkheden en beperkingen.
a. Netspanningen 50/60Hz
b. Schakelende voedingen tot minstens 100kHz
c. Hoogfrequent ruwweg boven de 500kHz.
Sub a en b zijn waarschijnlijk nog te combineren. Sub c zal in een zelfbouwproject lastiger zijn.

- Ruststroomminimalisator voor elektrische gongs en bellen. De energie-zuinigste bel is de ouderwetse, mechanische klingelbel. Die is zeldzaam maar nog niet uitgestorven. Elektrische bellen hebben in de meeste gevallen een transformator die ruststroom snoept. Is daar nog iets aan te verbeteren zodat hij toch nog een beetje zuiniger wordt?

Oudere, voor mij inmiddels vervulde, wensen die misschien voor anderen nog wel interessant zijn.

- Spoelmeter. De laatste Elektuur spoelmeter met succes gebouwd, maar het meten van spoelen gaat minder goed. Inmiddels een ontwerp voor een zelfbouw LC-meter op internet gevonden dat het beter doet.

- Frequentiemeter. Verscheidene bruikbare ontwerpen op internet. Probleem is meestal het afregelen.

- Frequentiestandaard voor het afregelen van frequentiemeters. Gebouwd naar een ontwerp uit Electron oktober 2008. Gebruikt de goede oude Droitwich LG zender.

Als ik nog nieuwe wensen tegenkom, zal ik ze hier ook vermelden.

petrus bitbyter

Bericht bewerkt door petrus bitbyter op 02-11-2009 21:13

georgedb

49 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 02-11-2009 21:48

Ik zou niet weten hoe er meer bekendheid aan deze thread gegeven zou kunnen worden, mensen moeten het toevallig tegenkomen. Doel was eigenlijk een heel nieuw forum te starten, daarvoor had ik deze thread begonnen.

Misschien wil Elektor het oppakken, een nieuwe forum aanmaken en in het blad bijv. mensen uitnodigen om hun ideeën hier te lanceren (of wat aandacht op de homepage). Een echt mooi "stukje Web 2.0" zou kunnen zijn om lezers een of twee onderwerpen voor een volgend nummer te laten kiezen, bijv. m.b.v. een poll op de site en als onderwerpen wat er in het forum wordt genoemd.

Leuke lijst, weer hele andere onderwerpen dan op mijn lijst...

georgedb

49 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 25-08-2011 12:29

Nooit iets gezien vanuit Elektor...

Ik heb nog wel een leuke. Vego levert een DCA55 halfgeleidertester, dat is weer de overtreffende trap van de "Intelligente transistortester" zoals die ooit (december 1995, o.b.v. een PIC 16C71) in Elektor stond:

(van www.vego.nl)
De intelligente halfgeleidertester DCA55
Met de innovatieve microprocessor bestuurde PEAK Atlas DCA55 test u AL uw halfgeleiders. En als we schrijven AL, dan bedoelen wij ook al: bipolaire transistoren, darlington transistoren, enhancement mode MOSFET's, depletion mode MOSFET's, junctie FET's, triac's, thyristoren, LED's, tweekleuren LED's, dioden en diode netwerken.

Wouw! Anderzijds, moet toch niet superingewikkeld zijn qua benodigde onderdelen?

G.

Anneo

1273 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 25-08-2011 21:25

Waar blijft de UJT ? Toch nog eentje vergeten
Anne

eriksl

306 berichten

Expert
Expert

Read post 15-09-2011 12:17

petrus bitbyter
- Artikel over (de elektronica van) de energiezuinige fluorescentielampen. Hoe werkt die electronica en wat is er mee te doen als de lamp het opgegeven heeft?

- In het verlengde van het voorgaande een ontwerp voor een elektronische ballast voor TL in het algemeen. Een gewone en dimbare ballast heeft al eens in Elektuur gestaan. Die is immiddels verouderd en bovendien maar voor een enkel type TL te gebruiken. Deze hoeft niet zo nodig dimbaar te zijn maar dient wel de mogelijkheid te hebben aangepast te worden aan (het vermogen van) de te gebruiken buis of lamp.

Jaaahhh!!!

Je kunt dit soort apparaten wel kopen, maar zijn ontzettend duur, dat moet imho véél en véél goedkoper kunnen. Met als voordeel dat je ook meteen weet hoe het werkt. Inderdaad: dimbaar is mooi maar geen vereiste. En volgens mij hoeft dat inderdaad helemaal niet precies voor één bepaald type buis te zijn...

georgedb

49 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 15-09-2011 13:06

V.w.b. de "intelligente halfgeleidertester" (zie eerdere posting), kwam ik dit nog tegen, test naast halfgeleiders, ook weerstanden en condensatoren.

http://www.mikrocontroller.net/articles/AVR-Transistortester

Zou toch perfect in Elektuur passen, volgens mij vallen velen daar blij mee te maken, mooie opvolger van de SC Analyser 2005 (tegenwoordig PROdeterminator, zie www.mwinstruments.com)? Geprogrammeerde PIC + print kosten al EUR 30,=, jammer...

Bericht bewerkt door georgedb op 15-09-2011 13:07

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

1   2     volgende

Abonnee worden

Aanmelden GRATIS nieuwsbrief E-Weekly

Vul uw e-mailadres in:
Payoff
Payoff

Volg ons ook op:

Direct doen

The School of Electronics

Elektor eVents, vakboeken, cursussen en meer. Kortom, innovatief studie- en onderwijsmateriaal met educatieve content!

Nu in prijs verlaagd

Elektor OSPV1

Tijdelijk € 210,- korting!

Dit zelfbalancerende indoor voertuig is ideaal voor bijvoorbeeld fabriekshal, magazijn of school.