Gitaar-reparatie...
Na een ongelukkige val was de kop van mijn gitaar gebroken. De gitaar-restaurateur wilde de reparatie niet aan omdat de breuk echt dwars op de hals was. De scheur kun je met goed kijken zien ter hoogte van het midden van de ingezette lamel. De kop lag er helemaal af.
Dus zelf gaan opereren.
Ik heb een lamel getekend in Autocad.
In Cut3D heb ik de toolpaths gegenereerd. Dat programma vind ik het beste van wat ik de afgelopen maanden heb uitgeprobeerd.
Ik moet wel opmerken dat ik dus ipv met Collidrive frees met EMC2 op linux en dus direct met g-code werk.
Ik zag bij Cut2D (ook al zo'n geweldig programma maar dan voor 2.5d werk) een driver genaamd Colinbus_ATC_mm.pp. Mogelijk bestaat er dus een postprocessor voor de profiler.
Demo's van deze programma te vinden op
www.vectric.com Ik heb de lamel in beukenhout uitgefreesd, en zijn negatieve vorm weer direct in de hals van de gitaar. Het frezen is zeer precies, dus deze lamel zit perfect pas.
Na het inlijmen van de lamel, weer met de profiler het overtollige materiaal zo veel mogelijk verwijderd. Het afwerken verder met met de hand.
De snaren zitten er weer op en de hals is mooi recht gebleven. Ik heb het idee dat de gitaar weer helemaal in orde is.
Met de precisie van de profiler is deze reparatie een koud kunstje.
Foto 1: het frezen van het gat, de lamel ligt ernaast
Foto 2: profiler met uitbouw
Foto 3: Er zit een lange span-schroef door de hele hals, deze mocht ik niet raken. Maar met 0.1 mm bleef ik er mooi boven.