Home › FORUM › Profiler › Slecht nieuws van DeskProto !

FORUM

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

Onderwerp: Slecht nieuws van DeskProto !

Author Post

BoeingBrown

689 berichten

Expert
Expert

Read post 14-05-2007 16:31

Hallo Profiler Freezers,

Kreeg dit mailtje van DeskProto (Delft Spline Systems):

++++++

Beste Hessel,

De afgelopen weken hebben we intensief gemaild met een andere gebruiker van een Colinbus Profiler machine, over frees-problemen waarmee hij kampte.

Het blijkt dat de controller van de Profiler de Z-as niet kan laten bewegen tegelijk met de X of Y as: de machine ondersteunt geen 3D lijninterpolatie en slechts beperkt 2D lijninterpolatie (alleen in het XY vlak). De freesbanen uit DeskProto Lite worden hierdoor op deze machine incorrect uitgevoerd, zie bijgaande illustratie.

Onze conclusie is dat de Profiler machine niet geschikt is om met DeskProto te worden gecombineerd. Dit geldt ook de de Colinbus CPR en CPR/PCB series. De duurdere machines ondersteunen wel 3D lijninterpolatie.

Sorry voor dit slechte nieuws: beter om het zo te horen dan zelf te moeten uitvinden.

Met vriendelijke groet,

Lex Lennings.

BoeingBrown

689 berichten

Expert
Expert

Read post 14-05-2007 19:02

Ik kreeg net een snelle en correcte reactie hierop van Colinbus waarin het volgende:

De Profiler doet geen 3D interpolatie. Dat wil zeggen dat men er wel degelijk 3D werkstukken kan mee maken maar dat de kwaliteit wat te wensen over laat t.o.v. een machine die dat formeel kan. De snelheid is ook veel trager dan bij een 3D controller.

De mensen die de machine wel degelijk gebruiken voor 3D toepassingen doen dat meestal in zachte materialen. Ze frezen het stuk uit en schuren het handmatig vlak. Op die manier maken ze werkstukken die van een origineel nauwelijks te onderscheiden zijn.

Door de verhuizing is men bij Franklin een fotomapje even kwijt (suggestie van de sschrijver dezes ... verhuisdoos 614 a subdoos 23 b....) van een 3 D project met de Profiler / CBR-40 waarop te zien is hoe mooi het wel degelijk kan met wat schuurpapier na afloop. Wordt vervolgd als de foto's boven water zijn.

De reactie van Delft Spline systems lijkt dus mogelijk wat somberder dan de praktijk is !

Hessel

Sn00zerman

180 berichten

Stamgast
Stamgast

Read post 17-05-2007 22:11

Als ik me niet vergis, heeft iemand (Koen ofzo ?) al een stukje in 3D gefreesd met de Profiler, ik heb de foto er van gezien, en eigenlijk zag het er best goed uit ...

groeten,
Kris

Gunther.BE

6 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 01-07-2007 03:57

Mastercam kan een cnc prog genereren om het 3D stuk laag voor laag te gaan frezen, en dus blijft de Z-as op eenzelfde hoogte tijdens het frezen van iedere volgende laag.

Nu nog een converter vinden van CNC naar HPGL

prof_moderator

26 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 03-07-2007 10:38

Ik heb inderdaad al zo een stuk gefreesd en het gaat best wel. Mijn grofheid was voornl te wijten aan de stapinstellingen die ik gedaan had, maar het kan idd veel nauwkeuriger.
Erna met schuurpapier overgaan en je hebt een bruikbaar stuk.

Koen

Bericht bewerkt door prof_moderator op 03-07-2007 10:39

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

Abonnee worden

Aanmelden GRATIS nieuwsbrief E-Weekly

Vul uw e-mailadres in:
Payoff

Volg ons ook op:

Direct doen

The School of Electronics

Elektor eVents, vakboeken, cursussen en meer. Kortom, innovatief studie- en onderwijsmateriaal met educatieve content!