|
Schueler
1311 berichten
 Expert¹
|
03-11-2009 11:03
Jan WortelIk heb al veel uitgezocht. mail me eens, wie weet.
Je kunt beter je e-mail in je profiel zetten in plaats van in de tekst...
Dan hoeven ze alleen maar op je naam te klikken om je te mailen en search-bots vinden op die manier je e-mail adres niet...
Ben
|
|
whiskey Soda
4 berichten
 Op bezoek
|
03-11-2009 18:45
Jan,
Ik heb mijn profiel aangepast als het goed is kun je mij nu mailen door op de naam te klikken
|
|
leoss
1 bericht
 Op bezoek
|
16-08-2010 11:06
Beste Jan,
Ik ben op zoek naar een 'balancing wheelchair'. Segway is te duur. Had een artikel gevonden van ene Trevor Blackwell die zelf ook een balancing scooter gebouwd had. ZZaag/Wheelie lijkt me een goeie en betaalbare start voor zelfbouw. Denk je dat de motor en onderdelen sterk en betrouwbaar genoeg zullen zijn als basis ?
Hoe staat het ondertussen met je eigen aanpassingen ?
Leo,
|
|
Jan Wortel
24 berichten
 Op bezoek
|
16-08-2010 12:11
Beste Leo,
Leuk te lezen dat je ook aan de gang wilt met je eigen Segway.
Ik heb als basis de Wheelie aangeschaft maar dan blijken nogal wat haken en ogen aan te zitten. En ook veel te verbeteren is.
Achteraf heb ik goed spijt dat ik de Wheelie gekocht heb omdat deze absoluut niet (in verhouding met de prijs die ervoor gevraagd wordt) aan de verwachtingen voldeed.
Ook op het forum is het erg stil hierover en met pretendeert bij elector dat er zeker 150 van verkocht zijn, maar ik denk dat dat meer een prognose is geweest maar geen realiteit.
Maar nu technisch:
Mechanisch is het een drama. Stuur-montage ronduit gevaarlijk.
De wielophanging was erg amateuristisch in elkaar gezet en alleen de keuze van de wielen al die maar 55 kg per wiel mogen hebben (plastic) en met M4 schroefjes aan elkaar geknutseld.
Als je dan zelf al 100 kg weegt en de wheelie ook min 45 kg. dan rijdt je dus op slappen bandjes.
De accu capaciteit is ook veel te laag, waren binnen de kortste keren leeg. De motoren met geïntegreerde vertraging is als basis wel goed. Het vermogen zou groter mogen zijn maar het valt niet mee om (betaalbare)motoren van 750 a 900 watt te vinden.
De echte segway heeft bijvoorbeeld motoren van 1,2 Pk (900watt)
Ik heb mijn versie al een heel eind omgebouwd maar ben nog niet klaar.
Om te beginnen heb ik de kast gewijzigd zodat er 2 x 17Ah accu's in kunnen staan en heb ik de motorophanging ook verbeterd omdat de wielen tegen de kast gingen schaven vanwege de gammele ophanging.
Ik heb 2 scooter(voor)wielen gekocht en om deze te kunnen monteren op de korte assen moest ik twee flenzen maken of laten maken en er moest van de binnenkant van de velgen ook ongeveer 2 cm afgedraaid worden. Bij een bedrijf gevraagd maar die wilde daar € 750,-- voor hebben. Laat maar dacht ik. Heel toevallig heb ik vorige week bij een vriend van mij op een grote draaibank zelf de velgen afgedraaid en twee flensen gedraaid.
Dus binnenkort gaat de wheelie weer rijden.
Ook de software is gewijzigd en ook het stuur mechanischme.
Logischerwijs moet het stuur recht blijven staan als je hem loslaat.
Maar in het elector"design"heeft men geen moeite gedaan om daar iets zinnigs voor te bedenken, dus heb ik zelf en constructie gemaakt met een veer, waarbij dit wel goed werkt.
Ook de koppeling met de potentiometer bleek gammel (zat los) waardoor de 0-stand van het stuur steeds verliep.
Ook ga ik de bediening op het stuur zetten inclusief een snelheidsmeter.
Nou dat was een heel verhaal,
dus: ja de 500 watt motoren zijn in basis wel sterk genoeg.
Mechanisch zou ik noch voor de wheelie nog voor de zaag kiezen.
Het is beter om de bodemplaat onder de as-hartlijn te hebben, dat komt de stabiliteit zeer ten goede.
Ook is de huidige regeling erg zenuwachtig. Dat heeft verschillende redenen. Ik heb er een oplossing voor maar kan die nog niet uittesten.
Ik hoop dat je wat zinnige informatie hiermee gekregen hebt.
groetjes Jan
|
|
whiskey Soda
4 berichten
 Op bezoek
|
26-08-2010 18:32
Beste Jan en Leo
Ik ben ook met mijn eigen Zzaag bezig. Ik heb alleen de accus motoren en de epectronica gekocht.
Alles hangt bij mij aan een aluminium traanplaat.
Voor de wielen heb ik kruiwagen wielen van de Gama gebruikt. Ook ik moest een naaf maken.
Helaas zit er bij mij ergens een foutje in de hardware. Na enkele ogenblikken slaat de Zzaag op hol.
Ook de software van de Zzaag werkte niet, de eeprom van de prosessor is stuk.
De Electuur software gebruikt de eeprom niet. Ik ben nu de software van Electuur aan het omschrijven naar de Zzaag (andere IO gebruikt door een andere lay out)
En dan het foutje nog vinden. Ik heb al de waarden van het sensorboard gelocht en zie niets raars.
In de sofware vind ik wel iets raars, ergens wordt er 13 bij een getal opgeteld en ik snap niet waarom.
De software begrijpen zonder kommentaar in de sorse is zoizo een hele klus.
Door persoonlijke omstandigheden ben ik er even uit geweest maar ik ga dit zeker weer oppakken.
Voor de veer van het stuur heb ik een hele mooie oplossing. Afgekeken van een stuurknuppel van een zender voor afstand bediende vliegtuigjes.
Wim
|
|

thijsbeckers
996 berichten
 Expert
|
27-08-2010 10:32
Misschien kunnen we de discussie over de Wheelie (en gerelateerde zaken) beter verplaatsen naar het juiste onderwerp in het forum: ElektorWheelie...
|