Home › FORUM › Alle Hens aan Dek › Alle hens aan dek!

FORUM

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

1   2   3   4   5     volgende

Onderwerp: Alle hens aan dek!

Author Post

forum

Read post 08-05-2006 10:43

Dit topic is aangemaakt naar aanleiding van kritische berichten die de redactie las in het forum van circuitsonline.nl. Zoals al aangegeven in onze reacties in dat forum, reageert de redactie alleen op kritiek waarbij ook een opbouwend element, een alternatief, betere oplossing etc. wordt gegeven. Deze thread is hiervoor een goede mogelijkheid.

Grumbleduke

83 berichten

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker

Read post 08-05-2006 15:27

hmmm die kritische CircuitsOnline bezoekers durven nog niet zo hier?

GonzoR

andreklompe

2 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 08-05-2006 23:00

Geplaatst door: GonzoRadio op 8-5-2006 15:27:47

hmmm die kritische CircuitsOnline bezoekers durven nog niet zo hier?

GonzoR

Welnee die hebben hun eigen forum.

PS: ligt het aan mij of werkt dit forum niet goed onder Firefox?

tiny_tim

Read post 09-05-2006 09:01

nou laat ik dan eens van wal steken:

ik vind elektuur een goed blad daar gaat het niet om, maar als ik in de elektuur een ontwerp tegen kom wat me interresant lijkt dan zit er een microcontroller in. oke mijn best microcontrollers horen erbij dat ben ik met je eens, maar zorg dan ook dat de lezers weten wat die microcontroller doet. asm files zijn niet voor iedereen te lezen daar komt bij er zijn ook nog een hoop mensen die helemaal nix van microcontrollers moeten hebben.

dan heb je nog de projecten waar een berg exotische componenten inzitten die je moeilijk of veel te duur kan krijgen. of in bepaalde delen van het land niet tenzij je een berg geld uitgeeft.

het probleem wat er bij circuitsonline.nl of .net wordt beschreven is dat elektuur een grote blackbox aan het worden is. de basis is er uit en dat willen we graag terug zien. maak bijvoorbeeld een miniserie over het bouwen van een switchervoeding of een lineaire voeding bouwen met daarin een stroombegrenzer en dergelijke. of een miniserie over hoe je een versterker bouwt(gainclone, buizen, mosfet's) en wat daar de voor en tegens in zijn.

mocht je nu geinterreseerd zijn in wat er staat op co dit is het topic: http://www.circuitsonline.nl/forum/view/34250/1

ik ben trouwens actief op co als timmie

tiny_tim

Read post 09-05-2006 09:03

nou laat ik dan eens van wal steken:

ik vind elektuur een goed blad daar gaat het niet om, maar als ik in de elektuur een ontwerp tegen kom wat me interresant lijkt dan zit er een microcontroller in. oke mijn best microcontrollers horen erbij dat ben ik met je eens, maar zorg dan ook dat de lezers weten wat die microcontroller doet. asm files zijn niet voor iedereen te lezen daar komt bij er zijn ook nog een hoop mensen die helemaal nix van microcontrollers moeten hebben.

dan heb je nog de projecten waar een berg exotische componenten inzitten die je moeilijk of veel te duur kan krijgen. of in bepaalde delen van het land niet tenzij je een berg geld uitgeeft.

het probleem wat er bij circuitsonline.nl of .net wordt beschreven is dat elektuur een grote blackbox aan het worden is. de basis is er uit en dat willen we graag terug zien. maak bijvoorbeeld een miniserie over het bouwen van een switchervoeding of een lineaire voeding bouwen met daarin een stroombegrenzer en dergelijke. of een miniserie over hoe je een versterker bouwt(dus ook ontwerpen en niet alleen klakkeloos overnemen van een bestaand ontwerp)(gainclone, buizen, mosfet's) en wat daar de voor en tegens in zijn.

mocht je nu geinterreseerd zijn in wat er staat op co dit is het topic: http://www.circuitsonline.nl/forum/view/34250/1

ik ben trouwens actief op co als timmie

elmowww

Read post 09-05-2006 11:45

Ik vind de opzet van het blad eigenlijk zeer goed, ook vind ik het fijn dat niet alles klakkeloos nabouwen is, daar heb ik mn abonnement ook niet voor. Wat ik graag zie is nieuwe technieken, nieuwe onderdelen, nieuwe eisen.

Nu ik er zo over nadenk heb ik wél enkele tips/aanvragen/onderwerpen/puntjes voor jullie, die mij niet zo erg storen om er een mailtje over te sturen, maar misschien toch interessant zijn:

- Ik zou het fijn vinden om (tekst)artikelen over bv signaalprocessing en sturingstechniek te lezen. Misschien is dit basiskennis voor sommigen, maar waar ik tegen aan loop is dat als ik een stuursysteem wil maken, ik teveel last heb van overshoot en dergelijke dingen. Hoe zit dat in een embedded system in elkaar? Welke stappen worden er genomen, hoe wordt het bijgeregeld?

- Ook zou ik artikelen over meer complexe onderdelen interessant vinden, bijvoorbeeld het interfacen van een camera - microcontroller.

- Wat ik soms lastig vind is het gebruik van vele microcontrollers door elkaar, wat voor sommige dingen volgens mij “smaak” is, bijvoorbeeld PIC`s en AVR`s.

