Home › FORUM › Profiler › Show your projects 2

FORUM

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

vorige    1   2   3  

Onderwerp: Show your projects 2

Author Post

BoeingBrown

702 berichten

Expert
Expert

Read post 15-11-2011 23:30

Fully agree !

Misschien geheel overbodig maar hierna nog eentje waar ik in het begin mee worstelde.

Ik kreeg objecten na omdraaien nooit exact gealligned wat ik ook deed. Wel bijna..., maar nooit goed.

Ik dacht .... (dombo) dat het plaatje ingelezen werd op de linker onderhoek MAARRRRRR het bleek te zien op de FILE ORIGIN van de dxf. Dat is wel bijna... de linker onderhoek maar net niet helemaal.

Dus als je een XY coordinaat van een project opslaat, sla dan de XY waarden op van de object ORIGIN. Bij opnieuw inlezen (of iets erbij inlezen) wordt dit ook weer op dit object origin neergezet.
Staat wel in manual maar ......

h.

Richards1

13 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 16-11-2011 11:15

Daar heb ik ook een tijdje op zitten puzzelen maar als je het weet is het niet moeilijk.
Bij CAD-ontwerpen in Google SketchUp moet het naar .stl te exporteren object netjes met de linker beneden-onder-hoek op de Origin geplaats worden.
Als ook de onderkant gefreesd moet worden kun je het object in SketchUp draaien rond de gewenste as (meestal Y) en dan weer precies op de Origin plaatsen met wat dan weer de linker-beneden-onder hoek is.
Als je deze files, na bewerken in DeskProto, in Colidrive invoert en je plaats de frees (=cursor op scherm) op een bepaalde plaats dan zullen boven- en onderkant passen als je ze richt op part-origin op cursor.
Wat ook kan: zorg dat je in DeskProto voor beide kanten een contour-bewerking geheel buitenom maakt met een bepaalde frees, bijv. 3mm diameter. De beide kanten passen dan in Colidrive ook precies als je ze positioneert met de object-benedenhoek op de cursor. Het object wordt nl. zo groot als de buitenste freesbaan. Voor de bovenkant moet je dit contouren dan wel skippen (niet uitvoeren) anders valt je part er te vroeg uit en kun je het omgekeerd niet meer vastzetten.
Om de omkering precies pas te krijgen plaats ik na bewerken van de bovenkant de freeskop met een boortje van 3 mm op de respectieve buiten-hoeken van het object (Move Head to na rechts klikken op het object in de file-list, niet op het machinescherm want dan verschuift ie soms een onzichtbaar maar wel merkbaar beetje!) en peck-drill met de drill plug-in van Colidrive op ieder hoek een gat tot zeker 5 mm in de MDF onderlegger. Met vier stalen pinnetjes van 3mm diam. in die gaten kan ik dan het object, dat nog vast zit in het grotere stuk materiaal, omdraaien. Pennetjes niet vergeten er weer uit te halen als alles weer vastgeschroefd ligt. Nu kun je wel als laatste bewerking die contouring uitvoeren om je object vrij uit het materiaal te krijgen. Stapsgewijs werken (custom layer height instellen in DeskProto roughing) als het materiaal te dik is voor een 3mm contour-router.

Bericht bewerkt door Richards1 op 16-11-2011 11:19

Richards1

13 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 30-03-2012 00:23

Hallo Hessel,
Het heeft lang geduurd voor ik er uit was en van Colinbus kreeg ik helaas geen additionele informatie maar de oorzaak van de "sudden death" was een "rammelende" micro-switch op de X-as. De spontane stop en het grijs worden van de machine controls zag ik een keer ook optreden toen ik perongeluk de Zwevende Z-as optilde toen ie al bovenin stond. Je activeert dan de micro-switch en de enige uitweg is een reference-run. Door bij stilstaande machine alle drie switches aan hun zijkant aan te tikken (met de achterkant van een schroevendraaier) bleek de machine uit te vallen als ik dat deed bij de X-as switch. In normaal bedrijf maken de switches contact (NC, normally closed). Als zo'n gesloten contact "rammelt" (door trillingen kort open gaat door slecht contact) stopt de machine dus. Nieuwe switches gekocht en geplaatst, sindsdien geen rare stops meer gezien.
Klinkt achteraf simpel maar ja, dat geldt wel voor meer dingen in het leven...

