Home › FORUM › Profiler › Profiler en Linux

FORUM

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

Onderwerp: Profiler en Linux

Author Post

vibo

54 berichten

Komt vaker hier
Komt vaker hier

Read post 14-05-2008 08:40

Na wat puzzelwerk is het me gelukt de Profiler onder Linux te laten werken. De software is genaamd EMC2, en werkt met G-code. Het geheel draait onder Ubuntu.
http://www.linuxcnc.org/
Als hardware-aanpassing is de processorkaart van de profiler vervangen door de kaart van Benny.

http://www.elektor.nl/forum/forum/actuele-projecten/g-code-via-parallelle-poort-3d-met-de-profiler.431887.lynkx

De komende tijd zal ik het systeem uitproberen.
Laat het weten als iemand interesse heeft, dan zal ik de installatie beschrijven.

Pieter

docave

72 berichten

Komt vaker hier
Komt vaker hier

Read post 16-05-2008 16:38

viboNa wat puzzelwerk is het me gelukt de Profiler onder Linux te laten werken. De software is genaamd EMC2, en werkt met G-code. Het geheel draait onder Ubuntu.
http://www.linuxcnc.org/
Als hardware-aanpassing is de processorkaart van de profiler vervangen door de kaart van Benny.

http://www.elektor.nl/forum/forum/actuele-projecten/g-code-via-parallelle-poort-3d-met-de-profiler.431887.lynkx

De komende tijd zal ik het systeem uitproberen.
Laat het weten als iemand interesse heeft, dan zal ik de installatie beschrijven.

Pieter

In feite ga je aan de specifieke eigenschappen van de profiler (eigen processor --> ontlasting overige PC-taken)) voorbij.

Ik was op een gegeven ogenblik enige tijd geleden in staat mbv een Java app de profiler met de com-poort zowel onder Linux als Windows te besturen. Helaas - tijdgebrek wegens andere verplichtingen - tot op heden niets meer wat mee gedaan.

Chris

vibo

54 berichten

Komt vaker hier
Komt vaker hier

Read post 21-07-2008 15:53

Gitaar-reparatie...

Na een ongelukkige val was de kop van mijn gitaar gebroken. De gitaar-restaurateur wilde de reparatie niet aan omdat de breuk echt dwars op de hals was. De scheur kun je met goed kijken zien ter hoogte van het midden van de ingezette lamel. De kop lag er helemaal af.
Dus zelf gaan opereren.

Ik heb een lamel getekend in Autocad.
In Cut3D heb ik de toolpaths gegenereerd. Dat programma vind ik het beste van wat ik de afgelopen maanden heb uitgeprobeerd.
Ik moet wel opmerken dat ik dus ipv met Collidrive frees met EMC2 op linux en dus direct met g-code werk.
Ik zag bij Cut2D (ook al zo'n geweldig programma maar dan voor 2.5d werk) een driver genaamd Colinbus_ATC_mm.pp. Mogelijk bestaat er dus een postprocessor voor de profiler.
Demo's van deze programma te vinden op www.vectric.com

Ik heb de lamel in beukenhout uitgefreesd, en zijn negatieve vorm weer direct in de hals van de gitaar. Het frezen is zeer precies, dus deze lamel zit perfect pas.
Na het inlijmen van de lamel, weer met de profiler het overtollige materiaal zo veel mogelijk verwijderd. Het afwerken verder met met de hand.

De snaren zitten er weer op en de hals is mooi recht gebleven. Ik heb het idee dat de gitaar weer helemaal in orde is.

Met de precisie van de profiler is deze reparatie een koud kunstje.

Foto 1: het frezen van het gat, de lamel ligt ernaast
Foto 2: profiler met uitbouw
Foto 3: Er zit een lange span-schroef door de hele hals, deze mocht ik niet raken. Maar met 0.1 mm bleef ik er mooi boven.

vibo

54 berichten

Komt vaker hier
Komt vaker hier

Read post 21-07-2008 16:03

vervolg...

Foto 4: De lamel past perfect in het gat.
Foto 5: De PC met Emc2 en de toolpaths zichtbaar.

De interface van Emc2 is zo opgezet dat je voordurend tijdens het freesproces in een window de gevisualiseerde voortgang kan zien, en hierop kunt pannen, in- en uitzoomen. Zo heb je een visuele controle van het proces en je kunt vooruitkijken wat de frees gaat doen.

Foto 6: Resultaat nog ongelakt.

Ik heb reeds veel meer gefreesd op mijn linux-gestuurde machine. Als iemand geïnteresseerd is geef ik graag info.

Groet, Pieter

thijsbeckers

1019 berichten

Expert¹
Expert¹

Read post 21-07-2008 16:39

Hartstikke goed!!! Ga zo door, vido

Log in om antwoord te posten of de notificatie-service te gebruiken.

Abonnee worden

Aanmelden GRATIS nieuwsbrief E-Weekly

Vul uw e-mailadres in:
Payoff

Volg ons ook op:

Direct doen

The School of Electronics

Elektor eVents, vakboeken, cursussen en meer. Kortom, innovatief studie- en onderwijsmateriaal met educatieve content!

Nu in prijs verlaagd

Elektor OSPV1

Tijdelijk € 210,- korting!

Dit zelfbalancerende indoor voertuig is ideaal voor bijvoorbeeld fabriekshal, magazijn of school.