- Misschien is  het een idee om “deelschakelingen” te publiceren, bijvoorbeeld een gescheiden analoge input voor 0...20ma/0...24v, of een (maandelijks) artikel waarin moderne vervangers van standaardcomponenten worden gezet. bv de “ simple switcher” regulatoren vs. de standaard driepootregelaars, met aadnachtspunten als plaatsing van spoelen en dergelijke.

- Een keer de EMC eigenschappen van een schakeling bespreken, waar bepaalde storingen/gevoeigheden zitten en hoe dat opgelost is. (hoewel jullie niet altijd met EMC bezig zijn ).

Okee, dat is het enige wat ik op het moment kan bedenken.

WimNaegels

192 berichten

Stamgast
Stamgast

Read post 09-05-2006 16:14

Ik kan me volledig bij de mening van Tiny_Tim aansluiten:

>>het probleem wat er bij circuitsonline.nl of .net wordt beschreven is dat elektuur een
>>grote blackbox aan het worden is. de basis is er uit en dat willen we graag terug zien. >>maak bijvoorbeeld een miniserie over het bouwen van ...

Natuurlijk weet ik ook wel dat de elektonica sinds de jaren 70 geevolueerd is, en er nu met processoren meer mogelijk is. Maar dat wil nog niet zeggen dat er zonder processor NIETS meer gaat of dat er ALTIJD een processor moet gebruikt worden. Gewoon back to basics.

Daarom mijn raad aan de redactie: probeer eens de inhouds-stijl van de vroegere nummers, maar dan met hedendaagse layoutmogelijkheden en onderwerpen (ook wat meer ZONDER een processor; hebben jullie al die ontwerpers buiten geschopt of zijn deze 'oude rotten' reeds op pensioen??).

Als jullie dan toch weer een ander type processor gebruiken, zorg dan aub ook voor een in circuit programmeergedeelte in de schakeling. Een Subd-9 steker hoeft niet, een eenvoudige header kan volstaan als je eenmalig een kabeltje maakt. Niet iedereen heeft een programmer voor meerdere types processoren of kan hiervoor op het werk terecht.

Misschien is het invoeren van duidelijk afgelijnde rubrieken (HF, analoog, digitaal, ...) de oplossing om jullie inspiratie wat terug aan te zwengelen door van ieder onderwerp toch regelmatig iets te publiceren. Dit princiepe (format: per uur 5 liedjes van de jaren 80, 5 hits, 4 tips, 4 nederlandstalig, ...) moest ik vroeger als DJ bij een vrije radio draaien om voor iedereen een aangenaam programma te maken.

Wat ik wel serieus aanmoedig, zijn de lezersrubriek, labpraat, ontwerptips en ontwerpen door andere lezers. Meer mensen leveren meer ideeen op. Of doe eens een oproep naar de mensen toe voor wat ontwerpideeen. Natuurlijk met het risico dat je dan vragen krijgt van mensen die niets van elektronica weten en het onmogelijke vragen. Maar met de 75% andere kan je dan misschien wel iets mee.

voltrex

28 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 09-05-2006 21:14

Ik volg op dit moment de elektronica opleiding Middelbaar Electronicus via Dirksen.Ik lees de elektuur soms het,meeste wat er instaat is voor mij niet interesant. Het zou leuk zijn als er eens een blad kwam waar ook wij beginners in de electronica ook wat aan hebben.Bij deze is het niet zo dat Elektuur een slecht blad is.Maar ik denk dat elektuur zijn doel groep een beetje vershuift. Vroeger was het een blad voor de hobbyist en werden er schema's uitgelegd en stonden er leuke schakelingen in.Het is naar mijn idee nu meer een blad voor studenten in het hoger onderwijs.

Met vriendelijke groet

M koldewijn

Amateur19

1 bericht

Op bezoek
Op bezoek

Read post 09-05-2006 21:39

Elektuur heeft de DVD van Elex HET blad voor de beginner uitgebracht.

Een aantal jaren geleden is er in de elektuur een sectie Elex geweest. Ik zou denken aan de hand van de reacties dat een blad als Elex een mooie oplossing zou kunnen zijn. Misschien een ON-LINE versie met een registratie/lidmaatschap/abonement.

mymindsmine

4 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 09-05-2006 22:34

Ik gaf het op CO ook al aan: Er moet meer basiskennis in en dat hoeft niet op te houden bij een 555 knipperledjegevalletje. Neem een voorbeeld aan Electronics World en deels EDN. Waarom niet diepgaande artikelen over het ontwerpen van versterkers. HF, meetapparatuur. etc

Wat hebben we aan uC/uP als straks niemand meer weet hoe die toe te passen is.

Oh, en aub niet weer een half blad met alleen maar theorie over één thema!!

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

1   2   3   4   5     volgende

Abonnee worden

Aanmelden GRATIS nieuwsbrief E-Weekly

Vul uw e-mailadres in:
Payoff
Payoff

Volg ons ook op:

Direct doen

The School of Electronics

Elektor eVents, vakboeken, cursussen en meer. Kortom, innovatief studie- en onderwijsmateriaal met educatieve content!

Nu in prijs verlaagd

Elektor OSPV1

Tijdelijk € 210,- korting!

Dit zelfbalancerende indoor voertuig is ideaal voor bijvoorbeeld fabriekshal, magazijn of school.