Thieu

192 berichten

Stamgast
Stamgast

Read post 30-03-2012 06:53

Lijkt inderdaad simpel als je het achterna leest...
Maar tegen dat je het vind....

Deze week alles op nieuw geprogrammeerd in een project blijkt de eerste code wel te werken indien ik da spatie gezet had...

Als ik dat geweten had...

BoeingBrown

702 berichten

Expert
Expert

Read post 30-03-2012 11:19

Hallo Richard,

Goed te horen dat het nu allemaal OK is !

Neem aan dat je de zwevende z as nu ook heb vastgezet als ie niet als zodanig wordt gebruikt. Is natuurlijk een must he.

We moeten eigenlijk binnenkort hier allemaal weer eens een leuk fotootje plaatsen. Werkt stimulerend. Ik ben bijna klaar met een project wat me > 1/2 jaar heeft gekost. Volgt.

Veel plezier hier van ColiCam.

Hessel

Richards1

13 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 30-03-2012 12:16

Hallo Hessel,
Natuurlijk staat de Z-as vast bij normaal 3D werk. Extra ervaringsfeitje (ook als show your projects m.b.t. machine klusjes): De Delrin "moer" op de Z-as schroefspindel begon steeds stroever te lopen. Ik heb die toen eens goed bekeken, van enige bramen ontdaan en een beetje (heel voorzichtig) uitgekrabd. Hij loopt weer heel soepel, geen axiale speling maar wel iets radiale speling ("wippen" rond de Y-as). Met de vastgezette motorophanging aan slechts één kant (met de twee pinnetjes, witte pijltjes op de foto') leidt die draaiende beweging van de "moer" tot axiale speling van de frees. Oplossing: Eerst aan beide zijden gelijkelijk ondersteunen. Bleek te lukken met een dubbel gevouwen papiertje (blauwe pijl). Dan over de hele breedte een Alu staafje er tussen geklemd (gefreesd tot 6,32 mm dikte) zodat de liftkracht gelijkelijk verdeeld wordt (rode pijltje).
Hopelijk nuttige informatie voor anderen.

Bericht bewerkt door Richards1 op 30-03-2012 12:24

Bericht bewerkt door Richards1 op 30-03-2012 12:29

BoeingBrown

702 berichten

Expert
Expert

Read post 30-03-2012 17:03

Denk dat dat zeer nuttig is.
Ik had ook het idee dat er wat asymmetrisch werd getrokken en heb iets soortgelijks gedaan.

Heb voor de andere kant OOK zo'n gelijk fixatieplaatje gemaakt en die beide plaatjes zitten nu met 4 messing pennen (dus 2 li en 2 re) vast.

Hessel

Thieu

192 berichten

Stamgast
Stamgast

Read post 30-03-2012 18:02

ik zou er beter ook eens voor kijken!!!

Kijk er naar uit om je project te zien Hessel!
Normaal ga ik dit weekend ook nog iets kleins laten frezen...

UPDATE: bij deze al eens deze avond de frees erin gezet
Aan 30 mm/s door de mdf heen zonder verbrandingspunten!!!
Letters zijn wel wat dun uitgevallen...

Bericht bewerkt door Thieu op 30-03-2012 19:38

Richards1

13 berichten

Op bezoek
Op bezoek

Read post 31-03-2012 00:15

Heb ik ook overwogen maar extra gaten boren in het Alu-geleide blok (plus draad tappen) en in de Delrin moer vond ik te riskant....
mvg
Richard

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

vorige    1   2   3  

Payoff
Payoff

Volg ons ook op:

Direct doen

The School of Electronics

Elektor eVents, vakboeken, cursussen en meer. Kortom, innovatief studie- en onderwijsmateriaal met educatieve content!

Nu in prijs verlaagd

Elektor OSPV1

Tijdelijk € 210,- korting!

Dit zelfbalancerende indoor voertuig is ideaal voor bijvoorbeeld fabriekshal, magazijn of school.